32 347 läst ·
81 svar
32k läst
81 svar
Blåst av Vattenfalls elektriker. Vad ska jag göra?
Nu börjar vi glida från el och in på juridik och moral, men jag håller med dig om att 7h + startavgift är mycket för ett litet entimmesjobb och så 1h rådgivning som beställts på plats. Denna rådgivningen kan dock ha ställt till det för elektrikern tidsplanering för dagen om TS nu bara beställt själva eljobbet, kan tänka mig det blev fler timmar därför, men inte rätt för den sakens skull. Vattenfall är säkerligen väldigt måna om sitt varumärke så det bör finnas mån att dra bort kågra timmar.Fredrik86 skrev:
Varför ska han inte det ? För att om nu elektrikern var där i ca 2.5 h och inte 5.5+1.5 som där fakturerades så försöker dom ju blåsa honom. Jag har svårt att tänka mig att dom fakturerar över 3 h för att hämta lite material.
Men som sagt i detta läget är det ju svårt att veta. Flera verkar ju vilja se själva offerten.
Bestrids hela fakturan kommer VF garanterat dra det så långt det går, betalar TS de 5 timmarna eller vad som nu bedöms skäligt, och bestrider resten tror jag VF har mycket mindre incitament att dra det vidare.
4 timmar (inkl resa) känns ganska skäligt utifrån all info i tråden. (ja bara i första inlägget då
)
Men är jobbet beställt ifrån en fastprisoffert så finns det inget giltigt avdrag att göra, då är det bara att snällt betala det överenskomna priset, hur snabbt jobbet sen egentligen gick.
Men är jobbet beställt ifrån en fastprisoffert så finns det inget giltigt avdrag att göra, då är det bara att snällt betala det överenskomna priset, hur snabbt jobbet sen egentligen gick.
Kollar du här ser du att det mesta verkar gå efter fasta priser, lite intressant med tanke oå att ROT redan är uträknat.Mikael_L skrev:
Det är själva offerten som är nyckeln till att öht kunna resonera vidare. Det måste fastslås att den verkligen är en fastprisoffert, eller inte ... för att kunna råda det minsta mer.
Sen kan det också vara lite oklart, och då kan man ev inte komma längre än att konstatera att rätten måste avgöra vad för slags offert det är.
Nu tror jag inte att vi kommer komma det minsta vidare, då TS tydligen lämnat ämnet.
Kanske bara var en ren fake-tråd det här ....
En annan intressant sak är att det står att det är inte nätägaren VF som utför installationerna, utan deras entreprenör, som de förvisso äger, VF Service.
Jag skulle ändå kunna tänka mig att det ändå inte är kraftverksgubbarna själva som är ute och installerar utan att man antingen lejer in en eller flera elinstallationsfirmor eller så har man faktiskt anställt en mängd installationselektriker. Anledningen till detta kan tänkas vara det kommande storskaliga mätarbytet.
Tvivlar i vilket fall på att man har någon större vana av att fakturera privatpersoner utan är van vid att vara sleva på men en bild som bekräftar att offerten är fastpris samt en liten text som skriver att restid tillkommer hade varit intressant för att bekräfta.
Håller fortfarande inte med, elektrikern var hos TS 2h varav installationen tog 1h effektiv tid. Vem anser du, @Nyfniken, ska betala för restid, rådgivning och inköp av material? Skattebetalarna?Nyfniken skrev:
Jag anser ingenting i frågan, varför drar du in mig i det? Informationen är alldeles för knapphändig.S Slugge skrev:
Jag gissar att TS har fått en rimlig faktura. Jag gissar att hen fått ett fast pris på 5,5 timmar, plus startavgift, plus material. Sen har TS därpå lagt till en dryg timme rådgivning (vilket då avrundas till 90 minuter).
Lägger man ihop detta blir det 7 timmar. Men TS verkar ju inte hålla med. Då blir det till att komma med mer information eftersom "5,5 timmar löpande" är en luddig överenskommelse.
Informationen är för knapphändig i TS fall. Men jag kan dela med mig av min egna erfarenhet. Jag råkade ut för samma som TS nämligen. Jag anlitade en elektriker som kom hit för att installera mitt spabad. Jobbet bestod i att dra fram en ny trefaskabel och en vanlig enfaskabel. Jag skulle ha badet inkopplat och ville även ha ett eluttag vid badet för belysning och lite sånt. För detta så debiterades de exakt vad som stämde med vad jag upplevde tid och prylar kostade. Så jag va nöjd och betalade fakturan utan konstigheter.
Sedan ett år senare så ville jag byta ut vår elcentral och komplettera med lite fler jordfelsbrytare. Så jag ringde samma elektriker och firma. Jag har kameror runt hela huset som spelar in när någon närmar sig huset och när de åker. Plus att frugan var hemma. Så jag vet när han kom och åkte. Elektrikern var här ifrån 7:00 till 14:15. Han stack iväg på frukost vid ca 09:00-10:00 (sjukt lång frukost). Räknar man då ihop dessa timmar blir det 2 tim på morgonen, 4,15 tim efter frukost, totalt 6:15. Jag fick 9,5 timmar på fakturan.
Var självklart fundersam kring varför dessa inte stämde. Jag bor centralt i stan och elfirmans lokaler är nära mig. Ahlsel där de köper sina prylar ligger inte långt ifrån mig. De tar 10 mins max.
Jag fick förklaringen att elektrikern hade åkt och handlat kabel, elcentral, automatsäkringar, fjärrbrytare osv.. Vilket jag självklart känner är rimligt men att de skulle ta över tre timmar när jag bor mitt i stan och dessutom nära både deras kontor och grossist? Hur som helst så hade jag kunnat accepterat fakturan och varit positiv efter detta men istället så svarar dom inte i telefon när jag ringer eller mailar. Dom hör av sig efter tre månader och skickar då en påminnelse via brev. Trots att jag redan hade bestridit fakturan tills jag fått mer info. Mailen ifrån mig börjar ju bli rätt upprörda. Och till slut så hör ägaren av sig till mig.
Det är först här jag då känner att jag inte orkar med dessa idioter längre. Så jag betalar fakturan och gör det klart att jag tycker de har misslyckats totalt med att behålla mig positiv. Jag hade gått runt och lovordat denna firman till vänner och kollegor. Men nu? Kommer aldrig anlita dom igen. Det sjuka är att jag är kompis med en av elektrikernas farsa i firman. Så jag skulle ju få familjehanteringen på jobbet. Istället så behandlas man så här. Jag ville inte dra in min polares grabb i snacket så jag gav fan i det hela. Han va ny på jobbet då fortfarande och gick som lärling. Men jag har bestämt mig för att aldrig anlita dom igen. De är synd för elektrikern som besökte mig var duktig och väldigt effektiv och tillmötesgående.
Jag tycker de är konstigt att man gör så här. Dom vinner lite extra debiterbar tid men förlorar en kund permanent som dessutom kommer avråda alla som han pratar med i framtiden att ha något med firman att göra? Helt obegripligt.
Jag brukar vara rätt sympatisk och tillmötesgående. Jag har haft många olika hantverkare här, små firmor, där det är ägaren som kommer hit, och de har aldrig varit några problem. De är konstigt i alla fall.
Dessutom så hade jag inte haft några problem om de hade ringt och förklarat hur de låg till omgående och inte duckat mig i tre månader. Väntan och osäkerheten och allt gjorde mig bara förbannad.
Sedan ett år senare så ville jag byta ut vår elcentral och komplettera med lite fler jordfelsbrytare. Så jag ringde samma elektriker och firma. Jag har kameror runt hela huset som spelar in när någon närmar sig huset och när de åker. Plus att frugan var hemma. Så jag vet när han kom och åkte. Elektrikern var här ifrån 7:00 till 14:15. Han stack iväg på frukost vid ca 09:00-10:00 (sjukt lång frukost). Räknar man då ihop dessa timmar blir det 2 tim på morgonen, 4,15 tim efter frukost, totalt 6:15. Jag fick 9,5 timmar på fakturan.
Var självklart fundersam kring varför dessa inte stämde. Jag bor centralt i stan och elfirmans lokaler är nära mig. Ahlsel där de köper sina prylar ligger inte långt ifrån mig. De tar 10 mins max.
Jag fick förklaringen att elektrikern hade åkt och handlat kabel, elcentral, automatsäkringar, fjärrbrytare osv.. Vilket jag självklart känner är rimligt men att de skulle ta över tre timmar när jag bor mitt i stan och dessutom nära både deras kontor och grossist? Hur som helst så hade jag kunnat accepterat fakturan och varit positiv efter detta men istället så svarar dom inte i telefon när jag ringer eller mailar. Dom hör av sig efter tre månader och skickar då en påminnelse via brev. Trots att jag redan hade bestridit fakturan tills jag fått mer info. Mailen ifrån mig börjar ju bli rätt upprörda. Och till slut så hör ägaren av sig till mig.
Det är först här jag då känner att jag inte orkar med dessa idioter längre. Så jag betalar fakturan och gör det klart att jag tycker de har misslyckats totalt med att behålla mig positiv. Jag hade gått runt och lovordat denna firman till vänner och kollegor. Men nu? Kommer aldrig anlita dom igen. Det sjuka är att jag är kompis med en av elektrikernas farsa i firman. Så jag skulle ju få familjehanteringen på jobbet. Istället så behandlas man så här. Jag ville inte dra in min polares grabb i snacket så jag gav fan i det hela. Han va ny på jobbet då fortfarande och gick som lärling. Men jag har bestämt mig för att aldrig anlita dom igen. De är synd för elektrikern som besökte mig var duktig och väldigt effektiv och tillmötesgående.
Jag tycker de är konstigt att man gör så här. Dom vinner lite extra debiterbar tid men förlorar en kund permanent som dessutom kommer avråda alla som han pratar med i framtiden att ha något med firman att göra? Helt obegripligt.
Jag brukar vara rätt sympatisk och tillmötesgående. Jag har haft många olika hantverkare här, små firmor, där det är ägaren som kommer hit, och de har aldrig varit några problem. De är konstigt i alla fall.
Dessutom så hade jag inte haft några problem om de hade ringt och förklarat hur de låg till omgående och inte duckat mig i tre månader. Väntan och osäkerheten och allt gjorde mig bara förbannad.
9,5 timmar skriver du.. En arbetsdag är 8 timmar lång. Var det fler än en där eller var de där vid flera tillfällen?Kendobendo skrev:
Informationen är för knapphändig i TS fall. Men jag kan dela med mig av min egna erfarenhet. Jag råkade ut för samma som TS nämligen. Jag anlitade en elektriker som kom hit för att installera mitt spabad. Jobbet bestod i att dra fram en ny trefaskabel och en vanlig enfaskabel. Jag skulle ha badet inkopplat och ville även ha ett eluttag vid badet för belysning och lite sånt. För detta så debiterades de exakt vad som stämde med vad jag upplevde tid och prylar kostade. Så jag va nöjd och betalade fakturan utan konstigheter.
Förstod din text som att du menade att 1h var rimligt att betala för då det var tiden elektrikern var där men var det inte så du menade måste det blivit något missförstånd.Nyfniken skrev:
Jag anser ingenting i frågan, varför drar du in mig i det? Informationen är alldeles för knapphändig.
Jag gissar att TS har fått en rimlig faktura. Jag gissar att hen fått ett fast pris på 5,5 timmar, plus startavgift, plus material. Sen har TS därpå lagt till en dryg timme rådgivning (vilket då avrundas till 90 minuter).
Lägger man ihop detta blir det 7 timmar. Men TS verkar ju inte hålla med. Då blir det till att komma med mer information eftersom "5,5 timmar löpande" är en luddig överenskommelse.
Du måste ha blandat ihop mig med någon annan, jag kan inte ens i min vildaste fantasi få det jag skrivit i ärendet till något liknande.S Slugge skrev:
(Men för sakens skull: Att ha en affärsmodell där man endast debiterar för tid på plats är knappast något unikt. I så fall får man ta av täckningsbidraget för att täcka sina övriga omkostnader, därav namnet. Det här är företagsekonomi 1A och borde inte komma som en överraskning för någon.)
Här skriver du ju att jobbet gick på en timme, det var detta jag vände mig emot.Nyfniken skrev:
Men nu skriver du inte det längre utan vi verkar överens angående faktureringen.
Ja, en sådan affärsmodell hade kanske också fungerat, undrar bara hur mycket timpenningen hade behövts höjas med då, men så länge den är tydlig borde det inte vara några problem. Traditionellt tror jag hantverkarna velat koppla dagens timmar till debiterbara i så lång utsträckning som möjligt, kanske 80-90% i idealfall, troligen lägre i verkligheten.Nyfniken skrev:
Du måste ha blandat ihop mig med någon annan, jag kan inte ens i min vildaste fantasi få det jag skrivit i ärendet till något liknande.
(Men för sakens skull: Att ha en affärsmodell där man endast debiterar för tid på plats är knappast något unikt. I så fall får man ta av täckningsbidraget för att täcka sina övriga omkostnader, därav namnet. Det här är företagsekonomi 1A och borde inte komma som en överraskning för någon.)
Det var inte jag som skrev att det tog en timme [plus restid och konsultation]. Det var TS. Sen har denne fått en faktura på något annat. Ergo, tråden handlar om juridik, inte huruvida elektrikern som gjorde arbete X på 60 minuter har arbetat fort eller långsamt.S Slugge skrev:
Det hela var en invändning mot detta: "Om det är juridik du vill diskutera finns det nog en bättre plats för tråden på byggahus. Vill du diskutera rimlig tidsåtgång för det beskrivna jobbet ligger den nog rätt."