Jo det kan man väl säga, men små lappjobb??? Jag vet att för länge sedan sysslade en del mindre nätägare med "vanliga" elinstallationer, men att tex Vattenfall skulle syssla med ????

Det kanske är därför de inte kan få till en ärlig faktura.

Eller så är det någon som har ett horn i sidan till vattenfall och skapar lite fake news

E elmont skrev:
Jo det kan man väl säga, men små lappjobb??? Jag vet att för länge sedan sysslade en del mindre nätägare med "vanliga" elinstallationer, men att tex Vattenfall skulle syssla med ????
Nä, det är nog bara TS som fått det om bakfoten. Kanske tog fredagsgroggen redan igår?

T Thomas' skrev:
Det var ju löpande, då är det inget fast pris. Hur får du ihop detta?
Tja, antingen är det väl löpande eller pris enligt offert (eller fast pris). Löpande offert som TS skriver har jag aldrig hört talas om, därför beskrev jag två olika sätt att ta betalt.
Hur vet du att det var löpande?

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Tar man betalt baserat på nedlagd tid så är det väl löpande? Sen kan man ju ha fått en offert på timpriset och/eller materialet

M Magna73 skrev:
Offerten var 5,5 tim löpande
Om offerten verkligen löd så, så har du fått och accepterat en offert som inte är värt något. Det är antingen fast pris eller löpande. Din offert blandar ihop båda. Lite som att säga 'fast lös avföring', det finns inte. Den är antingen fast eller lös.

Tala om att du är missnöjd och försök förlika med företaget. Annars är det bara betala, du har accepterat en offert som i praktiken kunde slutat på miljonbelopp.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
C
T tompaah7503 skrev:
Om offerten verkligen löd så, så har du fått och accepterat en offert som inte är värt något. Det är antingen fast pris eller löpande.
Skulle vilja påstå att en sådan offert tvärtom är "värd" ganska mycket för kunden då den torde falla under konsumenttjänstlagens regler om ungefärlig prisuppgift. Dvs. kunden betalar för faktiskt nedlagd tid med ett tak på den angivna prisuppskattningen + 15%.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Lägg upp en bild på offerten så ska det nog gå enkelt att avgöra vad som gäller.

Den totala tiden är ju från det elektrikern sätter sig i bilen till att han är tillbaka på firman eller hos annan kund igen. Givetvis ska kund betala restid.

D docboy skrev:
Den totala tiden är ju från det elektrikern sätter sig i bilen till att han är tillbaka på firman eller hos annan kund igen. Givetvis ska kund betala restid.
Om det är en fastprisoffert ska dock restiden ingå, den kan inte tillkomma i efterhand.

Bowman
Enda anledningen till att folk inte klagar på en faktura eller är nöjda med ett jobb från en hantverkare, är att vederbörande inte fattat att denne blivit lurad.
”Hej, jag skall jobba hos dig, ta betalt vad jag vill, och jobba hur långsamt som helst, och du skall vara tacksam över fuskjobbet”

• Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Hos en annan kund? Om elektrikern har nästa kund i andra ändan av landet så skall förste gubben betala för resan dit alltså. Känns inte rimligt alls.

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
S
Bowman Bowman skrev:
Enda anledningen till att folk inte klagar på en faktura eller är nöjda med ett jobb från en hantverkare, är att vederbörande inte fattat att denne blivit lurad.
”Hej, jag skall jobba hos dig, ta betalt vad jag vill, och jobba hur långsamt som helst, och du skall vara tacksam över fuskjobbet”
Det jag tycker är märkligt är att enligt byggahus hantverkshatarelit så borde ju samtliga hantverkare vara miljonärer, så är det ju tyvärr inte :(

• Gilla
bjernn och 3 till
  • Laddar…
S
torbeno torbeno skrev:
Hos en annan kund? Om elektrikern har nästa kund i andra ändan av landet så skall förste gubben betala för resan dit alltså. Känns inte rimligt alls.
Tycker du att du bidrar till tråden genom att sinka den genom att medvetet missuppfatta vad han menar?
Med minsta lilla sunda förnuft så hade du förstått att det är kunden som orsakar den långa resan som får betala för den också.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.