32 347 läst ·
81 svar
32k läst
81 svar
Blåst av Vattenfalls elektriker. Vad ska jag göra?
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Det kanske är därför de inte kan få till en ärlig faktura.
Tja, antingen är det väl löpande eller pris enligt offert (eller fast pris). Löpande offert som TS skriver har jag aldrig hört talas om, därför beskrev jag två olika sätt att ta betalt.T Thomas' skrev:
Hur vet du att det var löpande?
Om offerten verkligen löd så, så har du fått och accepterat en offert som inte är värt något. Det är antingen fast pris eller löpande. Din offert blandar ihop båda. Lite som att säga 'fast lös avföring', det finns inte. Den är antingen fast eller lös.M Magna73 skrev:
Tala om att du är missnöjd och försök förlika med företaget. Annars är det bara betala, du har accepterat en offert som i praktiken kunde slutat på miljonbelopp.
Skulle vilja påstå att en sådan offert tvärtom är "värd" ganska mycket för kunden då den torde falla under konsumenttjänstlagens regler om ungefärlig prisuppgift. Dvs. kunden betalar för faktiskt nedlagd tid med ett tak på den angivna prisuppskattningen + 15%.T tompaah7503 skrev:
Lägg upp en bild på offerten så ska det nog gå enkelt att avgöra vad som gäller.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Enda anledningen till att folk inte klagar på en faktura eller är nöjda med ett jobb från en hantverkare, är att vederbörande inte fattat att denne blivit lurad.
”Hej, jag skall jobba hos dig, ta betalt vad jag vill, och jobba hur långsamt som helst, och du skall vara tacksam över fuskjobbet”
”Hej, jag skall jobba hos dig, ta betalt vad jag vill, och jobba hur långsamt som helst, och du skall vara tacksam över fuskjobbet”
Hos en annan kund? Om elektrikern har nästa kund i andra ändan av landet så skall förste gubben betala för resan dit alltså. Känns inte rimligt alls.D docboy skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Det jag tycker är märkligt är att enligt byggahus hantverkshatarelit så borde ju samtliga hantverkare vara miljonärer, så är det ju tyvärr inteBowman skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Tycker du att du bidrar till tråden genom att sinka den genom att medvetet missuppfatta vad han menar?torbeno skrev:
Med minsta lilla sunda förnuft så hade du förstått att det är kunden som orsakar den långa resan som får betala för den också.