32 347 läst ·
81 svar
32k läst
81 svar
Blåst av Vattenfalls elektriker. Vad ska jag göra?
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Lite beror det ju på Byggahus också. Det här är en ny användare som lämnar sin tråd obevakad i (hittills) knappt två dagar. Hen kanske inte vet att det brukar bli ett väldigt sug efter kompletterande information.B Bo Berglund skrev:
Byggahus har en roll i detta. Dels skulle de kunna påminna om vikten att besöka sin tråd några gånger när man skapat en ny tråd, dels borde de lugna ner trådar med inaktiv TS genom att inte skicka notifieringar om dem till höger och vänster. Imorse var exempelvis denna tråd toppnyhet i Byggahus nyhetsbrev.
Men allt är naturligtvis inte så enkelt. Trådar är olika. Hur ska Byggahus få veta att de flesta i en tråd väntar på svar från TS? En knapp som deltagarna kan klicka på?
Ja något lite underligt tycker jag det verkar med denna tråd och användare.E elmont skrev:
Tidigare idag dolde TS plötsligt sin profilsida.
Dvs, TS är in på forumet, men ignorerar sin tråd och de frågor om offerten som ställs.
Jag tycker det luktar skunk.
Det där förstår jag inte riktigt Mumien, det är väl inte så att TS har någon skyldighet att svara tråden för att läsarna ska bli nöjda?
Som regel ställs frågorna på sånt sätt att det mesta av den relevanta informationen utelämnas, sen finns undantag där man serveras utförlig text och förklarande bilder.
Då information saknas, och inte heller tycks framkomma, är funktionen på byggahus som sådan att varje tänkbart scenario som TS kan ha menat måste gås genom med efterföljande motscenarion.
Nu tror jag i detta fallet att TS kanske mest ville gnälla av sig lite då jobbets omfattning varit mindre än hen tänkt.
Är lite förvånad att såpass många tycks tycka det vara okej att sätta fakturabestridande i system, men säkerligen en motkraft till hatverkares otydlighet under decennier.
Som regel ställs frågorna på sånt sätt att det mesta av den relevanta informationen utelämnas, sen finns undantag där man serveras utförlig text och förklarande bilder.
Då information saknas, och inte heller tycks framkomma, är funktionen på byggahus som sådan att varje tänkbart scenario som TS kan ha menat måste gås genom med efterföljande motscenarion.
Nu tror jag i detta fallet att TS kanske mest ville gnälla av sig lite då jobbets omfattning varit mindre än hen tänkt.
Är lite förvånad att såpass många tycks tycka det vara okej att sätta fakturabestridande i system, men säkerligen en motkraft till hatverkares otydlighet under decennier.
S Slugge skrev:
Så kan det möjligen vara. Det är väl en lika god teori som någon annan.S Slugge skrev:
Är det fel att undvika att betala oskäliga eller felaktiga fakturor?S Slugge skrev:
Själv tycker jag att man inte ska betala för ingenting, jag åtminstone har inte så mycket pengar att de slutat spela någon roll för mig.
TS ska absolut betala för det som är skäligt, och det är nog minst halva arbetstiden (om jag räknar in bilkörningen då).
Sätts det i system kan det vara fel, kan jag tycka. Vi vet ju egentligen inget om hur det hela gått till, bor TS i djupaste norrland får man räkna med att lite restid kan tillkomma, beställer man ett installationsjobb från statliga Vattenfall får man nästan räkna med en fet faktura (hade iaf jag gjort), men visst, i grund och botten kan jag väl tycka att om förutsättningarna är liknande som TS beskrivit, att man kan bestrida någon timme på fakturan, sen är nästa fråga hur det kan slå tillbaka på TS kommande jobb, nu har hen ju redan engagerat sin elektriker och lagt 1h på att beskriva jobbet, bestrids fakturan får TS troligen gå genom allt från början med någon annan.Mikael_L skrev:
Så kan det möjligen vara. Det är väl en lika god teori som någon annan.
Är det fel att undvika att betala oskäliga eller felaktiga fakturor?
Själv tycker jag att man inte ska betala för ingenting, jag åtminstone har inte så mycket pengar att de slutat spela någon roll för mig.
TS ska absolut betala för det som är skäligt, och det är nog minst halva arbetstiden (om jag räknar in bilkörningen då).
Varför skulle TS bestrida fakturan i sin helhet, det är detta resonemanget jag inte förstår, TS fick ju uppenbarligen ett arbete utfört, att bestrida hela beloppet är ju rena bluffen. För övrigt tror jag inte elektroniska körjournalen ska användas i detta syfte.Fredrik86 skrev:
Och än en gång, jag betvivlar å det starkaste att Vattenfall sysslar med elinstallationer hemma hos privatpersoner.
Så hela tråden är inget annat än avancerat svammel och påståenden som saknar substans.
Men TS lyckades i alla fall trigga igång en mängd "förståsigpåare"
Så hela tråden är inget annat än avancerat svammel och påståenden som saknar substans.
Men TS lyckades i alla fall trigga igång en mängd "förståsigpåare"
Nej elmont det är nog så att TS begärt offert och utförande av sitt lilla jobb via Vattenfall och deras "Elektriker i hemmet". Men om jag inte sett det tidigare här på BH hade jag trott samma som du som första tanke.E elmont skrev:
Det går tydligen att boka elmoj online via Vattenfall: https://www.vattenfall.se/for-hemmet/boka-elektriker/
Varför ska han inte det ? För att om nu elektrikern var där i ca 2.5 h och inte 5.5+1.5 som där fakturerades så försöker dom ju blåsa honom. Jag har svårt att tänka mig att dom fakturerar över 3 h för att hämta lite material.S Slugge skrev:
Men som sagt i detta läget är det ju svårt att veta. Flera verkar ju vilja se själva offerten.
Det är själva offerten som är nyckeln till att öht kunna resonera vidare. Det måste fastslås att den verkligen är en fastprisoffert, eller inte ... för att kunna råda det minsta mer.
Sen kan det också vara lite oklart, och då kan man ev inte komma längre än att konstatera att rätten måste avgöra vad för slags offert det är.
Nu tror jag inte att vi kommer komma det minsta vidare, då TS tydligen lämnat ämnet.
Kanske bara var en ren fake-tråd det här ....
Sen kan det också vara lite oklart, och då kan man ev inte komma längre än att konstatera att rätten måste avgöra vad för slags offert det är.
Nu tror jag inte att vi kommer komma det minsta vidare, då TS tydligen lämnat ämnet.
Kanske bara var en ren fake-tråd det här ....