Ok, förutsatte att man kör med shuntstyrning.

Om nu termostaterna fungerar, så är det väl dumt att sänka temperaturen på vattnet ut till dem? Ju högre temperatur ut, desto lägre returtemperatur.

Den gängse uppfattningen (och även min) är att detta resonemang inte håller i praktiken. Men det finns en lång tråd om redan...

Du tänker på tråden med graferna från Danfoss, som du inte vill tro på?
Nå, jag antar att TS har samma naturlagar som de Danfoss gick efter när de ritade sina grafer, och då stämmer det jag säger.

Om jag minns det hela rätt så hade du en massa förbehåll för att dina teorier skulle hålla, tex att inte flödet ökar genom de andra radiatorerna när några termostater stänger. Och just detta har jag ju sett i verkliga anläggningar, returtempen stiger (pga högre flöde genom de kvarvarande öppna termostaterna) när tex termostaterna på sydsidan stänger pga solvärme.

Nej, något sådant förbehåll hade jag inte. Det fenomenet du beskriver får man garanterat om inte alla termostater funkar.

Men nu handlar den här tråden inte om shuntstyrning vs radiatortermostater, så varför du tar upp den diskussionen här begriper jag inte. Det finns en tråd som du så noga påpekade.

För TS del - som redan har termostater och inte tycks vilja byta ut det - gäller det jag sa.

Varför JAG tar upp diskussionen?? Du smyger ju in din propaganda mot shuntsstyrning här och där ;)

Ja, DU var den första som tog upp shuntstyrning vs termostater och DU var den första som hänvisade till annan tråd.

Är i precis samma tankar som trådskaparen själv .. Om man har en shunt utan styrning så borde det visspa om tankarna och förstöra skickningen ganska snart ..
Själv kör jag golvvärme med induviduella styrdorn rum för rum på fördelaren, det jag är ute efter är hålla runt 35 grader ur tanken utan att förstöra skickningen
En blandningsventil med inbyggd termostat måste väll vara den billigaste lösningen ? Lr fungerar dom dåligt i det samanhanget ? De används ju främst som temp begränsare till tappvatten.
Har dock för många år sedan haft problem med att de endå blandar in lite kall vatten fast termostat är helt stängd vilket medför att man ej lyckas suga ur de sista användbara graderna ur tanken
Lr har nån nåt annat snålt förslag ?

Lk-blandningsventil höll inte länge hos oss (tappvatten). Den klarade inte 95-100 gradigt vatten. Gjorde åt 2 st på någon månad. Det som hände var att det diffade ca 15 grader på vv efter någon vecka på när tanken var ny eldad jämfört med tex runt 60grader. Bytte sedan till esbes dyrare variant och den har funkat väl i 7 år. MEN då bara till tapp vatten. Hur länge håller dem om de matas med kokhett vatten flera timmar om dagen...?

fast har jag missat nåt här? har man panna med ackutankar så har man ju ingen shunt på pannan utan på den tank man ämnar ta ut elementvatten.
En sådan shunt är ju en blandningsventil och den kan man ju styra på valfritt sätt. Enkelt och smärtfritt. Förstår inte varför en annan lösning skulle kunna vara bättre.

En blandningsventil parerar ju när tankarnas vatten sjunker eller stiger i temp. det gör ju inte en vanlig kran/shunt, den har konstant flöde på kallt och varmt och kommer då såklart sjunka eller stiga efter tankarnas temp

Bolian skrev:
En blandningsventil parerar ju när tankarnas vatten sjunker eller stiger i temp. det gör ju inte en vanlig kran/shunt, den har konstant flöde på kallt och varmt och kommer då såklart sjunka eller stiga efter tankarnas temp
förvisso men är pannan påslagen så måste ju den differensen vara en skrivbordsprodukt som inte märks.En acku koppling ska väl sköta den saken som det är tänkt iallafall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.