Jag är på väg att kopla om rören i pannrummet. har på så vis studerat olika koplingsförslag på nätet och även kollat vad som finns på rinkabyrör och även hur förra rörmockaren kopplat. själv är det första gången jag ska ge mig på denna typ av job.
Men jag har en fråga. Skulle det inte gå att skippa Shuntventilen och byta ut den mot en blandningsventil istället. på så vis skulle man ju kunna ha en inställd temp på vattnet till radiatorena. Även fått för mig att hetvattnet i tanken skulle vara längre tid inte bara för att jag skickar lägre temp ut i rören utan även att jag då skulle ta bättre vara på returtemp från radiatorena.
Tycker och tror att 60 grader ut på elementen skulle räcka på vintern, skulle ju annars kunna göra en koppling för att kopla bort blandningsventilen och på så sätt få upp temp snabbare på vintern om huset är nerkylt.
Är jag helt ute och susar?
//CS
Men jag har en fråga. Skulle det inte gå att skippa Shuntventilen och byta ut den mot en blandningsventil istället. på så vis skulle man ju kunna ha en inställd temp på vattnet till radiatorena. Även fått för mig att hetvattnet i tanken skulle vara längre tid inte bara för att jag skickar lägre temp ut i rören utan även att jag då skulle ta bättre vara på returtemp från radiatorena.
Tycker och tror att 60 grader ut på elementen skulle räcka på vintern, skulle ju annars kunna göra en koppling för att kopla bort blandningsventilen och på så sätt få upp temp snabbare på vintern om huset är nerkylt.
Är jag helt ute och susar?
//CS
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ja.
Protte
Protte
Detta är en typsikt hemmafixarsyndrom. Varför ändra? tror du att det finns pengar att tjäna, finns det ingen anledning till att systemet är byggt som det är och att 1000tals hus sitter med samma lösning.
Du har ju en utomhusgivare som styr framledningstemperaturen, blir det för varmt i huset, ställ ner termostaterna, och se till att dom fungerar vilket 1/2av alla gör i en normalvilla för dom har suttit i 30år utan att man någonsin rört dom. Mer än så behövs inte.
Du har ju en utomhusgivare som styr framledningstemperaturen, blir det för varmt i huset, ställ ner termostaterna, och se till att dom fungerar vilket 1/2av alla gör i en normalvilla för dom har suttit i 30år utan att man någonsin rört dom. Mer än så behövs inte.
Blandningsventilen är faktist inte helt jättedålig lösning men man måste ju ändå vrida på den när temperaturen förändras. Fördelen gentemot en shunt är ju att när tempen i tanken sjunker så ökar ju ventilen påsläppet automatiskt tills tanken är tom.
Dock tycker jag att en Thermomatic Era är en bättre investering
Enbart utegivare tycker jag är en halvdann lösning.
Dock tycker jag att en Thermomatic Era är en bättre investering
Enbart utegivare tycker jag är en halvdann lösning.
Jag utgår från att du tänker reglera på temostater och är ute efter en fast temperatur ut. Ser väl ingen anledning varför inte detta skulle kunna funka.
Har du däremot en fungerande shunt i dagsläget finns det ju ingen anledning att ersätta den.
Dr. L: Det flesta hus jag varit in i har inte optimalt byggda värmesystem. Vill man ha det får man allt göra det själv.
Har du däremot en fungerande shunt i dagsläget finns det ju ingen anledning att ersätta den.
Dr. L: Det flesta hus jag varit in i har inte optimalt byggda värmesystem. Vill man ha det får man allt göra det själv.
Jag har nya termostater på elementet.
Jag har en shunt som sitter på pannan, men denna kommer att tas bort då jag ämnar ta värmen från tank istället.
Jag har ingen utegivare, ingen innegivare, ingen shuntmotor mm.
Reglering sker idag förhand på shunt (vinter full ,sommar av) ungefär.
Jag var mest ute efter en jämnare temp ut på elementen (även om tanktemperaturen ändrar sig)
Tycker att shunten är en gammal lösning som inte är optimal, börde vara bättre att kunna ställa den temp man önskar (även en blandningsventil borde ju gå att koppla till motor och regler teknik)...
Jag har en shunt som sitter på pannan, men denna kommer att tas bort då jag ämnar ta värmen från tank istället.
Jag har ingen utegivare, ingen innegivare, ingen shuntmotor mm.
Reglering sker idag förhand på shunt (vinter full ,sommar av) ungefär.
Jag var mest ute efter en jämnare temp ut på elementen (även om tanktemperaturen ändrar sig)
Tycker att shunten är en gammal lösning som inte är optimal, börde vara bättre att kunna ställa den temp man önskar (även en blandningsventil borde ju gå att koppla till motor och regler teknik)...
en blandningsventil ger ju samma temp året runt om du menar en fast sådan? Vad är vitsen med det? När det är kallare ute så shuntar man upp och när det är varmare så stryper man . Det är väl den funktionen som är mest praktisk.
Som du beskriver er reglermetod så är det antingen av eller så på och mer funktioner än så är det väl ändå i de flesta shuntar
Som du beskriver er reglermetod så är det antingen av eller så på och mer funktioner än så är det väl ändå i de flesta shuntar
Redigerat:
Bilden blev visst ganska liten
Men det röda är shunt och svarta är blandningsventil, den övre är när termostaterna fortfarande är öppna, den nedre är termostaterna stängda.
Frågan är altså om Blandningsventilen hålla temteraturen längre i tanken än Shunten?? (eftersom bv inte skickar ut 95 gradigt vatten i starten)
Men det röda är shunt och svarta är blandningsventil, den övre är när termostaterna fortfarande är öppna, den nedre är termostaterna stängda.
Frågan är altså om Blandningsventilen hålla temteraturen längre i tanken än Shunten?? (eftersom bv inte skickar ut 95 gradigt vatten i starten)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag tror du fått något om bakfoten en MOTORshunt släpper inte ut varmare vatten än vad som precis behövs för att hålla huset varmt. Med shunt släpper man aldrig ut 100 gradigt vatten.
Min shuntautomatik begränsar uttemperaturen vid "omstart" av pannan när huset kallar på mycket värme för att man inte ska bränna sig på rör och element.
En styrd blandningsventil är ju på sitt sätt en shunt men blandningsventilen är troligen dyrare då den ska klara dricksvatten.
Jag tror inte du kan trolla fram fler kWh ur accumulatorn med någon fiffig ventil.
Protte
Min shuntautomatik begränsar uttemperaturen vid "omstart" av pannan när huset kallar på mycket värme för att man inte ska bränna sig på rör och element.
En styrd blandningsventil är ju på sitt sätt en shunt men blandningsventilen är troligen dyrare då den ska klara dricksvatten.
Jag tror inte du kan trolla fram fler kWh ur accumulatorn med någon fiffig ventil.
Protte
En shunt är ju bara en ventil som styr blandningen mellan returen och matningen från tanken. Har du shuntstyrning så är det såklart en annan sak.Matss skrev:
En shunt är ju bara en dum järnklump annars om man inte vrider på den (vilket jag förutsätter).