61 167 läst ·
229 svar
61k läst
229 svar
Blandat om smide
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Lägg upp bilder. @nanowire gjorde inte du en sån brännare?E Erik.W skrev:Sparkar lite liv i den här tråden, hoppas ingen misstycker.
Har under det gångna året jobbat på att komma igång med lite hobbytillverkning av knivar. Genom ”Stock removal”-metoden.
Eftersom jag tycker det är lika roligt att tillverka verktygen och redskapen till detta som själva knivarna (sen är man väl lite snål också) så valde jag att göra en egen liten miniässja av en liten rostfri soptunna, med en MAP-gasbrännare som värmekälla. För att framtidssäkra ässjan och även öva för framtida större bygge, så vart ässjan hyfsat seriöst byggd men även något överdimensionerad för MAP-gasbrännaren. Detta resulterade i att den inte klarade av att hålla hela knivbladet i härdtemperatur.
Efter mitt lilla misslyckande har jag beslutat mig för att göra en Venturi-gasolbrännare av blårör i ”Frosty-T” stil. Har införskaffat alla stål rördelarna för själva brännaren, men stött på patrull med att hitta de relevanta mässing rördelarna efter gasolregulator och slang.
Så nu undrar jag om det är någon av er som har erfarenhet av liknade bygge eller vet var jag kan hitta följande delar: Nippel med innerdiameter med 8mm eller mindre, nålventil för gas helst som passar direkt på nippeln. Och en koppling mellan nålventil och gasolslang.
kan lägga upp lite bilder på bygget av ässja/brännare om intresse finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Manteln” är som sagt en rostfri pedalhink/soptunna med lite blandade beslag och plåtskruv för att hålla fiberisoleringen och resten på plats.
Logga in
Skapa konto
Isolera först med ett lager Superwool HT 607 13 mm.
Logga in
Skapa konto
Eftersom tunnan saknar botten efter jag plockat ut plasthinken. Limma jag fast tunnan och ett 75mm:s avloppsrör med nån droppe locktight mot undersidan av ett par spillbitar klickgolv (tager vad man haver) täta sen med lite acrylfog, heller inte optimalt men var vad jag hade hemma. Röret för brännarkanalen är ett 20mm plaströr jag hitta i huset.
Logga in
Skapa konto
Göt med en blandning av eldfast bruk och perlit . Målet var 1 del bruk och 4 delar perlit. Men som många andra verkar göra underskattade jag hur mycket blandningen minskar i volym. Så första satsen räckte inte riktigt till. Så fick blanda mer. När allt var färdig gjutet upptäckte jag till min frustation att jag glömt en påse perlit. Så sista decimetern vart mer 1+2 i blandningen.
Logga in
Skapa konto
Var inte helt lätt att få ur avloppsröret trotts att jag smetat in det med bivax. Men med hjälp av en såg och ett litet snitt så gick det tillslut. Tyvärr hade jag inte lyckats mosa ner bruket helt så fick lite håligheter i botten.
Logga in
Skapa konto
Lät den stå och torka ett par veckor i pannrummet. Torkelda sen i omgångar med en biltema brännare för engångsflaskor. Var lite nojig över att det skulle vara fukt kvar i bruket. Dessutom var brukets bindmedel flytande glas, som kräver ca 700c för att härda helt om jag inte minns fel.
Logga in
Skapa konto
Här är till sist brännaren jag jobbar på. De flesta verkar bygga av r20 eller r25 rör men eftersom volymen på kammaren bara är ca 1,6L så tänkte jag testa med r15, kanske för klent för att få venturi-effekten. Men vi får se. Efter som jag inte äger en gängkoppa så satsa jag på två skarvrör, kommer korta ner den en bit när borrat nytt hål i ässjan och monterat flänsen. Stegmuffen kommer jag ersätta med hylsan från förlängningsröret när jag lyckats justera in den. Toppen av T-röret ska då borras och gängas för nippeln. Nippeln borras ur och gängas för att skruva i ett trådmunstycke från en MIG-svets.
Välkommen till en otroligt trevlig hobby, knivtillverkning.
Jag kan inte hjälpa dig med ditt bygge, men kan tipsa om att under de förutsättningarna använda stål som är lite "förlåtande"inte beroende av fruktansvärt långa hålltider vid austenitiseringstemperatur för att få någorlunda resultat. 80Crv2 är ett sådant, som dessutom presterar otroligt bra i bruksknivar.
Jag kan inte hjälpa dig med ditt bygge, men kan tipsa om att under de förutsättningarna använda stål som är lite "förlåtande"inte beroende av fruktansvärt långa hålltider vid austenitiseringstemperatur för att få någorlunda resultat. 80Crv2 är ett sådant, som dessutom presterar otroligt bra i bruksknivar.
Tack!Alltgår skrev:
Välkommen till en otroligt trevlig hobby, knivtillverkning.
Har varit en dröm att testa på svartsmide och knivtillverkning i flera år men inte riktigt haft förutsättningarna förens nu.
Köpte materialen och stålet för kniven för ca ett år sedan. Har sedan dess hunnit läsa på en del om metallurgin inom knivstål och hittat återförsäljare av mer nybörjarvänliga stål så som 1080/1075.
Stålet jag använde är 90MnCrV8 aka O2 verktygsstål. Men som jag förstått så skiljer det inte så mycket mellan O1 och O2 och O1 verkar det vara lite delade meningar om det är ett bra nybörjar stål eller inte.
Sen kanske det var en överdrift att säga att jag misslyckades med härdningen. Första försöker vart lite misslyckat. Gjorde fil test med en kedjefil och spetsen och 2/3 in bet inte filen men sista 1/3 delen lyckades filen bita in lite. Så normalisera och gjorde ett nytt försök där jag börja med att få upp lite värme i tången innan jag gick på bladet. Fick dock jobba en del för att försöka hålla hela bladet varmt så fick fokusera på eggen. Efter andra försöket så bet inte filen alls längs äggen.
Tror det jag misslyckades med var anlöpningen
Satsade på 58-60 Hrc och enligt tillverkaren uppnås det vid ca 200-225c problemet var att det enda jag hade o anlöpa i var våran gamla spis i köket som inte var den bästa. Testade med en digital ugnstermometer innan jag anlöpte och märkte att den låg nästan 25c under det den stod på men fluktuerade ganska kraftigt. Så ställde ugnen på 240 för att hamna på ca 220-225. Men efter två timmar anlöpning så steg ugnen till 240c.
Var först när jag skulle testa slipa bladet jag märkte att den var lite mjuk. Lyckades dock få den vass nog att raka håren på armen men fick små jack i äggen när jag testa att hacka i torr björk. Kanske är för höga förväntningar för sin första hemma härdade kniv
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hyfsat nöjd med den estetiska delen dock.
Fick göra om stentvätten då den hade rostat lite efter jag lämnat den i slipjiggen.
Bladet är jättefint. Betydligt bättre än jag kunde klämma fram i början
Men tolka mig inte fel, jag är fortfarande nybörjare.
01 benämns i en del sammanhang som "nybörjar"-vänligt och "lätt" att värmebehandla hemma.
Jag tror det är lite av en missuppfattning.
Om jag minns rätt så ska O1 helst ha kring 15 min på austenitiseringstemperatur för att bli riktigt bra, så det kan bli lite utmanande.
Själva termen nybörjarstål är också missvisande, och ger vissa stål klenare rykte. Det byggs och har byggts fantastiska knivar av dessa stål. Rätt värmebehandling, bladgeometri och ergonomi är mycket viktigare än om det är 80Crv2 eller CPM REX 121 i bladet.
01 benämns i en del sammanhang som "nybörjar"-vänligt och "lätt" att värmebehandla hemma.
Om jag minns rätt så ska O1 helst ha kring 15 min på austenitiseringstemperatur för att bli riktigt bra, så det kan bli lite utmanande.
Själva termen nybörjarstål är också missvisande, och ger vissa stål klenare rykte. Det byggs och har byggts fantastiska knivar av dessa stål. Rätt värmebehandling, bladgeometri och ergonomi är mycket viktigare än om det är 80Crv2 eller CPM REX 121 i bladet.
Du kan pröva att bygga en elektrisk härdugn av billiga komponenter? Finns en mängd filmer på YT.E Erik.W skrev:Tack!
Har varit en dröm att testa på svartsmide och knivtillverkning i flera år men inte riktigt haft förutsättningarna förens nu.
Köpte materialen och stålet för kniven för ca ett år sedan. Har sedan dess hunnit läsa på en del om metallurgin inom knivstål och hittat återförsäljare av mer nybörjarvänliga stål så som 1080/1075.
Stålet jag använde är 90MnCrV8 aka O2 verktygsstål. Men som jag förstått så skiljer det inte så mycket mellan O1 och O2 och O1 verkar det vara lite delade meningar om det är ett bra nybörjar stål eller inte.
Sen kanske det var en överdrift att säga att jag misslyckades med härdningen. Första försöker vart lite misslyckat. Gjorde fil test med en kedjefil och spetsen och 2/3 in bet inte filen men sista 1/3 delen lyckades filen bita in lite. Så normalisera och gjorde ett nytt försök där jag börja med att få upp lite värme i tången innan jag gick på bladet. Fick dock jobba en del för att försöka hålla hela bladet varmt så fick fokusera på eggen. Efter andra försöket så bet inte filen alls längs äggen.
Tror det jag misslyckades med var anlöpningen
Satsade på 58-60 Hrc och enligt tillverkaren uppnås det vid ca 200-225c problemet var att det enda jag hade o anlöpa i var våran gamla spis i köket som inte var den bästa. Testade med en digital ugnstermometer innan jag anlöpte och märkte att den låg nästan 25c under det den stod på men fluktuerade ganska kraftigt. Så ställde ugnen på 240 för att hamna på ca 220-225. Men efter två timmar anlöpning så steg ugnen till 240c.
Var först när jag skulle testa slipa bladet jag märkte att den var lite mjuk. Lyckades dock få den vass nog att raka håren på armen men fick små jack i äggen när jag testa att hacka i torr björk. Kanske är för höga förväntningar för sin första hemma härdade kniv
[bild] [bild] [bild]
Hyfsat nöjd med den estetiska delen dock.
Fick göra om stentvätten då den hade rostat lite efter jag lämnat den i slipjiggen.
Ässjan kommer du ändå ha nytta av till smide.
15min hålltid stämmer nog. Tror det stod 10 min hålltid per 20mm i faktabladet från tillverkaren på O2 stålet. Så satsade på 10 min. Sen dippa säkert temperaturen fläckvis under kritisk. Men sen får man inte glömma att 10min hålltid är för optimal värmebehandling. Som jag förstått det och även upplevt personligen så blir O2 och även O1 hyfsat hårt av att bara av att luftsvalna. Där av ganska lätt att härda men kanske svårt att uppnå optimala förhållanden.Alltgår skrev:
Bladet är jättefint. Betydligt bättre än jag kunde klämma fram i börjanMen tolka mig inte fel, jag är fortfarande nybörjare.
Jo har sneglat lite på det, dock är det ju just det att jag vill känna lite på enklare smide. Så vill få fart på ässjan. Fick ju ärva ett städ på ca 40kg efter min gammelmorfar så är bara ässjan som saknasnanowire skrev:
Sen är just el något jag inte är så bra på / bekväm med.
El är kul, det är sedan gammalt, så jag förstår dig. Jag har också ett 40 kg-städ och det är onekligen en smidig och användbar storlek. Extra roligt när verktygen har historia i släkten.E Erik.W skrev:
Eld skulle det stå, inte elnanowire skrev:
El är visserligen också kul men eld är roligare. El är praktiskt och rationellt, eld tvärt om.
Ställer iordning ässjan för användning igen. Slutade i oktober då det blev för mörkt och kallt att vilja vara utomhus. Leran var ganska våt men och några tegelstenar hade spräckt från att ha frusit, men annars i bra skick. Bara att forma om gropen så det ser OK ut och bränna in den igen och torka ut leran litet.

Redo för en ny säsong, har uppgraderat till ett större inblåsrör denna gång också, från 18mm till 25mm, röret är över 40mm tjockt så rejält med gods i det, bör inte brinna upp direkt.

I år ska jag prova göra flera tänger, skulle också om jag har tid prova mig på en yxa. Att kunna smida fullgoda yxor är slutmålet för mig.

Redo för en ny säsong, har uppgraderat till ett större inblåsrör denna gång också, från 18mm till 25mm, röret är över 40mm tjockt så rejält med gods i det, bör inte brinna upp direkt.

I år ska jag prova göra flera tänger, skulle också om jag har tid prova mig på en yxa. Att kunna smida fullgoda yxor är slutmålet för mig.
Jag fick också denna grej, en gratis oljebrännare som kunde värma typ en villa, denna har varit i ett växthus, har inte kollat om den funkar men om den gör det så ska det blien dieselässja av det nån gång.

En liten uppdatering på min mini/kniv-ässja.
Lyckades tillslut hitta en kombination av rörkopplingar i mässing som fungerade.
Första tändning med brännaren i ässjan. Fick mäckla lite med olika diametrar och längder på MIG-munstycket för att få hyfsad blandning. Var också lite läckage här och där som behövde tätas.
Något mager blandning men ger bra värme. Måste fixa en ställbar strypning till syret. Fick ställa regulatorn på 0,1-0,3 bar allt över det värmer mest taket i garaget
Kunde såklart inte låta bli att testa med en bit fjäderstål.
Gick snabbare än förväntat att värma på biten på ca 350g till 1000-1100c, kan inte tagit mer än 2-3 min. Fick dock räcka med ett par uppvärmningar, inte direkt ergonomiskt med städet på golvet och en Tor handslägga som smideshammare. Tror heller inte mina grannar uppskattar det ringade ljudet 19:30 på en torsdag
Glöder fint på eftervärmen.
Lyckades tillslut hitta en kombination av rörkopplingar i mässing som fungerade.
Logga in
Skapa konto
Första tändning med brännaren i ässjan. Fick mäckla lite med olika diametrar och längder på MIG-munstycket för att få hyfsad blandning. Var också lite läckage här och där som behövde tätas.
Logga in
Skapa konto
Något mager blandning men ger bra värme. Måste fixa en ställbar strypning till syret. Fick ställa regulatorn på 0,1-0,3 bar allt över det värmer mest taket i garaget
Logga in
Skapa konto
Kunde såklart inte låta bli att testa med en bit fjäderstål.
Logga in
Skapa konto
Gick snabbare än förväntat att värma på biten på ca 350g till 1000-1100c, kan inte tagit mer än 2-3 min. Fick dock räcka med ett par uppvärmningar, inte direkt ergonomiskt med städet på golvet och en Tor handslägga som smideshammare. Tror heller inte mina grannar uppskattar det ringade ljudet 19:30 på en torsdag
Logga in
Skapa konto
Glöder fint på eftervärmen.