Jag har ett problem. Jag har köpt ett Blandarfäste från Tapwell för utanpåliggande rör 160 cc i mässing. Problemet är att Tapwell inte kan leverera förrän 29 juni och vi flyttar in 19 juni - alltså inget färdigt badrum på ett bra tag. Jag beställde fästet 21 maj så jag har ändå tyckt bag varit ute i god tid men fick den här informationen igår efter att de redan skjutit upp datumet en gång och lovat att det skickades i fredags...
min fråga är, kan jag köpa ett likadant fast i krom, de finns nämligen i lager, och ha detta tillfälligt tills det i mässing kommer? Är det mycket jobb med att byta blandarfästet efter att det sitter på plats? Tänker på tätskickt mm.

Njaaa.. det är ju väldigt lite jobb med att skruva dit eller bort fästet. Och om det i krom verkligen är lika på mm när. Så är det (nästan) bara att skruva dit det.

Problemet kan vara om klämringsmuttern vid rörkopplingen också är mässingsfärgad på det slutliga röret. För den muttern går inte att få bort på ett enkelt sätt om du vill byta den.

Klämringsmuttern pressar ju en konformad ring mot blandaren. Ringen deformeras så att den klämmer åt runt röret. Den klämmer åt så hårt att den äter sig in i röret. Om man då skruvar isär det där och vill byta muttern, så hindras man av att den inte går att få förbi den klämda ringen. Det finns metoder att få bort konan, men man måste då sätta en ny kona (som ingår i blandarfästet). I enstaka fall kan det vara svårt att få tätt med en "andra" kona, röret är ju redan lite deformerat.

Det vore troligen säkrare att montera det tillfälliga fästet 5 - 10 cm högre, ex. med lim. Och sedan kapa bort konan och några cm rör när det nya fästet skall monteras.

Rent kostnadsmässigt skulle jag i så fall rekommendera att köpa ett billigare "noname" blandarfäste som tillfälligt.

Ur tätskiktssynpunkt borde det inte vara något problem att byta blandarfästet, även om det skruvas. Förutsatt att hålbilden är identisk, så man kan använda samma hål.

Vid skruvning igenom tätskikt. Så fyller man hålet med silikon innan man skruvar. OM det används plugg, så fyller man med silikon, kör in pluggen, fyller med silikon igen och skruvar. Det är inget som hindrar att man skruvar ur skruven och fyller med silikon igen och skruvar i den nya skruven. Möjligen kan skruven vara lite tröga att få ur där den är limmad av silikon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.