4 840 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Blandade uttag i kök - risker?
Sida 1 av 3
Hej!
Vårt hus har i köket blandade eluttag. Jordade vid diskbänk men vid matplatsen 2m bort är det ojordat. Vi har en köksö där istället för matbord och använder väl en del köksmaskiner där, typ stavmixer men även riskokare/våffeljärn etc.
Är detta förknippat med någon risk? Vilken isåfall? De flesta maskinerna är väl dubbelisolerade men vissa är ju jordade.
Vårt hus har i köket blandade eluttag. Jordade vid diskbänk men vid matplatsen 2m bort är det ojordat. Vi har en köksö där istället för matbord och använder väl en del köksmaskiner där, typ stavmixer men även riskokare/våffeljärn etc.
Är detta förknippat med någon risk? Vilken isåfall? De flesta maskinerna är väl dubbelisolerade men vissa är ju jordade.
En risk är ju om du sätter en skyddjordat maskin i ojordat uttag, samt denna maskin får strömförande hölje. Då i ojordat rum är du ganska bra isolerad och begränsad ström går igenom dig. Men kommer du åt något jordat föremål får du däremot en större ström då du få oisolerad kontakt mot jord.
Var okej förrut, om jobbigt dra jord kan man ju ha euro uttag.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Europauttag/
Dvs de där platta uttagen så man bara kan ansluta isolerade produkter
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Europauttag/
Dvs de där platta uttagen så man bara kan ansluta isolerade produkter
Förr i tiden ansågs utrymmen ett x antal meter från diskbänken vara ett isolerat område, dvs att från t ex matplatsen så kunde du inte komma åt ledande föremål (vattenrör etc). Idag är det ett big no-no men förr i tiden var det standard.
Precis, är ett hus före -94, så de flesta rum är ojordade förutom köksbänk/badrum. Är nyttjandet av apparater, ex en riskokare, det stora problemet? Bör vi försöka att enbart använda oss av dubbelisolerade maskiner på de ojordade uttagen?
Vi har samma sits
Huset är byggt 90.
Jordat vid diskbänk där man är o lagar mat.
Men på väggen vid köksbord är det ojordad.
jag har personligen aldrig känt mig orolig.
för de första så använder man ju de jordade till alla köksmaskiner.
De andra är ju för övriga saker som lampor och laddare typ.
och fick de förklarat att man ansåg att om man håller handen på diskbänken så ska man ej nå något på den ”ojordade sidan”
Så att säga..
hur många jordade apparater brukar du ansluta till de ojordade uttagen?
Eller är det bara en oro som kommit eftersom nya hus är jordade överallt?
Huset är byggt 90.
Jordat vid diskbänk där man är o lagar mat.
Men på väggen vid köksbord är det ojordad.
jag har personligen aldrig känt mig orolig.
för de första så använder man ju de jordade till alla köksmaskiner.
De andra är ju för övriga saker som lampor och laddare typ.
och fick de förklarat att man ansåg att om man håller handen på diskbänken så ska man ej nå något på den ”ojordade sidan”
Så att säga..
hur många jordade apparater brukar du ansluta till de ojordade uttagen?
Eller är det bara en oro som kommit eftersom nya hus är jordade överallt?
Ja, man skilde på köksdelen och matplatsen gällande skyddsjord.
Man räknade med att ingen skulle hålla i en jordad apparat som satt i ojordade uttaget samt sträcka sig till diskbänken.
Det var även ganska vanligt att det satt skyddsjordade radiatorer i samma rum som det var ojordade uttag.
Även vattenburna radiatorer i samma rum som ojordade uttag.
Någonting i bakhuvudet säger mig att man ansåg att radiatorfärgen isolerade radiatorn.
Ja, det kan vara farligt att använda jordade apparater i ojordade uttag nära främmande ledande material som har kontakt med sann jord, tex diskbänken, vattenburna radiatorer.
För vid dessa tillfällen så har ena skyddsbarriären försvunnit, så det räcker att det blir ett fel på apparaten så att höljet blir strömförande, då kan en person bli en del av strömkretsen.
Första steget (förutom rent handhavande) för att minska skaderisken är att montera jordfelsbrytare i gruppcentralen så att alla uttag skyddas. Jordfelsbrytare ska ses som ett komplement till all annan ”skyddsutrustning”.
Steg två är att jorda upp alla uttag mm.
Man räknade med att ingen skulle hålla i en jordad apparat som satt i ojordade uttaget samt sträcka sig till diskbänken.
Det var även ganska vanligt att det satt skyddsjordade radiatorer i samma rum som det var ojordade uttag.
Även vattenburna radiatorer i samma rum som ojordade uttag.
Någonting i bakhuvudet säger mig att man ansåg att radiatorfärgen isolerade radiatorn.
Ja, det kan vara farligt att använda jordade apparater i ojordade uttag nära främmande ledande material som har kontakt med sann jord, tex diskbänken, vattenburna radiatorer.
För vid dessa tillfällen så har ena skyddsbarriären försvunnit, så det räcker att det blir ett fel på apparaten så att höljet blir strömförande, då kan en person bli en del av strömkretsen.
Första steget (förutom rent handhavande) för att minska skaderisken är att montera jordfelsbrytare i gruppcentralen så att alla uttag skyddas. Jordfelsbrytare ska ses som ett komplement till all annan ”skyddsutrustning”.
Steg två är att jorda upp alla uttag mm.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
På papperet är det en risk men i verkligheten så är det nåt helt annat. Antagligen försvinnande liten om man använder fullgod elektrisk utrustning.
Men visst, allt kan ju hända om man vill tänka så...
Men visst, allt kan ju hända om man vill tänka så...
I början av 00-talet så bodde jag i en bostadsrätt där det inte fanns någon JFB i gruppcentralen när jag flyttade in. Efter ett halvår/år så lät jag montera in en JFB.S Stefan1972 skrev:
JFBn började lösa ut ibland när jag använde spisen. Tog väll ett halvår innan jag kom fram till vad som var fel med spisen.
Felet låg i en av plattorna, det blev överledning mellan värmetråden och gjutjärnsplatta när ”kittet” som värmetråden låg i blev fuktig/blöt.
Kittet kunde bli fuktigt efter att jag torkat av spisen med vatten.
Kittet kunde även bli fuktigt om jag använde ugnen, men inte alltid.
Men om jag började använda plattan innan ugnen så blev inte kittet så fuktigt att JFBn löste ut.
Så med andra ord, beroende på hur jag använde spisen så var det ibland jordfel å ibland inte jordfel. Mestadels (typ till 99%) så var det inget jordfel.
Spisen byttes senare ut till en ny.
Tittat i elcentral och där finns en jordfelsbrytare inkopplad. Ska testa denna men allmän känns det lite lugnare.
Vi har som sagt en köksö där så det blir en del jordade köksapparater som kopplas in. Eller mer relevant att säga är kanske att alla inte är dubbelisolerade? Risken är då, om jag förstått rätt från er, det faktum att andra jordade föremål/produkter inkopplade från köksbänkens uttag är jordpunkter.
iom att vi har en jordfelsbrytare känns det dock lite lugnare. Ska försöka få in en vana att använda jordade köksmaskiner i de jordade uttagen och mest hålla mig till dubbelisolerade runt köksön, men ifall det skulle glömmas då och då verkar ändå vara ganska OK ur säkerhetssynpunkt
Vi har som sagt en köksö där så det blir en del jordade köksapparater som kopplas in. Eller mer relevant att säga är kanske att alla inte är dubbelisolerade? Risken är då, om jag förstått rätt från er, det faktum att andra jordade föremål/produkter inkopplade från köksbänkens uttag är jordpunkter.
iom att vi har en jordfelsbrytare känns det dock lite lugnare. Ska försöka få in en vana att använda jordade köksmaskiner i de jordade uttagen och mest hålla mig till dubbelisolerade runt köksön, men ifall det skulle glömmas då och då verkar ändå vara ganska OK ur säkerhetssynpunkt
Om man ska vara petig med ett relevant svar utifrån praktiska händelser, och inte bara teoretiskt vad som kan hända, skulle det vara intressant med hur många som avlidit eller blivit svårt skadade pga kombinationen av jordat och ojordat uttag i en bostad. Och då även utifrån om det funnits jordfelsbrytare.
Som notering har även vi det i ett 60-tals hus.
Som notering har även vi det i ett 60-tals hus.
Det luriga med elskador är att de flesta skador märks inte förrän långt senare.
Det är bl.a. olika skador på olika organ och på blodet.
Får man en strömgenomgång, så ska man in till sjukhuset för undersökning, man ska inte köra själv, det ska tas flera olika prover, bl.a. blodprov vid flera tillfällen.
https://www.internetmedicin.se/beha...ets-och-miljomedicin/stromgenomgang-elolycka/
https://www.1177.se/Kalmar-lan/olyckor--skador/akuta-rad---forsta-hjalpen/elolyckor/
Glöm allt vad ”soldoktorn” (Mikael Sandström) har sagt, hittar tyvärr inte filmklippet,
https://www.elinstallatoren.se/2018/09/tv4-lakaren-star-vid-sitt-ord-ak-inte-in/
Det är bl.a. olika skador på olika organ och på blodet.
Får man en strömgenomgång, så ska man in till sjukhuset för undersökning, man ska inte köra själv, det ska tas flera olika prover, bl.a. blodprov vid flera tillfällen.
https://www.internetmedicin.se/beha...ets-och-miljomedicin/stromgenomgang-elolycka/
https://www.1177.se/Kalmar-lan/olyckor--skador/akuta-rad---forsta-hjalpen/elolyckor/
Glöm allt vad ”soldoktorn” (Mikael Sandström) har sagt, hittar tyvärr inte filmklippet,
https://www.elinstallatoren.se/2018/09/tv4-lakaren-star-vid-sitt-ord-ak-inte-in/
Det är ett par ganska långa artiklar du länkat. Jag hittar inte stöd för att man alltid skall åka till akuten efter strömgenomgång. Men i 1177-artikeln du länkar kan man läsa följande:Demmpa skrev:
1177 skrev:
El är farligt under vissa förutsättningar, speciellt starkström, men ts fundering var utifrån risken med blandade eluttag i ett hem med svagström och de förutsättningarna med ev. fel i köksutrustning/maskiner.Demmpa skrev:
Det luriga med elskador är att de flesta skador märks inte förrän långt senare.
Det är bl.a. olika skador på olika organ och på blodet.
Får man en strömgenomgång, så ska man in till sjukhuset för undersökning, man ska inte köra själv, det ska tas flera olika prover, bl.a. blodprov vid flera tillfällen.
[länk]
[länk]
Glöm allt vad ”soldoktorn” (Mikael Sandström) har sagt, hittar tyvärr inte filmklippet,
[länk]
När ska man se det som en stor risk i t.ex. ett kök eller är risken idag med dubbelisolerade maskiner att den i princip är försumbar och i kombination med jordfelsbrytare!
