A AndersS skrev:
El är farligt under vissa förutsättningar, speciellt starkström, men ts fundering var utifrån risken med blandade eluttag i ett hem med svagström och de förutsättningarna med ev. fel i köksutrustning/maskiner.
När ska man se det som en stor risk i t.ex. ett kök eller är risken idag med dubbelisolerade maskiner att den i princip är försumbar och i kombination med jordfelsbrytare!
Varken TS eller någon annan i Sverige har svagström i vanliga vägguttagen, utan det är starkström i alla vanliga vägguttag.

230VAC ÄR Starkström!!!

Edit:
Det finns ingen ofarlig ”hushållsel”, utan all ”hushållsel” är farlig. All ”hushållsel” är starkström.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Ok, felskrivet av mig ska vara lågspänning.

Men min fundering kvarstår är risken försumbar idag för dödsfall eller allvarlig olycka i t.ex. kök med blandade uttag och med jordfelsbrytare? Jag anser att risken är så liten att den kan ses som försumbar.
 
Risken är försumbar, det är bara att se på antalet olyckor som orsakats av den placeringen av uttagen genom åren.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varken TS eller någon annan i Sverige har svagström i vanliga vägguttagen, utan det är starkström i alla vanliga vägguttag.

230VAC ÄR Starkström!!!

Edit:
Det finns ingen ofarlig ”hushållsel”, utan all ”hushållsel” är farlig. All ”hushållsel” är starkström.
Det finns två olika frågor här. Mycket riktigt har vi alla starkström i våra vägguttag och det finns ingen ofarlig hushållsel. Men du kom med ganska långtgående påståenden att man alltid skall in till sjukhuset för undersökning i händelse av strömgenomgång. Varför skall man göra det? Det motsägs ju av 1177-artikeln som du länkar till.
 
A Avemo skrev:
Det är ett par ganska långa artiklar du länkat. Jag hittar inte stöd för att man alltid skall åka till akuten efter strömgenomgång. Men i 1177-artikeln du länkar kan man läsa följande:
Lite längre ner (andra stycket nedanför det du citerade) i 1177-artikeln står det följande:
”Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du eller någon i din närhet har fått ström genom kroppen, även om du är osäker på hur elolyckan gick till. Om det är stängt, sök vård på en akutmottagning.”

Så vad är skillnaden mellan ”lätt stöt” och ”ström genom kroppen”?

Tyvärr så hänger inte sjukvården med när det gäller risker med elolyckor/strömgenomgång.

Tyvärr hör man än idag läkare säger ”att hushållsel är ofarligt”.

Elektriker/montörer som får strömgenomgång måste tyvärr ganska ofta också tjata sig till alla de undersökningar som ska utföras.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så vad är skillnaden mellan ”lätt stöt” och ”ström genom kroppen”?
Jag tolkade skillnaden som att strömmen passerat bålen.

Demmpa Demmpa skrev:
Tyvärr hör man än idag läkare säger ”att hushållsel är ofarligt”.
Det är ju en olycklig formulering. Det finns många exempel på folk som dött av det. Alltså är det inte ofarligt. Men det är inte samma sak som att man måste åka till akuten om man fått en stöt i ett finger.
 
A AndersS skrev:
Ok, felskrivet av mig ska vara lågspänning.

Men min fundering kvarstår är risken försumbar idag för dödsfall eller allvarlig olycka i t.ex. kök med blandade uttag och med jordfelsbrytare? Jag anser att risken är så liten att den kan ses som försumbar.

230V är ju lågspänning :cool:(y)
 
F Feskekörka skrev:
Ska försöka få in en vana att använda jordade köksmaskiner i de jordade uttagen och mest hålla mig till dubbelisolerade runt köksön, men ifall det skulle glömmas då och då verkar ändå vara ganska OK ur säkerhetssynpunkt
Ja, det är så du ska tänka. Undvik skyddsjordade maskiner i dessa ojordade uttag (eller gamla ojordade maskiner av klass 0), och undvik skyddsjordade maskiner i köksön med lång skarvsladd från ett jordat uttag. Elinstallationsreglerna syftar inte till noll-olyckor, de bygger på normal (och förståndig) användning av el.

Till förstånd hör inte att lita på en JFB. Ett fel här innebär i praktiken att man får strömgenomgång direkt mellan fas och jord, 230 V. Det vill man inte uppleva, och det är inte säkert att man överlever. Prio 1 är att skydda sig mot olyckor, prio 2 är att skydda sig mot konsekvensen av en olycka. En JFB hör till prio 2.

Så håller du på den grundläggande regeln ovan om att man normalt inte ska kunna nå mellan apparater anslutna i köksön respektive den skyddsjordade delen av köket så är risken för olyckor minimal. Bättre är ju förstås att skyddsjorda dessa uttag. Det blir marginellt bättre, dvs från "säkert" till "ännu mer säkert".
 
Att jag gör mitt påståenden i tråden är att i så här specifika trådar brukar ytterligheter plockas fram och för många som undrar, t.ex. ts, ska man försöka göra en rimlig riskbedömning.
Och är det flera som är oroliga, så skulle jag istället fundera mera på vad det innebär om man inte har en jordfelsbrytare. Absolut enklaste sättet att skapa bättre elsäkerhet om det saknas, hanterar inte alla fel dock.
 
A Avemo skrev:
Det är ju en olycklig formulering. Det finns många exempel på folk som dött av det. Alltså är det inte ofarligt. Men det är inte samma sak som att man måste åka till akuten om man fått en stöt i ett finger.
Ja, det är en olycklig formulering.

Om du får en stöt i fingret, tex när fingret kommer åt fasen, var sluts strömkretsen?
Hur går strömmen genom kroppen?

Strömmen går lättaste vägen, ju större blodådror det är ju lättare går strömmen.
Med andra ord så kommer strömmen mer eller mindre alltid att gå genom hjärtat.


Exempel:
Du står på golvet och rör vid metallhöljet på en ”jordad” apparat som sitter i ojordat uttag, denna apparat har ett fel i sig så att fasen har kontakt med metallhöljet.
Du får en stöt.
Hur går strömmen genom din kropp?
Jo, genom handen-armen-överkroppen-”bägge benen”-”bägge fötterna”-golvet-”sann jord”.
 
A AndersS skrev:
Att jag gör mitt påståenden i tråden är att i så här specifika trådar brukar ytterligheter plockas fram och för många som undrar, t.ex. ts, ska man försöka göra en rimlig riskbedömning.
Och är det flera som är oroliga, så skulle jag istället fundera mera på vad det innebär om man inte har en jordfelsbrytare. Absolut enklaste sättet att skapa bättre elsäkerhet om det saknas, hanterar inte alla fel dock.
Risken ökar med din svepande nonchalans och okunnighet i ämnet. Om du vill sätta ribban här får du komma med lite mer insiktsfulla inlägg istället för ogrundade antydningar om det ena och det andra. Du kan börja med att utsätta dig för strömgenomgång med en JFB som skydd så att du får en värdegrund att utgå ifrån, och därefter läsa reglerna kring vilken ordning det är mellan olika slags skydd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exempel:
Du står på golvet och rör vid metallhöljet på en ”jordad” apparat som sitter i ojordat uttag, denna apparat har ett fel i sig så att fasen har kontakt med metallhöljet.
Du får en stöt.
Hur går strömmen genom din kropp?
Jo, genom handen-armen-överkroppen-”bägge benen”-”bägge fötterna”-golvet-”sann jord”.
Det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra. Men ofta har man en aning om vilken väg strömmen tagit. Därför att det känns hela vägen. Jag avråder ingen som är orolig från att uppsöka akuten. Det är det förbehållslösa "man skall alltid" som jag vänder mig emot.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Risken ökar med din svepande nonchalans och okunnighet i ämnet. Om du vill sätta ribban här får du komma med lite mer insiktsfulla inlägg istället för ogrundade antydningar om det ena och det andra. Du kan börja med att utsätta dig för strömgenomgång med en JFB som skydd så att du får en värdegrund att utgå ifrån, och därefter läsa reglerna kring vilken ordning det är mellan olika slags skydd.
Har en grundläggande utbildning inom området och mina "antydningar" utgår från det, vilka du inte behöver dela. Om du vill påstå att rådet att införskaffa en jordfelsbrytare om det saknas inte är bättre investering än att dra fram jordade uttag, så har du fel enligt min kunskap. Men som jag skrev så löser det inte alla problem, var god ock läs om det inlägget. Sedan inlägg med svepande påstående, läs gärna ditt sista som inte var så trevligt:crysmile:
 
A Avemo skrev:
Men ofta har man en aning om vilken väg strömmen tagit.
Nej, du har ingen aning om strömmen har gått genom hjärtat eller inte.
Även när strömmen går genom fingrar på samma hand så kommer troligen stora delar av strömmen att gå genom hjärtat.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, du har ingen aning om strömmen har gått genom hjärtat eller inte.
Du får tala för dig själv här. Har du ingen aning och är orolig är det en god idé att uppsöka akuten. De gånger jag fått ström från hand till hand har det känts mycket mer än när det bara gått genom handen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.