Byggahus.se

Blandade elfrågor, 60-talshus

1k läst  19 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    Nu sitter den ju tack och lov högt upp men kan man anta att kontakterna i kapslingen är strömförande? Jag kommer inte ge mig på att koppla loss den där själv. Kommer förvisso ha en elektriker här och installera en tvättmaskin, möjligt att man kan fråga om han kan koppla ur den där och de andra sladdarna i garaget, eller kolla av dem åtminstone.

2. N
    Medlem Nivå 6
    Såhär såg det ut ovanför kopplingen till kapslingen i varje fall. Som jag kunde urtyda är kapslingen påkopplad på elnätet (kan ju rita en skiss annars, då det är lite svårt att se i "råttboet" där...)

Vad är de där röda plasthylsorna till för och vad kallas de?

Tänker hur enkelt det är att koppla ur det där själv som hempulare? Resterande kablar går till dels en lysknapp och dels till ett jordat uttag på utsidan av huset. Färgkodningen på kablarna är ju lite hejhoppsan...

3. M
    Husägare · Nivå 7
    Ja, det var en härlig blandning av färger där. Om du inte vet exakt vad som är vad eller hur det mäts upp skulle jag inte råda dig att försöka koppla om det själv.

De röda toppklämmorna är till för att elektriskt koppla samman trådar/ledare och fungerar bra när de används första gången av en elektriker, men kopplar man loss dem blir det sällan bra om de återanvänds (risk för dålig kontakt med värmeutveckling som följd). Det finns bättre alternativ idag, som Wago 221-serien.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det inte finns några som helst fästhål för någonting i väggen under den där kabeln?

5. N
    Medlem Nivå 6
    Det har du ju rätt i... Såvida man inte spacklat och målat över detta väldigt skickligt, eller har man haft kopplingen hängandes tro?