Vi köpte en villa i våras som vi nu börjat utforska lite mer. I garaget som ingick satt vad jag tror är rester av en 3-fas anslutning (bild 1). Ser ut som att respektive proppar i "3-fas-skåpet" (?) är utbrända eller trasiga.

Satt även nån märklig genomskinlig dosa på väggen (bild 2). Kan inte riktigt se var den är kopplad till, om den är ansluten till elnätet eller inte.

Sen sitter det fortfarande en hederlig analog antenn uppe på taket. Den gick ner till ett enda uttag i form av en lös sladd. Är lite nojig för hur den reagerar vid åskväder om den skulle få för sig att slå ner. Kan en sån kabel orsaka bränder om den ligger i nått rum sådär?

Vi funderar på att skruva ner hela antennen. Får ju TV via bredbandet idag så egentligen har den ingen direkt funktion. Tycker inte det ser fult ut men mest om det finns nån risk att ha den kvar.

• Okopplade elledningar och kopplingsdosor på vägg, möjliga rester av 3-fas anslutning i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomskinlig dosa på vägg med synliga elanslutningar, misstänkt kopplad till elnätet.
    Skapa konto
1. Den kvarlämnade kabeln ser kanske inte så bra ut, men huvudsaken är att den är strömlös. Har du något att mäta med? Har du en uppdaterad gruppförteckning? Om inte är det bra att göra en sådan vilken innebär undersökningar om vad varje säkring betjänar. I detta fall vill man helst att säkringarna är urplockade och att det bara sitter propphuvar på platsen i centralen.

2. Har aldrig sett något sådant. Om ingen annan vet, försök ta bättre bilder, även med locket av.

3. Ja, slår åskan ned i byggnaden har du problem, oberoende av antenn. Antennen lockar dock inte till sig åskan i någon påtaglig omfattning jämfört med huset. Risken för direktträff är högre om huset är placerat högt och ensamt.

Bild 2. Påminner om en kopplingsdosan på en elpatron, men den här ser tom ut?

Bilden på kabeln:

Det är inte en komplett trefas kabel, du har 3 trådar plus jord. Dessutom den oisolerade tråden, som kommer från manteln på kabeln, den är bara avsedd att skärma kabeln.

I en komplett trefaskabel behöver man 3 st fastrådar, en nolla och skyddsjord. Det vi ser kan vara en trefaskabel som gått till någon apparat som inte behöver nolla (rena 400V trefasapparater använder inte nollan), men det kan även vara en tvåfasgrupp med nolla, eller andra alternativ som enfas, med utgående tändtråd.

Men det väsentliga är att kabeln går inte att använda för att sätta upp ett trefasuttag.

Dosan på andra bilden har jag inte heller något svar på. Men den är felaktigt installerad, trådarna som går synliga på undersidan är enkelisolerade trådar, sådana får aldrig gå åtkomliga.

Bild 2: Jag har för mig att jag har sett elmätare med en liknande kapsling. Då inte mätare till elbolaget, utan mätare man kan sätta upp i egen regi, för att ex. övervaka elförbrukningen till elvärmen osv.

Ska försöka ta fler bilder under dagen. Huvudsaken är att inget man kan röra vid är inkopplat på elnätet. Från samma kopplingscentral går en kabel till ett vad jag tror är tre-fas ute vid garaget. Men jag kanske har missuppfattat vad tre-fas är.

Som sagt, jag återkommer med bilder.

Huset står inte ensamt i varje fall. Finns träd och div. annat som står både på tomt och grannarnas tomter. Är relativt tätt mellan husen. Tanken är hur jag ska göra med antennen. Det går ju som sagt bara en kabel ner genom vinden och in i ett rum genom taket. Ser ganska lekmannamässigt gjort ut ärligt talat...

Eftersom du inte använder den vanliga tv-antennen så skruva ner den. Du slipper ha en rostande metallkonstruktion och fågelspillning på taket. Gör samma sak med antennkabeln.
En direktträff från åsknedslag är mycket ovanligt, inget du behöver gå runt och oroa dig för.

Risken för blixtnedslag kan du bortse ifrån. Risken är kanske inte noll, men nästan.

Den lite större faran med en antenn är att den plockar upp magnetfältet från ett blixtnedslag, ibland en km bort. Det slår ut antenningången på anslutna apparater, räcker att man kopplar bort kabeln vid åska. Men detta är alltså inte farligt, mer än för TVn.

Antennen är väl inget att fundera på, om du inte tänkt ha tv i det rummet och ha antenn för marksänd TV som backup när bredbandet lägger av och du annars står utan tv. Skall du inte ha detta så är det bara att klättra upp och skruva ner antennen och plocka bort kabeln.

Vet inte hur tung en sån där antenn är, stege och "takstege" finns (måste nog lära mig lite husterminologi...) plus en sabla massa verktyg. Kanske man ska hyra en skylift eller nått så man inte riskerar skada taket om den skulle få för sig att falla vid urskruvandet...

Nu ska vi se. Mer bilder
Bild 1 har vi proppskåpet där alla de där kablarna går. Mittenkolumnen går till de där lösa ledningarna jag visade och vänsterkolumnen går vidare till det där uttaget på Bild 2 och 3.

Sen bild 4 en till bild på det mystiska skåpet i garaget...

Svårt att lokalisera var kablarna går och om de är påkopplade på nätet. Har inga elritningar nånstans vilket skulle behövas ibland. Någon mätutrustning har jag inte på lager dock. Finns ju bl.a. två lysknappar i garaget, varav den ena går till den belysning som finns där. Den andra vette katten. Finns ingen utebelysning som tänds.

• Elskåp med flera säkringsomkopplare och kablar, märkt som 'Bild 1' i inlägget om hushålls elsystem.
    Skapa konto
  • Grå eluttag på en vägg med tegelmönstrat ytskikt, uttaget har en ansluten röd propp.
    Skapa konto
  • En öppen elektrisk anslutningsdosa monterad på en vägg med synliga kablar och isolering.
    Skapa konto
  • Öppet proppskåp visar säkringar och kabelförbindelser på en vit vägg, saknar framsida och märkningar är synliga.
    Skapa konto
Magnus E K
Ett alternativ till att skrota antennen helt är att flytta ner den till vinden. Det ger förstås sämre signal (både pga minskad höjd och material i vägen) men ofta finns marginal så det funkar bra ändå. Jag har kvar min på taket än så länge, och den används då och då till gratiskanalerna (jag tittar sällan på tablå-TV) men har funderat på att flytta den.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett alternativ till att skrota antennen helt är att flytta ner den till vinden. Det ger förstås sämre signal (både pga minskad höjd och material i vägen) men ofta finns marginal så det funkar bra ändå. Jag har kvar min på taket än så länge, och den används då och då till gratiskanalerna (jag tittar sällan på tablå-TV) men har funderat på att flytta den.
Man har ju tydligen dragit möjligen två kablar ner från antennen. En går ner till den där lösa sladden just, och sen en som går ner precis under antennen men har inte kunnat hitta den under vinden. Jag antar att det inte är nån skyddsjord eller "återledare" eller nått liknande det är frågan om. Kom inte längre fram för att titta nogrannare då det var för mycket bråte i vägen.

Skulle säkert gå att ha antennen som alternativ. Vi kör nått års-erbjudande från Telia nu, men det blev avsevärt mycket dyrare med TVn därefter.

Montera upp en fågelskrämma på antennen tills vidare? :)

Den suspekta dosan på väggen kan möjligtvis ha inehållit ett kopplingsur.

Ett kopplingsur? Typ en sån här? Fast möjligen äldre motsvarighet?

Önskar jag visste om den där är ansluten ens. Finns en kopplingsdosa strax ovanför som jag kikade i men det är ett myller av sladdar där. :rofl:

Vi ska få hit nån elektriker att installera div hushållsapparateraljer, kanske kan be honom montera bort det där, då jag antar att den tappat sin funktion.

• Analogt kopplingsur monterat på vit bakgrund, otydligt om det är anslutet, med märkningen "VENNER" och "ARVO".
    Skapa konto
N nickspi skrev:
Ett kopplingsur? Typ en sån här? Fast möjligen äldre motsvarighet?

Önskar jag visste om den där är ansluten ens. Finns en kopplingsdosa strax ovanför som jag kikade i men det är ett myller av sladdar där. :rofl:

Vi ska få hit nån elektriker att installera div hushållsapparateraljer, kanske kan be honom montera bort det där, då jag antar att den tappat sin funktion.
Ja det ser ut som en kapsling till ett mekaniskt kopplingsur (som nu saknas).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.