23 207 läst ·
70 svar
23k läst
70 svar
Blå som tändtråd?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det finns ju fördelar med att dra kabel så att blå är fri i strömbrytaren vid utanpåliggande installationer - då är man ju alltid fri att sätta ett vägguttag under tex
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jo, men i installationen man alltid har i huvudet när det snackas om blå tändtråd (utanpåliggande, dosa, en strömställare, en lampa) så går man ju inte med två blå till armaturen. Då byter den ju färg i dosan.mycke_nu skrev:
//Patrik
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Det är säkert bland annat exemplet med 2 st blåa ledare i lampan som SS menar. Det är inte ok med 2 st blåa.
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Nej men när matningen går genom lampan, blir nollan kvar, fasen åker till strömbrytaren och kommer tillbaka som blå...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
När man läser det här kan man ju nästan få känslan av de som utformar standarder för just elinstalltioner förutsätter att alla är mindre vetande och saknar sunt förnuft. Jag håller med om att regler och föreskrifter måste finnas för säkerhet och undvikande av brand mm, men om man jämför med elsystemet i en bil eller med maskiner t ex en värmepump där samtliga ledare ibland kan vara av samma färg (förutom skyddsjord) så borde det ju inte vara så himla svårt att förstå hur det är kopplat och vad resp ledare används till in en koppling där man ska tända en lampa. ;-)
Har själv jobbat som elektriker även om det nu är mer än 20 år sedan, men det är ju inte så mycket som har hänt på detta område om man jämför med andra teknikområden.
Har själv jobbat som elektriker även om det nu är mer än 20 år sedan, men det är ju inte så mycket som har hänt på detta område om man jämför med andra teknikområden.
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Allting beror väl egentligen att yrket är så förbannat enkelt och tråkigt att vi elektriker ha nåt och snacka om som ingen annan förstår... 
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
måste
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nja, tråkigt kan jag nog inte hålla med om. Eller ja, går man på installation så kan det ju bitvis bli ganska monotont och tråkigt. (Därför är det så skönt att jag slutat på installation).Elektrikersthlm skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg