Bo.Siltberg skrev:
Det finns ett krav på att nollan ska va blå:

514.3.1.Z1: Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
Hur ska man lösa det med en EKKJ 4x10+10 som man drar från en central med JFB till en undercentral eller annars en EKKJ dragen i backen till exempelvis en utebelysning.:S

Fallet med undercentral går ju att lösa genom att koppla in före JFB och sätta en ny JFB i undercentralen.

Moderna Ekkj 4X10+10 har blå ledare det är bara äldre som saknar färg, och dom nya bestämmelserna gäller ju bara nya kablar

OK, då har jag bara råkat på gamla modellen av EKKJ tidigare då:)

Tack för svaret !

Är det någon som kan säga när kravet om att nollan MÅSTE vara blå kom ?
Tidigare hette det väl bara att nolledare FÅR vara blå eller någon liknande lydelse.

Vad hade EKKJ 4x10/10 för färger om det inte fanns någon blå?

Svarta trådar med nummermarkering.

//Patrik

Finns det standard för vilket nummer som är nolla/L1/L2/L3? </vetgirig>

1 = L1
2 = L2
3 = L3
4 = Nolla

Visst är det så?

//Patrik

Jo, det är ju tanken det.

Vad gäller 4-ledare med och utan blå:

EKRK verkar iaf ha blå om den är 4-ledare...

Kabel utan blå verkar ju alldeles förträfflig just för trådens ämne, tändfas, d.v.s. 4G utan blå = perfekt att dra till trappströmbrytaren. Eller egentligen är väl en en treledare utan varken gulgrön eller blå perfekt...

För övrigt undrar jag hur det är "tänkt", om det är tänkt alls, att man ska göra med utanpåliggande dubbel trapp? Man behöver ju minst fem ledare som definitivt inte är gulgrön och helst inte blå för att använda båda trappfunktionerna och bara dra en kabel...

Appropå det där med att trä ett EKK-skal över FK, är det nån som har provat att "göra om" snuttar av EKRK för att få önskade färger (typ som exemplet ovan, femledare utan gulgrön och utan blå)?

elmont skrev:
Moderna Ekkj 4X10+10 har blå ledare det är bara äldre som saknar färg, och dom nya bestämmelserna gäller ju bara nya kablar
Är det så?

Jag trodde att alla nya bestämmelser i princip alltid gällde nyinstallationer? Hur länge får gammal kabel användas?

yxis skrev:
Vad gäller 4-ledare med och utan blå:

EKRK verkar iaf ha blå om den är 4-ledare...

Den har blå även om den är 3 eller 5 ledad också, även 2 ledad.

Kabel utan blå verkar ju alldeles förträfflig just för trådens ämne, tändfas, d.v.s. 4G utan blå = perfekt att dra till trappströmbrytaren. Eller egentligen är väl en en treledare utan varken gulgrön eller blå perfekt...

Används ju inte så ofta men det finns ju "special". I annat fall så finns det ju 1,5mm2 "styrkablar" med blandade färger.

För övrigt undrar jag hur det är "tänkt", om det är tänkt alls, att man ska göra med utanpåliggande dubbel trapp? Man behöver ju minst fem ledare som definitivt inte är gulgrön och helst inte blå för att använda båda trappfunktionerna och bara dra en kabel...

Det finns 6-ledare om man nu skulle behöva i 1,5mm2

Appropå det där med att trä ett EKK-skal över FK, är det nån som har provat att "göra om" snuttar av EKRK för att få önskade färger (typ som exemplet ovan, femledare utan gulgrön och utan blå)?

Om nu det här med att använda avskalning på FK är lite no no så är svaret på din fråga i klassen: FUCK HELL NO, NEVER!!!! i propotion. :)

Är det så?

Jag trodde att alla nya bestämmelser i princip alltid gällde nyinstallationer? Hur länge får gammal kabel användas?
Det brukar alltid vaar en viss övergångstid men i det här fallet så är det väl till den typen av kabel inte längre finns på marknaden längre eller ett av myndigheter satt datum. När vi byte från svart till brun som fas så fanns kabel på markanden väldigt länge innan nya regeln kom som sen hade typ ett halvår i övergångstid.

Patrik_Hed skrev:
1 = L1
2 = L2
3 = L3
4 = Nolla

Visst är det så?

//Patrik
Det med vad som är vad i en nummermärkt kabel är nog inte något att lita på för det har väl bara funnits en praxis på detta och den har nog varierat mellan olika installatörer och regioner. :S

Patrik_Hed skrev:
1 = L1
2 = L2
3 = L3
4 = Nolla

Visst är det så?

//Patrik
Finns folk som tycker att ettan ska vara nolla också, på blanktrådstiden gick ju nollan överst...

yxis skrev:

En dubbeltrapp i en helt utanpåliggande installation är väl den värsta mardrömmen man kan få. Då får man försöka övertala kunden att tänka om eller så får man köra med list 20X35 och dra dubbla kablar.

Att byta ledare i EKRK är störtomöjligt, iallafall i Nexans, Ericsson och Teccons kablar som jag använt

Fotografen skrev:
Finns folk som tycker att ettan ska vara nolla också, på blanktrådstiden gick ju nollan överst...
Som t.ex. byggledaren som skällde ut WATTisPOWER när han var lärling och kopplade 4:an som nolla :)

//Patrik

Tacka vet jag OVIR:) då blir det till att kolla...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.