23 207 läst ·
70 svar
23k läst
70 svar
Blå som tändtråd?
Hur ska man lösa det med en EKKJ 4x10+10 som man drar från en central med JFB till en undercentral eller annars en EKKJ dragen i backen till exempelvis en utebelysning.:SBo.Siltberg skrev:
Fallet med undercentral går ju att lösa genom att koppla in före JFB och sätta en ny JFB i undercentralen.
OK, då har jag bara råkat på gamla modellen av EKKJ tidigare då
Tack för svaret !
Är det någon som kan säga när kravet om att nollan MÅSTE vara blå kom ?
Tidigare hette det väl bara att nolledare FÅR vara blå eller någon liknande lydelse.
Tack för svaret !
Är det någon som kan säga när kravet om att nollan MÅSTE vara blå kom ?
Tidigare hette det väl bara att nolledare FÅR vara blå eller någon liknande lydelse.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Svarta trådar med nummermarkering.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
1 = L1
2 = L2
3 = L3
4 = Nolla
Visst är det så?
//Patrik
2 = L2
3 = L3
4 = Nolla
Visst är det så?
//Patrik
Jo, det är ju tanken det.
Vad gäller 4-ledare med och utan blå:
EKRK verkar iaf ha blå om den är 4-ledare...
Kabel utan blå verkar ju alldeles förträfflig just för trådens ämne, tändfas, d.v.s. 4G utan blå = perfekt att dra till trappströmbrytaren. Eller egentligen är väl en en treledare utan varken gulgrön eller blå perfekt...
För övrigt undrar jag hur det är "tänkt", om det är tänkt alls, att man ska göra med utanpåliggande dubbel trapp? Man behöver ju minst fem ledare som definitivt inte är gulgrön och helst inte blå för att använda båda trappfunktionerna och bara dra en kabel...
Appropå det där med att trä ett EKK-skal över FK, är det nån som har provat att "göra om" snuttar av EKRK för att få önskade färger (typ som exemplet ovan, femledare utan gulgrön och utan blå)?
Jag trodde att alla nya bestämmelser i princip alltid gällde nyinstallationer? Hur länge får gammal kabel användas?
Kabel utan blå verkar ju alldeles förträfflig just för trådens ämne, tändfas, d.v.s. 4G utan blå = perfekt att dra till trappströmbrytaren. Eller egentligen är väl en en treledare utan varken gulgrön eller blå perfekt...
För övrigt undrar jag hur det är "tänkt", om det är tänkt alls, att man ska göra med utanpåliggande dubbel trapp? Man behöver ju minst fem ledare som definitivt inte är gulgrön och helst inte blå för att använda båda trappfunktionerna och bara dra en kabel...
Appropå det där med att trä ett EKK-skal över FK, är det nån som har provat att "göra om" snuttar av EKRK för att få önskade färger (typ som exemplet ovan, femledare utan gulgrön och utan blå)?
Är det så?elmont skrev:
Jag trodde att alla nya bestämmelser i princip alltid gällde nyinstallationer? Hur länge får gammal kabel användas?
Det brukar alltid vaar en viss övergångstid men i det här fallet så är det väl till den typen av kabel inte längre finns på marknaden längre eller ett av myndigheter satt datum. När vi byte från svart till brun som fas så fanns kabel på markanden väldigt länge innan nya regeln kom som sen hade typ ett halvår i övergångstid.yxis skrev:Vad gäller 4-ledare med och utan blå:
Den har blå även om den är 3 eller 5 ledad också, även 2 ledad.
Används ju inte så ofta men det finns ju "special". I annat fall så finns det ju 1,5mm2 "styrkablar" med blandade färger.
Det finns 6-ledare om man nu skulle behöva i 1,5mm2
Om nu det här med att använda avskalning på FK är lite no no så är svaret på din fråga i klassen: FUCK HELL NO, NEVER!!!! i propotion.
Är det så?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
En dubbeltrapp i en helt utanpåliggande installation är väl den värsta mardrömmen man kan få. Då får man försöka övertala kunden att tänka om eller så får man köra med list 20X35 och dra dubbla kablar.yxis skrev:För övrigt undrar jag hur det är "tänkt", om det är tänkt alls, att man ska göra med utanpåliggande dubbel trapp? Man behöver ju minst fem ledare som definitivt inte är gulgrön och helst inte blå för att använda båda trappfunktionerna och bara dra en kabel...
Att byta ledare i EKRK är störtomöjligt, iallafall i Nexans, Ericsson och Teccons kablar som jag använt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tacka vet jag OVIR
då blir det till att kolla...