Hej,

Jag behöver råd kring hur jag ska bygga upp underlaget i hallen inför ett golvbyte. Idag finns där en plastmatta, men vi planerar att byta till parkett med en tjocklek på 14 mm.

I det angränsande vardagsrummet finns ett massivt trägolv på 20 mm som ligger direkt på bjälklaget (c/c 40–45 cm och cirka 11,5 cm från överkant betong).

I hallen ligger plastmattan ovanpå en spånskiva, totalt cirka 20 mm, också på bjälklaget.

Hur bör man tänka kring underlag (t.ex. golvspån) i hallen för att få golvet i samma nivå som i vardagsrummet?

Jag har läst att man bör ha minst 20 mm golvspånskiva under parkett (eller mer, bland annat av ljudiskoleringsskiva). Men i så fall kommer golvet i hallen att hamna cirka 14 mm högre än golvet i vardagsrummet.

Uppskattar tips med beskrivning!

Öppnat trägolv i hall med underliggande reklamblad synliga, träregel och måttband. Diskuteras inför golvbyte till parkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag tolkar dina mått rätt så måste du riva bort spånskivan i hallen och ersätta det med något som är 6mm för att komma i samma nivå som vardagsrummet. Och jag tror inte att det blir ett korrekt underlag för parkettgolvet.

Men börja med att läsa instruktionerna för det golvet du har köpt och se vilket underlag som krävs.

Är det ett träbjälklag som ligger på betong? I sånt fall skulle ju ett alternativ vara att såga bort 20mm på reglarna i hallen för att kunna lägga ett golvspån och sen parketten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.