37 249 läst ·
230 svar
37k läst
230 svar
Biorum "light" - köpråd projektor, duk, högtalare
Som tankarna går nu blir det vit duk, med gardinmöjlighet.S shadowfire skrev:När jag planerade mitt projekt så hade jag precis bestämt mig för en Epson i 18000 kr-klassen, men råkade besöka en butik och se projektorerna uppsatta. Fick en kanonbra demo av säljaren också som flyttade och lät mig jämföra projektorer sida vid sida mot olika dukar. Det gjorde han bra och jag kom hem med en snuskdyr Sony istället, men fyfan vilken sjukt mycket bättre bild i färgåtergivning, kontrast osv. Jag var inte så pigg på 3D innan, men måste säga att jag uppskattar 3D-filmer nästan mer hemma än på bio. Det blir en speciell känsla av att se folk och föremål komma rätt in i vardagsrummet. Vågar inte ens tänka på "The Ring" och när tjejen kliver ur TV'n. Kommer den på 3D och hon kliver in i mitt vardagsrum så hoppar jag ut på altanen...
Duken blev också aningen dyrare än vad jag hade tänkt mig, men blev en vit ramspänd duk, ca 5,5 meters avstånd på 110".
Sett till högtalare så har jag satt front high och har 9.1 nu, ska bli 9.2 inom kort eller 9.4 om man räknar in de kickers jag ska montera under/i soffan.
Det är mitt vardagsrum jag har byggt det hela i och lösningen blev scenmoltontyg som är monterat på gardinskenor från IKEA. Jag har satt scenmolton bakom hela projektorduken och kan dessutom dra för och skärma av alla fönster med moltontyget. Det fungerar som en ljudabsorbent dessutom och ger en annan akustik.
Jäkla djungel, borde lägga golv istället.
Denna har alla tillverkarnas modellerFredrikR skrev:
https://www.projectorscreen.com/projector-screen-calculators
Apropå vad någån skrev tidigare i tråden om Lens-shift, att det endast behöver användas en gång och kostar i onödan ...
TW9300:an, säkert vissa andra med, har motoriserad lens-shift med minnen. Det innebär att om du t.ex. tittar på en film i 21:9 (2,35:1) bio formatet kan du flytta bilden till dukens nederkant och släcka icke använda pixelrader i bilden. En enkel manuell maskning (eller en DIY z-wave motordriven variant som det förmodligen slutar med ...) av duken uppifrån ger dig en bättre upplevelse med svarta kanter runt bilden jämfört med att projicera filmformatet mitt på duken.
TW9300:an, säkert vissa andra med, har motoriserad lens-shift med minnen. Det innebär att om du t.ex. tittar på en film i 21:9 (2,35:1) bio formatet kan du flytta bilden till dukens nederkant och släcka icke använda pixelrader i bilden. En enkel manuell maskning (eller en DIY z-wave motordriven variant som det förmodligen slutar med ...) av duken uppifrån ger dig en bättre upplevelse med svarta kanter runt bilden jämfört med att projicera filmformatet mitt på duken.
Utan avsikt att kapa tråden men vi sitter i ungefär samma båt. Källarrummet på 3.5x5m görs om till biorum, funderar på ungefär samma komponenter. Vi får tipsa varandra om vi hittar någon bra deal. Det man kan konstatera är att ursprunglig budget aldrig håller..
Min var på 40.000 och den åts upp av bara proj och stärkare.
Att återanvända:
Att införskaffa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att återanvända:
- Canton Movie 155qx 5.1 högtalarsystem. Så får vi se hur lång tid det tar innan man vill uppgradera.
Att införskaffa:
- Akustiktak Sombra svart, har i dagsläget 215cm i takhöjd, taket pendlas ned minst 50mm enligt leverantören, inväntar offert på material. Frun är rädd att det svarta taket ska "krympa" rummet. Jag ser bara fördelar =)
- Epson TW9300, om inte JVC DLAX5500 droppar ner till 30kkr under Black Friday.
- Marantz SR6011, finns till hyffsat pris.
- 2.35:1-duk på 114" från Grandview. Kikade på en uppsatt 2.35:1-duk i demorummet på BRL och blev såld. Dubbelkollade så att AppleTV (främsta bildkällan) inte lägger textremsorna i de svarta fälten. Får leva med sorgekanter på sidorna när man spelar PS4.
- 4st Canton Inceiling 845 för Atmos i taket, kanske är takhöjden för låg egentligen men det blir svårt med studsande Atmoshögtalare mot akustiktak.
- Downlights LED, gärna inte mer än 150kr styck.
- Mörkgrå heltäckningsmatta
- Soffa, Sake från Furninova. Vågade inte ens föreslå recliner för frun... Den här är extra djup och var sjukt bekväm.
Gjorde om gillestugan till biorum i början av 2016. Delade av rummet med en tjock gardin som både fungerar som ljud- och ljusdämpning. Bio delen är 5m djup och 4m bred.
Köpte en Epson TW6600 på mellandagsrea och är mycket nöjd med den. Högtalare och förstärkare hade jag sedan tidigare. Canton 5.1 och Onkyo SR608
Funderade länge på hur jag skulle göra med duken då jag helst ville ha en ramspänd men då det är en klädkammare bakom där duken ska sitta så vill man kunna komma in där ibland.
Så valet blev en 135" elektrisk duk med tab-tension https://www.komplett.se/product/873...ektor/duk/elite-screens-135-4k-elektrisk-duk#
På det gamla korklaminatgolvet la vi en grå heltäckningsmatta och i taket skruvade jag upp svart nålfilt som blev över förväntan bra. Dämpar ljudet och ljuset riktigt bra. Här ser ni halva med vanliga gipsskivorna och halva med nålfilten.
Funderade även på att bygga podie och ha två rader av stolar men vi är bara 4 i familjen så det kändes onödigt. Hittade en begagnad fällbar biosoffa som är skön att sitta i.
Totalt med färg+tapet+projektor+duk+soffa+högtalarkablar mm gick det på 40k.
Sitter där nere varje kväll med frugan och ungarna ser film då och då
Logga in
Skapa konto
Köpte en Epson TW6600 på mellandagsrea och är mycket nöjd med den. Högtalare och förstärkare hade jag sedan tidigare. Canton 5.1 och Onkyo SR608
Funderade länge på hur jag skulle göra med duken då jag helst ville ha en ramspänd men då det är en klädkammare bakom där duken ska sitta så vill man kunna komma in där ibland.
Så valet blev en 135" elektrisk duk med tab-tension https://www.komplett.se/product/873...ektor/duk/elite-screens-135-4k-elektrisk-duk#
På det gamla korklaminatgolvet la vi en grå heltäckningsmatta och i taket skruvade jag upp svart nålfilt som blev över förväntan bra. Dämpar ljudet och ljuset riktigt bra. Här ser ni halva med vanliga gipsskivorna och halva med nålfilten.
Logga in
Skapa konto
Funderade även på att bygga podie och ha två rader av stolar men vi är bara 4 i familjen så det kändes onödigt. Hittade en begagnad fällbar biosoffa som är skön att sitta i.
Totalt med färg+tapet+projektor+duk+soffa+högtalarkablar mm gick det på 40k.
Sitter där nere varje kväll med frugan och ungarna ser film då och då
Logga in
Skapa konto
Budget, det är det man säger till frun?Daniel Lindberg skrev:Utan avsikt att kapa tråden men vi sitter i ungefär samma båt. Källarrummet på 3.5x5m görs om till biorum, funderar på ungefär samma komponenter. Vi får tipsa varandra om vi hittar någon bra deal. Det man kan konstatera är att ursprunglig budget aldrig håller..
[bild]
Att återanvända:
- Canton Movie 155qx 5.1 högtalarsystem. Så får vi se hur lång tid det tar innan man vill uppgradera.
Att införskaffa:
- Akustiktak Sombra svart, har i dagsläget 215cm i takhöjd, taket pendlas ned minst 50mm enligt leverantören, inväntar offert på material. Frun är rädd att det svarta taket ska "krympa" rummet. Jag ser bara fördelar =)
- 2.35:1-duk på 114" från Grandview. Kikade på en uppsatt 2.35:1-duk i demorummet på BRL och blev såld. Dubbelkollade så att AppleTV (främsta bildkällan) inte lägger textremsorna i de svarta fälten. Får leva med sorgekanter på sidorna när man spelar PS4.
- 4st Canton Inceiling 845 för Atmos i taket, kanske är takhöjden för låg egentligen men det blir svårt med studsande Atmoshögtalare mot akustiktak.
- Soffa, Sake från Furninova. Vågade inte ens föreslå recliner för frun... Den här är extra djup och var sjukt bekväm.
Tänk på TV serier etc. som mestadels är i 16:9. Se nedan bild för lite förhållanden.
Logga in
Skapa konto
Med 2 m till tak kommer du förmodligen att få för tydlig riktningsverkan av takmonterade högtalare. Pratade med Hemmbiobutiken om detta och deras rekommendation är Front- och Rear Presence, dvs högtalare högt upp i takkanten fram och bak, detta även med hårt tak istället för Atmoshögtalare riktade uppåt från fram och bak högtalarna. Testade detta innan jag rev ner alla grejerna och Atmos upplevelsen blev riktigt bra på diverse Atmos demo snuttar.
Som alltid, sätt en rimlig budget för alla delarna!
Skulle välja en duk i prisklassen runt 3000 kr och storlek => större desto läckrare!
Grandview är bra pris/prestanda.Större budget => React dukar
Motordrivet...nja... dyrare och lite extra lyxkänsla.
Men du behöver ta hänsyn till om du har relativt mycket ljusinsläpp från ex fönster, då behöver du en projektor med mer ljusstyrka (men får ge avkall på kontrasten dvs skillnaden mellan vitt och svart). För en mörklagt rum räcker 2000 lumen men med behov av mer ljustryck bör du upp i 3000 lumen och straxt däröver. Sedan får du välja om du skall ha en DLP baserad eller LCD baserad projektor teknologi. Själv föredrar jag helt klart DLP då den har bättre svärta (Idag snurrar färghjulen så pass fort att väldigt få upplever de man nämner Regnbågseffekt).
Val av projektor, kolla på ex prisjakt och de modeller som ligger högt där. Idag får du väldigt mycket projektor för 5000-7000 kr - bättre än många 20 000 kr projektorer för bara några år sedan! Och om du inte är en riktig bildnörd så kommer du inte se någon skillnad på bildkvalitén. Den kommer säkert att vara tillräckligt bra!
Kan varmt rekommendera Viewsonics Pro7827HD alt PJD7720HD.
Ang 4K så kommer dessa projektorpriser att rasa enormt mycket inom ett par kvartal. Nya billigare DLP chip är på gång från Texas Instrument. En riktigt 4K idag från ex Sony kostar ju åtskilliga 100 000 kr. Och i dagsläget så är tillgången på äkta 4K material väldigt begränsad.
Koppla ihop bildkällorna till projektorn med kabel (HDMI vanligast idag, 5-10 meter ok men med större längder så kommer också högre krav på bra kabel = markant dyrare.
Skippa trådlösa överföringsalternativ då de lätt krånglar pga störningar.
Sist men inte minst - ett bra ljudsystem är det som lyfter hela tillställningen! Här är det ju budgeten som sätter gränserna
Lycka till! Det blir säkert det läckraste rummet i huset!
Skulle välja en duk i prisklassen runt 3000 kr och storlek => större desto läckrare!
Grandview är bra pris/prestanda.Större budget => React dukar
Motordrivet...nja... dyrare och lite extra lyxkänsla.
Men du behöver ta hänsyn till om du har relativt mycket ljusinsläpp från ex fönster, då behöver du en projektor med mer ljusstyrka (men får ge avkall på kontrasten dvs skillnaden mellan vitt och svart). För en mörklagt rum räcker 2000 lumen men med behov av mer ljustryck bör du upp i 3000 lumen och straxt däröver. Sedan får du välja om du skall ha en DLP baserad eller LCD baserad projektor teknologi. Själv föredrar jag helt klart DLP då den har bättre svärta (Idag snurrar färghjulen så pass fort att väldigt få upplever de man nämner Regnbågseffekt).
Val av projektor, kolla på ex prisjakt och de modeller som ligger högt där. Idag får du väldigt mycket projektor för 5000-7000 kr - bättre än många 20 000 kr projektorer för bara några år sedan! Och om du inte är en riktig bildnörd så kommer du inte se någon skillnad på bildkvalitén. Den kommer säkert att vara tillräckligt bra!
Kan varmt rekommendera Viewsonics Pro7827HD alt PJD7720HD.
Ang 4K så kommer dessa projektorpriser att rasa enormt mycket inom ett par kvartal. Nya billigare DLP chip är på gång från Texas Instrument. En riktigt 4K idag från ex Sony kostar ju åtskilliga 100 000 kr. Och i dagsläget så är tillgången på äkta 4K material väldigt begränsad.
Koppla ihop bildkällorna till projektorn med kabel (HDMI vanligast idag, 5-10 meter ok men med större längder så kommer också högre krav på bra kabel = markant dyrare.
Skippa trådlösa överföringsalternativ då de lätt krånglar pga störningar.
Sist men inte minst - ett bra ljudsystem är det som lyfter hela tillställningen! Här är det ju budgeten som sätter gränserna
Lycka till! Det blir säkert det läckraste rummet i huset!
Har du spanat in Malmbergs MD-99, som finns på tex elbutik.se? 250:- /st med driver eller 156:- utan. Lösa frontringar med magnet för 17:- st (lackas mattsvarta).Daniel Lindberg skrev:Utan avsikt att kapa tråden men vi sitter i ungefär samma båt. Källarrummet på 3.5x5m görs om till biorum, funderar på ungefär samma komponenter. Vi får tipsa varandra om vi hittar någon bra deal. Det man kan konstatera är att ursprunglig budget aldrig håller..
[bild]
Att återanvända:
Att införskaffa:
Jag kommer återanvända Yamaha RX-A850 där nere, där den kommer mer till sin rätt än som HDMI växlare upp på tvn...
Högtalarna blir till en början KEF3005 5.1, sen får vi se.
Projektor och duk är oklart än så länge, takfästet känns enklare
Bioprojektet är tillfälligt pausat, alltså nån dag...
Även om inget händer där nere funderar jag och mäter och funderar.. över akustiktaket, men jag tror det ger sig när man väl börjar
Nu är det full fokus på att få klart golvet i vardagsrummet, den renoveringen har dragit ut på tiden och jag tror hela familjen sörjer att inte ha en soffa att slänga sig i efter skola och jobb.
#halfwaythere..
Borde vara "tv klart" i helgen.
Även om inget händer där nere funderar jag och mäter och funderar.. över akustiktaket, men jag tror det ger sig när man väl börjar
Nu är det full fokus på att få klart golvet i vardagsrummet, den renoveringen har dragit ut på tiden och jag tror hela familjen sörjer att inte ha en soffa att slänga sig i efter skola och jobb.
#halfwaythere..
Vad fick du ge för taket? Fick en offert nu på drygt 400kr/m2FredrikR skrev:
Bioprojektet är tillfälligt pausat, alltså nån dag...
#halfwaythere..