37 249 läst ·
230 svar
37k läst
230 svar
Biorum "light" - köpråd projektor, duk, högtalare
Hej.
Jag kör en Benq W7500 och är helnöjd. Funkar så bra att vi alltid sitter bio´n. TV på våningen ovanför dammar igen. Har ett avstånd på ca 4,5-5m och får upp bilden till ca 137tum. Väggen är spacklad och målad med en specialfärg som nästen blir som en krita, kör alltså utan duk. Till detta högtalare från SA (Danmark). Belysning från Maxel.
Jag kör en Benq W7500 och är helnöjd. Funkar så bra att vi alltid sitter bio´n. TV på våningen ovanför dammar igen. Har ett avstånd på ca 4,5-5m och får upp bilden till ca 137tum. Väggen är spacklad och målad med en specialfärg som nästen blir som en krita, kör alltså utan duk. Till detta högtalare från SA (Danmark). Belysning från Maxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
You get what you pay for, son!F Fluxor skrev:
Snyggt med spoten, och priset fick det att börja svida innan jag ens räknat efter hur många jag behöver..
Vad ska man tro, 5,8x4,6m kan man klara sig på 12st? Tänker sätta dom jämnt över hela taket, inget längs väggarna. Spotar för 6papp
Här är mitt.
Sitter på 6,8 m.
Kör 140".
Ingen duk utan en bra fin vägg med en bra färg.
https://www.minhembio.com/speedomac/29955/
/estwing
Sitter på 6,8 m.
Kör 140".
Ingen duk utan en bra fin vägg med en bra färg.
https://www.minhembio.com/speedomac/29955/
/estwing
Vilket kul projekt...FredrikR skrev:
Ni som följt mitt snickrande hemma vet att det närmar sig någon form av biorum (film och tvspel) i källaren.
Det är några få bitar isolering kvar att få upp i taket, sen ska akustiktaket på plats, (svart) Sombra.
Så långt är allt planerat, men resten då..
[bild]
Sittavstånd hamnar på ca 3,5m.
3 små källarfönster, 1 till vänster och 2 bakom kameran.
Har länge tänkt ha tv där nere och således inte ramspänd duk, men tänker kanske om kör på ramspänd...
Projektor? Epson, BenQ eller någon annan?
Duk, Kingpin eller finns prisvärdare?
Receiver blir nog den Yamaha (RX-A850) som köptes förrförra våren, med stöd för DTS-X och Atmos (om jag minns rätt).
Högtalare, lutar åt att flytta ner mitt gamla KEF system, men är öppen för tips och råd, behöver nåt i taket gissar jag.
Så gå loss med era bästa tips och råd!![]()
Det ser ut lite som mitt projekt..
Kolla in på www.biobygget.se
Där finns en hel del bilder
Jag har haft projektorer sedan 2004. Tror det kan vara kanske 15-20 st nu..
Kört med både DLP och LCD.
(Föredrar DLP flera gånger om på grund av högre kontrast och på jämförbara projektorer, bättre svärta och mer tryck. Har haft hundratals vänner och bekanta på besök och det var kanske fem år sen någon klagade på regnbågseffekter o. dyl.)
Har haft allt från rulldukar till ramspända. (Alltid ramspänd och går det inte, köp Tab-tension. Rullduk funkar inte om du inte sitter i ett konferensrum och ser på diagram...)
Mitt Projektorpris har gått i en kurva med start på 6000:- 2004 till toppen 2009 med 38000:-. Sedan ett år tillbaka är jag nere i 9000:-
Nöjdhetskurvan har dock ständigt pekat upp!
Idag sitter jag med en React duk och en Benq w2000 och sitter nöjd.
Duken på 105" ramspänt fick jag tag på för 6500:-. Har skippat det dedikerade biorummet i villan till förmån för ett stort gemensamt och allsidigt vardagsrum. Det blev mysigare så och mycket mer socialt. Dock krävs det då en typ av duk som REACT då mörkläggning kanske inte blir perfekt och ofta inte ens önskvärd.
Är man förstagångsköpare duger en duk för 2-4000 och denna projektor. Man kommer LÅNGT!
En sak. Man skall planera avstånd och uppsättning av duk och projektor först.
http://projectorcalculator.benq.com/
Annars blir det till att köpa en mycket dyrare proj med Lens shift som man endast använder en (1) gång...
Sen skall man städa och inte fippla med runt med projektorn. Då slipper man dammblops som annars är rätt vanligt hos spelande tonåringar som skickar dessa projektorer in och ut på service...
Här finns en test: http://www.ljudochbild.se/test/hemmabio/grupptest_fyra-billiga-hd-projektorer/benq-w2000
Så det var mitt tips...
Lycka till!
(Föredrar DLP flera gånger om på grund av högre kontrast och på jämförbara projektorer, bättre svärta och mer tryck. Har haft hundratals vänner och bekanta på besök och det var kanske fem år sen någon klagade på regnbågseffekter o. dyl.)
Har haft allt från rulldukar till ramspända. (Alltid ramspänd och går det inte, köp Tab-tension. Rullduk funkar inte om du inte sitter i ett konferensrum och ser på diagram...)
Mitt Projektorpris har gått i en kurva med start på 6000:- 2004 till toppen 2009 med 38000:-. Sedan ett år tillbaka är jag nere i 9000:-
Duken på 105" ramspänt fick jag tag på för 6500:-. Har skippat det dedikerade biorummet i villan till förmån för ett stort gemensamt och allsidigt vardagsrum. Det blev mysigare så och mycket mer socialt. Dock krävs det då en typ av duk som REACT då mörkläggning kanske inte blir perfekt och ofta inte ens önskvärd.
Är man förstagångsköpare duger en duk för 2-4000 och denna projektor. Man kommer LÅNGT!
http://projectorcalculator.benq.com/
Annars blir det till att köpa en mycket dyrare proj med Lens shift som man endast använder en (1) gång...
Sen skall man städa och inte fippla med runt med projektorn. Då slipper man dammblops som annars är rätt vanligt hos spelande tonåringar som skickar dessa projektorer in och ut på service...
Här finns en test: http://www.ljudochbild.se/test/hemmabio/grupptest_fyra-billiga-hd-projektorer/benq-w2000
Så det var mitt tips...
Lycka till!
Haha tack, ditt projekt är mer i stil med mitt garagebygge, eller liknande, men klart imponerande! Har kikat från tid till tid på Minhembio och förvånats och fascineratsB biobygget_se skrev:
Ja ramspänd får det bli, det är spikat nu! Hellre en tv på altanen till våren eller nåt.L Lancen skrev:Jag har haft projektorer sedan 2004. Tror det kan vara kanske 15-20 st nu..
[länk]
Här finns en test: [länk]
Så det var mitt tips...
Lycka till!
w2000 var den jag började funderade på men det är inte lätt att fatta beslut utan egna erfarenheter, på tok för dåligt hembio utbud här ikring. Får kolla BRL och Hifiklubben och se vad de kan dema.
Jag har en EPSON EH-TW6000 som fungerat fint i över fem år nu. Bytte lampa förra året då den gamla fick en röd ton i nedre kant.
Jag har ett väldigt ljust rum men har solskyddsgardiner så på sommaren kan man inte se någon film förrän tidigast 20:00...
I ett mörkt källarum ska det inte vara några problem!
Jag har projektorlift och duken inbyggt i taket men kanske onödigt lyx i ett dedikerat biorum...
Köp så stor duk du bara kan!
Om duken blir framför centrumhögtalare så köp en perforerad duk!
Det är min största miss, takmonterade högtalare men ingen perforerad duk...
Jag bytte från vit till grå duk efter ett år och tycker den ger betydligt bättre färger och mindre "blänk". Jag har en Grandview 120"...
Jag har ett väldigt ljust rum men har solskyddsgardiner så på sommaren kan man inte se någon film förrän tidigast 20:00...
I ett mörkt källarum ska det inte vara några problem!
Jag har projektorlift och duken inbyggt i taket men kanske onödigt lyx i ett dedikerat biorum...
Köp så stor duk du bara kan!
Om duken blir framför centrumhögtalare så köp en perforerad duk!
Det är min största miss, takmonterade högtalare men ingen perforerad duk...
Jag bytte från vit till grå duk efter ett år och tycker den ger betydligt bättre färger och mindre "blänk". Jag har en Grandview 120"...
Man kan aldrig ha för stor duk.
Jag kör själv med 104" på ca 3 meters avstånd. Ibland känner jag att det skulle vara trevligt med ännu större bild men det går inte att ordna idag. När jag ser DVD (som ju inte är HD) så måste jag krympa ner bilden en del för att det inte ska kännas pixligt.Med BD så är pixlar inget problem för mig åtminstone.
Om du köper en DLP-projektor så ska du absolut köpa den i en butik som låter dig returnera den om du inte är nöjd. Vi köpte först en Benq W2000 som visserligen hade riktigt fin bild men jag klarade inte av DLP-tekniken. Min fru märkte dock ingenting så det är ju väldigt personligt. Vi lämnade tillbaka den projektorn till NetOnNet utan knussel och köpte istället en Epson TW6800 från en annan butik. Förutom att jag slipper regnbågseffekterna från DLP så är Epson mycket tystare då den saknar färghjulet som jag upplever har ett hyfsat högt ljud. Dock så är det möjligt att Benq hade något bättre svärta men det är ju lite svårt att minnas sånt med tiden.
Jag kör själv med 104" på ca 3 meters avstånd. Ibland känner jag att det skulle vara trevligt med ännu större bild men det går inte att ordna idag. När jag ser DVD (som ju inte är HD) så måste jag krympa ner bilden en del för att det inte ska kännas pixligt.Med BD så är pixlar inget problem för mig åtminstone.
Om du köper en DLP-projektor så ska du absolut köpa den i en butik som låter dig returnera den om du inte är nöjd. Vi köpte först en Benq W2000 som visserligen hade riktigt fin bild men jag klarade inte av DLP-tekniken. Min fru märkte dock ingenting så det är ju väldigt personligt. Vi lämnade tillbaka den projektorn till NetOnNet utan knussel och köpte istället en Epson TW6800 från en annan butik. Förutom att jag slipper regnbågseffekterna från DLP så är Epson mycket tystare då den saknar färghjulet som jag upplever har ett hyfsat högt ljud. Dock så är det möjligt att Benq hade något bättre svärta men det är ju lite svårt att minnas sånt med tiden.
https://www.epson.eu/lens-distance-calculatorFredrikR skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
När jag planerade mitt projekt så hade jag precis bestämt mig för en Epson i 18000 kr-klassen, men råkade besöka en butik och se projektorerna uppsatta. Fick en kanonbra demo av säljaren också som flyttade och lät mig jämföra projektorer sida vid sida mot olika dukar. Det gjorde han bra och jag kom hem med en snuskdyr Sony istället, men fyfan vilken sjukt mycket bättre bild i färgåtergivning, kontrast osv. Jag var inte så pigg på 3D innan, men måste säga att jag uppskattar 3D-filmer nästan mer hemma än på bio. Det blir en speciell känsla av att se folk och föremål komma rätt in i vardagsrummet. Vågar inte ens tänka på "The Ring" och när tjejen kliver ur TV'n. Kommer den på 3D och hon kliver in i mitt vardagsrum så hoppar jag ut på altanen...
Duken blev också aningen dyrare än vad jag hade tänkt mig, men blev en vit ramspänd duk, ca 5,5 meters avstånd på 110".
Sett till högtalare så har jag satt front high och har 9.1 nu, ska bli 9.2 inom kort eller 9.4 om man räknar in de kickers jag ska montera under/i soffan.
Det är mitt vardagsrum jag har byggt det hela i och lösningen blev scenmoltontyg som är monterat på gardinskenor från IKEA. Jag har satt scenmolton bakom hela projektorduken och kan dessutom dra för och skärma av alla fönster med moltontyget. Det fungerar som en ljudabsorbent dessutom och ger en annan akustik.
Duken blev också aningen dyrare än vad jag hade tänkt mig, men blev en vit ramspänd duk, ca 5,5 meters avstånd på 110".
Sett till högtalare så har jag satt front high och har 9.1 nu, ska bli 9.2 inom kort eller 9.4 om man räknar in de kickers jag ska montera under/i soffan.
Det är mitt vardagsrum jag har byggt det hela i och lösningen blev scenmoltontyg som är monterat på gardinskenor från IKEA. Jag har satt scenmolton bakom hela projektorduken och kan dessutom dra för och skärma av alla fönster med moltontyget. Det fungerar som en ljudabsorbent dessutom och ger en annan akustik.