37 249 läst ·
230 svar
37k läst
230 svar
Biorum "light" - köpråd projektor, duk, högtalare
Du blir nog inte besviken men vad är det i lådorna?FredrikR skrev:
Redigerat:
Börja med en FW updatering, använd en USB sticka. Provade med datorn direkt men det ville inte, med sticka gick det direkt.FredrikR skrev:
Sen, läs https://www.avforums.com/threads/epson-eh-tw-7300-9300-owners-thread.2053052/ men kanske inte alla 121 sidorna men sista 10-20 innehåller en del om kalibrering och annat. ECO Mode och Bright Cinema så får du tyst och bra bild. Tyckte att 4K Enhancement lät en del men så fort man har ljud på försvinner det i bakgrunden och är inte störande.
Och, det är ett stort as när du plockar upp den från lådan ...
Sen, väldigt snart förmodligen, när du inser att projektorn stödjer 3D filmer (3D Blu-Ray, 3D SBS som finns i det stora filarkivet) så behöver du lämpliga glasögon för det. Epsons egna är svindyra vill jag minnas, dessa från Amazon funkar bra och är även stora nog för glasögon under om det behövs.
https://www.amazon.co.uk/Epson-Comp...coding=UTF8&psc=1&refRID=1G5TYHFXZ4X01JV8JS3G
3D effekten är bättre med projektorn jämfört med Bio ...
https://www.amazon.co.uk/Epson-Comp...coding=UTF8&psc=1&refRID=1G5TYHFXZ4X01JV8JS3G
Jag har faktiskt inte sett 3D biorulle.. sjukt kanske, men sant..TeroM skrev:
Sen, väldigt snart förmodligen, när du inser att projektorn stödjer 3D filmer (3D Blu-Ray, 3D SBS som finns i det stora filarkivet) så behöver du lämpliga glasögon för det. Epsons egna är svindyra vill jag minnas, dessa från Amazon funkar bra och är även stora nog för glasögon under om det behövs.
[länk]
Tack för tipset!
Då har du ngt att se fram emot, ger typ ehhh, asso, en dimension till, till filmen?FredrikR skrev:
Såg senast i onsdags Blade Runner 2049 i 3D med Atmos ljud på Bio. Även Star Wars och Hobbit filmerna funkade bra i 3D, dessa i IMax format på bio men riktigt bra känsla på 3D Blu-Ray hemma.
Redigerat:
TW6000 stödjer fiull 3D. Saknar du en källa, Blu-Ray med stöd för 3D när du säger att du bara har SBS (side by side för de icke invigda. Ej att förväxlas med Anaglyph 3D, den med röd/gröna skuggor och färgade linser). Glasögonen är olika, TW6000 har IR medan de senare modellerna har RF. SBS halverar bildfrekvensen vilket kan vara varför du reagerar på det.anders07 skrev:
Just det, jag kör via Plex och/eller Apple TV och har bara fått SBS att fungera. Jag har förvisso konstaterat brytningsfel och måste använda terminalglasögon framför datorn så det kan ju vara det som spelar in. Det är ju dock väldigt tydligt, typ 10-15 minuter in i filmen kommer huvudvärken... 
Jag tycker att rubriken är något missvisande 
Vill man verkligen ha ett "light" bio/spelrum kan man göra som jag gjorde:
Skaffar en billig projektor (Infocus IN118HDxc Full-HD) som man kör direkt på den målade väggen i hobbyrummet. Byter en pannlampa mot några högtalare (Logitech 5.1 z 5500). Köper en begagnad Xbox One (inkl 18spel för 2800kr)samt en ny ratt (logitech G920) för 1900:- . Till detta kopplar man även en gammal Apple TV.
Sitter gör man i två "hängungor" alt två fatboys som man fåt till skänks.
Filmen är tagen innan jag skaffade högtalarna samt att jag nu har städat upp lite.
Skaffar en billig projektor (Infocus IN118HDxc Full-HD) som man kör direkt på den målade väggen i hobbyrummet. Byter en pannlampa mot några högtalare (Logitech 5.1 z 5500). Köper en begagnad Xbox One (inkl 18spel för 2800kr)samt en ny ratt (logitech G920) för 1900:- . Till detta kopplar man även en gammal Apple TV.
Filmen är tagen innan jag skaffade högtalarna samt att jag nu har städat upp lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Avisering från Draper i Halmstad...
Jag borde inte ligga på sofflocket, som jag faktiskt gör nu, utan köra på järnet med vardagsrumsgolvet, men jag samlar kraft för sista natten i drömfabriken - imorgon blir det full fart med golv mm.
Jag borde inte ligga på sofflocket, som jag faktiskt gör nu, utan köra på järnet med vardagsrumsgolvet, men jag samlar kraft för sista natten i drömfabriken - imorgon blir det full fart med golv mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar börja med något enkelt i planen men sen ... ”Det kostar ju bara lite mer med ett snäpp vassare ...”M Masarin skrev:Jag tycker att rubriken är något missvisande
[bild] [video]
Japp, det är nog sant.TeroM skrev:
Mitt "biorum" kom till av en slump då jag var gräsänkling under fotbolls em 2016. Jag lånade hem en gammal projektor från jobbet och efter det var det lixom inget snack om att köpa en ny TV längre.
När den nuvarande projekotrn lägger av lär det nog bli en större investering och ev mindre ombyggnad av källaren. Gillestugan som är tänkt att användas som TV rum står för tilfället oanvänt...