4 996 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Biomatic 20+ - nivå optovakt
Hej!
Jag undrar om någon ägare till en Biomatic-panna, eller Bequem-brännare skulle vilja kika i servicemenyn vad er optovakt ger för nivå när det brinner för fullt. Min panna är inställd med gränsvärde 10% och optovakt ger värden som pendlar mellan 4-22% när det brinner. Lyser jag på optovakten med en ficklampa får jag 99%. Har haft en del problem med driftstopp "kontrollera optovakt" och tycker mina värden känns låga. Röret där vakten sitter är rengjort och jag har provat med två olika optovakter.
Mvh, Magnus
Jag undrar om någon ägare till en Biomatic-panna, eller Bequem-brännare skulle vilja kika i servicemenyn vad er optovakt ger för nivå när det brinner för fullt. Min panna är inställd med gränsvärde 10% och optovakt ger värden som pendlar mellan 4-22% när det brinner. Lyser jag på optovakten med en ficklampa får jag 99%. Har haft en del problem med driftstopp "kontrollera optovakt" och tycker mina värden känns låga. Röret där vakten sitter är rengjort och jag har provat med två olika optovakter.
Mvh, Magnus
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Tror jag inte har så stor inverkan.
Protte
Protte
Har haft problem med draget, fläkten var på gång att haverera, tjära i skorstenen och dåligt drag. Har dock fått rättsida på den biten nu och tror snarare att jag har för mycket drag. Ska installera dragbegränsare. Det problem jag har nu är ideliga stopp med "kontrollera optovakt". Har gått bättre efter att jag ökat på matningen lite (inget stopp än så länge). Inget sot på optovakten. Kollade optovaktens värden idag och eftersom de ligger under gränsvärdet till och från är jag fundersam på om något är fel där.
Mvh, Magnus
Mvh, Magnus
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mins inte längre vad jag gjorde, var några år sen nu.
Men hade flera stopp när jag flyttat in, föregående ägare hade bara tömt aska, så jag fick böka länge innan jag fick bra drag o förbränning.
Jag jobbade med rökgastemperaturen, den låg på 130/160 grader (halv/helfart) och det var svart inne i pannan.
Jag fick upp den till 180/220, då var det vitt i pannan och de ständiga stoppen upphörde.
fick nått stopp senare, men det var att jag slarvat med sotningen.
Om jag inte minns fel minskade jag matningen och ökade fläkten för att få upp tempen. Ändrade även vikten på självdragsluckan så den öppnade lättare.
Noterbart var att jag hade brännaren på en gammal CTC kombipanna.
Men hade flera stopp när jag flyttat in, föregående ägare hade bara tömt aska, så jag fick böka länge innan jag fick bra drag o förbränning.
Jag jobbade med rökgastemperaturen, den låg på 130/160 grader (halv/helfart) och det var svart inne i pannan.
Jag fick upp den till 180/220, då var det vitt i pannan och de ständiga stoppen upphörde.
fick nått stopp senare, men det var att jag slarvat med sotningen.
Om jag inte minns fel minskade jag matningen och ökade fläkten för att få upp tempen. Ändrade även vikten på självdragsluckan så den öppnade lättare.
Noterbart var att jag hade brännaren på en gammal CTC kombipanna.
Jo, sotproblem har jag haft så det räcker. Visade sig som sagt bero på fläkten där lagret var dåligt. Nu har jag bra drag och ljus aska. Med ökad matning har pannan nu gått några dygn utan stopp, vilket är en liten framgång.
Frågan som kvarstår är: Är det normalt för optovaktens värde att pendla mellan 4-22 då det brinner i pannan när gränsvärdet är satt till 10?
Mvh, Magnus
Frågan som kvarstår är: Är det normalt för optovaktens värde att pendla mellan 4-22 då det brinner i pannan när gränsvärdet är satt till 10?
Mvh, Magnus
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Jag var och tittade på min Biomatic och gränsvärdet var 50 % och värdet fladdrade hejvilt från 40 upp till 99 mest runt 70-80.
Brukar aldrig bry mig om optovakten men sista rengöringen så kollade jag och det kom inte ut något trots jag skrapade runt i röret och fototransistorn var ren och blank.
Kan det vara så att din inte sitter lagom långt in?
Protte
Brukar aldrig bry mig om optovakten men sista rengöringen så kollade jag och det kom inte ut något trots jag skrapade runt i röret och fototransistorn var ren och blank.
Kan det vara så att din inte sitter lagom långt in?
Protte
Jag trycker vakten på plats och drar sedan i sladdarna så att den kommer så nära gummitätningen som möjligt. Kanske skulle skicka fram den lite? Intressant att din är inställd på 50% och min 10%. Det finns en nyare optovakt som är kortare, min är gissningsvis 8 cm. Kan det vara den nyare du har och som då kanske ger högre värden? Det var bra info att din också går under gränsvärdet när det brinner. Mjukvaran kanske hanterar detta utmärkt, så det inte är något faktiskt problem.
Mvh, Magnus
Mvh, Magnus
Min brännare är en gammal 15D ombyggd till kedjedrift, finns det flera varianter av optovakten skulle jag tror att jag har en tidigare. Gränsvärde 50 är standardinställning på min panna iaf, för jag gjorde en fabriksåterställning igår. Min optovakt är ganska konstant 99 när det brinner, går iaf inte under gränsvärdet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Där har du felet.
Jag har varit väldigt noga att inte dra i kabeln så jag var och mätte.
Fototransistorn sitter 72 mm in i röret, nästan i höjd med plåten som röret sitter i.
Mätte från botten av gummitutten till toppen optokännaren.
Protte
Jag har varit väldigt noga att inte dra i kabeln så jag var och mätte.
Fototransistorn sitter 72 mm in i röret, nästan i höjd med plåten som röret sitter i.
Mätte från botten av gummitutten till toppen optokännaren.
Protte
För framtida referens kan jag tillägga att jag upptäckt att mätvärdet skiljer väldigt mycket beroende på vilket effektläge pannan kör. Ovanstående var läge "min". Lägena "låg" och "hög" ger värden 40-99 hos mig.
Tack för alla svar!
Mvh, Magnus
Tack för alla svar!
Mvh, Magnus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden