13 646 läst ·
68 svar
14k läst
68 svar
Bilverkstad orsakade livsfara
Men det stod ocksåD Daniel 109 skrev:
Hur ska det stycket förstås?Isakare skrev:
Vattenblandad bromsvätska blir inte till gegga... Det "enda" som händer är att bromsarna kommer koka tidigare än normalt, och oken rosta sönder innifrån på lång sikt.
Dom har 100% spätt på med fel typ av bromsvätska. Det blir en kemiskt reaktion av det som kan bli till gegg-liknande konsistens. Samma sak kan hända om man blandar propylen och etylen glykol.
Dom har 100% spätt på med fel typ av bromsvätska. Det blir en kemiskt reaktion av det som kan bli till gegg-liknande konsistens. Samma sak kan hända om man blandar propylen och etylen glykol.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Som sagt, detta handlar knappast om bromsvätska som ev har lite vatten i sig. Det blir inga klumpar av det och inte ska man vara rädd för nå förpackningar som stått öppna heller. Så jäkla snabbt absorberar det inte vatten och en bilverkstad förbrukar betydligt mer bromsvätska än så.
Detta måste bero på att någon har hällt i nåt helt annat än bromsvätska. Det räcker med att toppa upp med nån deciliter med nån vätska baserad på "olja" och det går sakteliga på tok när tätningarna gradvis blir allt sämre.
Det är knappast gjort avsiktligt och hur ska man ens kunna bevisa att ingen annan har fyllt på nåt mellan första och andra reparationen?
DOT5, dvs siliconbromsvätska tror jag inte många verkstäder har på hyllan så det föranleder att det blir "fel". Alla andra bromsvätskor är fullt blandbara och ska inte orsaka nå klumpar.
Detta måste bero på att någon har hällt i nåt helt annat än bromsvätska. Det räcker med att toppa upp med nån deciliter med nån vätska baserad på "olja" och det går sakteliga på tok när tätningarna gradvis blir allt sämre.
Det är knappast gjort avsiktligt och hur ska man ens kunna bevisa att ingen annan har fyllt på nåt mellan första och andra reparationen?
DOT5, dvs siliconbromsvätska tror jag inte många verkstäder har på hyllan så det föranleder att det blir "fel". Alla andra bromsvätskor är fullt blandbara och ska inte orsaka nå klumpar.
Redigerat:
Blir det verkligen den typen av resultat av att blanda olika typ av glykol? Vad skulle föranleda det?L Lucif3r skrev:Vattenblandad bromsvätska blir inte till gegga... Det "enda" som händer är att bromsarna kommer koka tidigare än normalt, och oken rosta sönder innifrån på lång sikt.
Dom har 100% spätt på med fel typ av bromsvätska. Det blir en kemiskt reaktion av det som kan bli till gegg-liknande konsistens. Samma sak kan hända om man blandar propylen och etylen glykol.
Yup, det blir det. Sett med egna ögon.D Daniel 109 skrev:
VARFÖR det blir så kan jag inte svara på 🙃 Jag är inge vidare på kemi 😋"Det blir någon form av kemisk reaktion av dom olika ämnena" är väl det bästa svar jag kan ge 😆
För att krångla till det ytterligare finns det faktiskt en sorts glykol som kan blandas med både propylen och etylen... Vad den kallas kommer jag dock inte ihåg nu. Dyr som f-n är den också, så pass att det är betydligt billigare att tömma hela systemet och fylla på vanlig etylen, än att köpa en sån flaska och spä på befintligt okänt system.
Oxå sett flera gånger när fel glykol blandats, det blir en roströd sörja.
Samtliga i mitt fall har varit VAG bilar som haft röd lång life glykol som standard och nån fyllt på med den gröna, den som är lite floruserande i färgen.
Vet det för jag i samtliga bilar hittat flaskan de fyllt på med.
Om jag inte mins fel heter den röda glykolen i VAG bilar G12.
Samtliga i mitt fall har varit VAG bilar som haft röd lång life glykol som standard och nån fyllt på med den gröna, den som är lite floruserande i färgen.
Vet det för jag i samtliga bilar hittat flaskan de fyllt på med.
Om jag inte mins fel heter den röda glykolen i VAG bilar G12.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Glykolen blir ju lite offtopic men när det gäller vad som reagerar med vad och inte så finns det inga klara definitioner. Skulle tro att det är en mix av många faktorer. Inte bara att det blir så om man mixar det och det. Man bör hålla sig till samma typ av glykol som är i. Häller man i annat så ökar dock risken markant att det blir fel och ev reagerar på nåt vis.
Klicka här för att svara