R Robert-san01 skrev:
Har du kollat vad rättsskydd kan ge och be jurist börja titta på en stämmning?
Jag tänker på en annan sak. Har inte den första vekstaden rätt att åtgärda felet? Så är det ju inom t.ex. husarbeten och hantverkare?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
X
M Mats_R skrev:
Jag tänker på en annan sak. Har inte den första vekstaden rätt att åtgärda felet? Så är det ju inom t.ex. husarbeten och hantverkare?
Jag har inte övervägt rättshjälp ännu, främst då det är en liten verkstad jag tvivlar har möjlighet att bemöta ekonomiska höga krav.

Det blir väldigt svårhanterat, de har rätt att åtgärda sitt fel. Samtidigt började allt efter deras bromsvätskebyte. Efter det var jag tillbaka 3 gånger inklusive cylinderbytet och det fullständiga haveriet. Deras chanser är förbrukade. De har ju också erkänt i samtal med märkesverkstaden att man visste skicket på bromsvätskan men lämnade ut bilen ändå. Detta kommer märkesverkstsden vittna om i sin rapport.

Ett alternativ är att låta dem åtgärda men jag skulle aldrig lita på att de fick till en långsiktig säker lagning efter det som har hänt. Och även om jag säljer bilen sitter potentiellt andra i fara.

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Det ända långsiktiga lösningen för den bilen som man kan lita på är att byta precis allt som bromsvätskan går igenom huvudbromsscylindern, abs pumpen, alla rör och slangar, alla bromsok.

Dem på verkstaden borde för sitt eget bästa ha en försäkring.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
P
X Jeppan skrev:
De är övertygade att det är bromsvätska förorenad av vatten och teorin är att den andra verkstaden haft öppna behållare. Känns helt bisarrt att det kan orsaka såna här skador vid felaktig hantering, måste vara fler än jag som drabbas men aldrig hört om något liknande.
Vad heter verkstaden som förstörde bromssystemet?

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
E
M Mats_R skrev:
Att betala kontant är något som är fullständigt naturligt och lagligt, och inget man ska misstänkliggöras för.
Att inte kunna betala med kort eller t ex Swish när man ska ha över 5000 kr för en reparation är underligt i mina ögon, ännu märkligare att man som kund inte informeras om det i förväg. 🙄

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
X
D Du och 19till skrev:
Det ända långsiktiga lösningen för den bilen som man kan lita på är att byta precis allt som bromsvätskan går igenom huvudbromsscylindern, abs pumpen, alla rör och slangar, alla bromsok.

Dem på verkstaden borde för sitt eget bästa ha en försäkring.
Jag har ändå svårt att köpa att det skulle vara så illa. Spolar man tills det är rent utbyte och fortfarande har rent vid byte efter att ha kört ett gäng mil har jag svårt att se vad som skulle orsaka ett nytt haveri. Tror på märkesverkstadens råd om frekventa byten en tid i början.

Jag tror väldigt många bilar åker runt med dålig bromsvätska och en googling på engelska med diverse rapporter från verkstäder gav stöd till det. Men det ska mycket till för att det ska haverera och mitt är ett extremfall.

Min teori över hela förloppet har nu utvecklats till att man oanat om att vätskan var förorenad, jag har förstått att man inte ser vattenutblandning med blotta ögat, bytte den i augusti i år. Eftersom det fortfarande fanns originalvätska i sannolikt gott skick i systemet den blandades med fungerade det hela länge. Vid bytet av cylindern noterade man också dålig vätska men berättade det inte för mig.

Det var olika personer som gjorde de olika bytena och han anade nog varken att de själva gjort bytet senast och inte heller att vätskan var i nu ännu sämre skick när han fyllde på från samma kärl som första gången. Han kommenterade ju som sagt till märkesverkstaden att ”skicket på vätskan var så när den kom in”. Luftning av systemet skickade ut den sista bromsvätskan i systemet som var i ok skick. Med nu fullkontaminerad vätska i hela systemet krävdes inte mycket för snabbt haveri av den nya cylindern inklusive ett stopp någonstans i systemet.

Får se om det stämmer på måndag då jag ska prata med dem.

Redigerat:
En vätska som blivit stående ett tag är inte i ett skick som resulterar i det här.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X
D Daniel 109 skrev:
En vätska som blivit stående ett tag är inte i ett skick som resulterar i det här.
Märkesverkstaden hävdar iaf att de ser en sannolik förklaring som öppna behållare i den andra verkstaden.

Visst, men är det en rimlig förklaring. En öppnad behållare är knappast en sämre förvaring än i bilens behållare. På en verkstad lär inte en öppnad förpackning bli stå så länge att det blir problematiskt.

• Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
X
D Daniel 109 skrev:
Visst, men är det en rimlig förklaring. En öppnad behållare är knappast en sämre förvaring än i bilens behållare. På en verkstad lär inte en öppnad förpackning bli stå så länge att det blir problematiskt.
På en vanlig verkstad är det nog så, men det här är inte det. Här kan det absolut vara möjligt att de mycket sällan gör bromsvätskebyten och denna bromsvätska kan vara mycket gammal. Kunde såklart inte föreställa mig det innan jag anlitade dem, men nu när man ser på det från ett annat håll.

Jag har uppfattningen att byten av ok med efterföljande luftning är ett rätt vanligt jobb på mindre oauktoriserade verkstäder.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har flera år gammal bromsvätska i mitt garage... har fortfarande bromsar på bilen..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Har du aldrig sett en bromsvätskebehållare på en bil? Den är tät när locket är påskruvat genom gummipackningen/bälgen som tätar locket. Bälgen anpassar sig efterhand som beläggen slits och nivån sjunker. Det kommer inte in vatten den vägen iaf om man inte sätter högtrycket direkt på locket eller att bälgen är skadad.

Ingen seriös mekaniker lämnar en bromsvätskeflaska öppen utan lock och det har betydelse, särskilt i en smutsig verkstad.

För övrigt, alla seriösa bilfirmor jag varit på eller lämnat in bilar till har en så kallad bromsklocka dvs en trycksatt behållare som är fylld med ren och ny bromsvätska. Via olika adaptrar ansluter man den ena sidan till bromsvätskebehållaren och den andra till respektive bromsoks nippel, sedan aktiverar man den. System spolas igenom helt med ny bromsvätska utan något pedaltryckande eller att luft kan komma in då behållaren fylls kontinuerligt från tryckklockan. Bromssystemet blir helt rent och genomspolat på några minuter. Gjort det själv många gånger på olika bilar.¨

Edit: Ett exempel:

En trycksatt bromsluftare med tillbehör, inklusive en röd metallhållare och en slang, används för genomspolning av bromssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.esska.se/shop/Bromsluft...k-10-bar-hojd-62-cm-RODAC--94420RQN4080-12700

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
De har ju också erkänt i samtal med märkesverkstaden att man visste skicket på bromsvätskan men lämnade ut bilen ändå. Detta kommer märkesverkstsden vittna om i sin rapport.
Det här ändrar hela min åsikt jag hade i tråden.

De *visste* hur illa det var, men lämnade ut bilen utan att säga något.

Polisanmäl!
Framkallande av fara för annan är något som de är personligt ansvariga för,

Och stäm dem. Även om de inte har ekonomiska resurser så har de förhoppningsvis en ansvarsförsäkring.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Jag har svårt att tänka mig att vatten i bromsvätskan ska orsaka några större problem på kort sikt. En glykolbaserad bromsvätska bör lösa stora mängder vatten innan det blir problem.
Det låter mer som att någon blandat i dot5 som inte är glykolbaserad.
Förväxlat dot 5 och 5.1 kanske.
Finns vätskan kvar bör det vara lätt att identifiera vad det är.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.