Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vad jobbade Du på för verkstad? Fel vätskor i behållarna? Låter som hittepå!
Jag tolkar det som att bil ägaren har fyllt på med fel sorts vätska
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
Nu skavi inte
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vad jobbade Du på för verkstad? Fel vätskor i behållarna? Låter som hittepå!
hur står det till med läsförståelsen?
Det handlade om att kunderna fyllt på fel vätskor i bilen, inte att verkstaden har fel innehåll i sina förpackningar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu skavi inte
hur står det till med läsförståelsen?
Det handlade om att kunderna fyllt på fel vätskor i bilen, inte att verkstaden har fel innehåll i sina förpackningar.
Det som är otydligt skrivet blir ofta missförstått.
 
Vad är otydligt i formuleringen?
Isakare Isakare skrev:
När jag jobbade på verkstad var det ganska vanligt att de var fel vätskor i fel behållare, men det var kunderna själva som fyllt fel under de olika locken.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Låter som dom råkat blanda i dot5 bromsvätska.
Ja det är exakt vad man gjort. Hel systemet behöver blåsas/spolas rent och hur man får ordning på ABS enheten vette fasen….
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är otydligt i formuleringen?
När jag jobbade i verkstad var det ganska vanligt medl vätskor I fel behållare, men det var kunderna själva som ...
1.Ni hade vätskor I fel behållare som kunderna själva fyllde på?
2. Ni hade, liksom kunderna, vätskor I fel behållare men det var kunderna som fyllde på fel, inte ni.
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus_vb och 1 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
När jag jobbade i verkstad var det ganska vanligt medl vätskor I fel behållare, men det var kunderna själva som ...
1.Ni hade vätskor I fel behållare som kunderna själva fyllde på?
2. Ni hade, liksom kunderna, vätskor I fel behållare men det var kunderna som fyllde på fel, inte ni.
Behållare i bilen är ju poängen, inte behållare i verkstaden.. 🙄
 
  • Gilla
  • Älska
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
När jag jobbade i verkstad var det ganska vanligt medl vätskor I fel behållare, men det var kunderna själva som ...
1.Ni hade vätskor I fel behållare som kunderna själva fyllde på?
2. Ni hade, liksom kunderna, vätskor I fel behållare men det var kunderna som fyllde på fel, inte ni.
Tror du på allvar kunderna använde verkstans behållare för å själva hälla på vätska mens man hade bilen på service?

Skulle kunden stått vid sidan av å varit hantlangare under servicen?

Nä, här är det nog du som gick vilse, inte skribenten…
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
U
T TuVu skrev:
När jag jobbade i verkstad var det ganska vanligt medl vätskor I fel behållare, men det var kunderna själva som ...
1.Ni hade vätskor I fel behållare som kunderna själva fyllde på?
2. Ni hade, liksom kunderna, vätskor I fel behållare men det var kunderna som fyllde på fel, inte ni.
Om du googlar spolarvätskebehållare eller bromsvätskebehållare kanske det klarnar lite vilken typ av behållare det åsyftas.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det är jag tveksam till, då ska det vara något dem gjort medvetet.
Nu är jag förvisso också tveksam till om polisanmälan kommer att leda någon vart, men framkallande av fara för annan är ett oaktsamhetsbrott och förutsätter alltså inte uppsåt.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Om det blir gelé har dot5 bromsvätska blandats med någon annan bromsvätska.
X Jeppan skrev:
Man kan pumpa upp bromsverkan men plötsligt försvinner den igen.
En bra tips till alla som drabbas av bromsproblem under färd. Händer det inget når ni trycker på bromsen, börja pumpa med ganska stort slag på pedalen, tills det händer något.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Tycker det låter som att verkstan kanske blandat i fel bromsvätska eller någon annan en gång tidigare? Huvudcylindern va trasig, bytt men hur är ABS enheten?

Sen att köra med en bil som har spökande bromsar, det är också vårdslöst. Jag hade fixat problemet och bytt bilen 😅
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Därefter kommenterar frun första gången hon kör efter servicen att bromspedalen känns konstig och mjukare än vår andra nya bil. Jag tänkte att det nog är bara skillnaden att den är något mjukare innan den biter mot vår andra helt nya bil, här borde jag givetvis kontrollerat bromsarna igen men avfärdade det eftersom den både servats och gått genom besiktning nyss.

Kort efter är frun, gravid i v 39, ute och åker tillsammans med vår tvååring och närmar sig en korsning i låg fart varpå bromsverkan är helt borta. Tack och lov låg fart och uppförslut och hon får stopp på bilen. Man kan pumpa upp bromsverkan men plötsligt försvinner den igen. Bilen bärgas till märkesverkstad.
och du låter frun köra efter hon tycket det känns konstigt ?
 
Frun är väl kapabel att fatta sina egna beslut? Svårt att se att mannen är ansvarig för att besluta huruvida frun får köra bil eller inte. Vill minnas att jag läst någonting om jämställdhet och att kvinnor numera både kan äga och köra bilar. Med rättigheter följer ju även skyldigheter.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Att betala kontant är något som är fullständigt naturligt och lagligt, och inget man ska misstänkliggöras för.
Men en bilverkstad som endast accepterar kontanter är onekligen lite udda idag.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.