P
Alfredo Alfredo skrev:
Men en bilverkstad som endast accepterar kontanter är onekligen lite udda idag.
Ser att riket börjar rätta till sig på fler fronter😉
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
If it becomes jelly, the dot5 brake fluid has been mixed with another brake fluid.

A good tip for anyone who experiences brake problems while driving. If nothing happens when you press the brake, start pumping the pedal with a fairly large stroke until something happens.
Växla ner växlarna och dra långsamt åt handbromsen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
arosenman arosenman skrev:
Växla ner växlarna och dra långsamt åt handbromsen.
Lite segt bara med automatlåda och elektrisk handbroms.
 
RoTe
K Kane skrev:
Lite segt bara med automatlåda och elektrisk handbroms.
På min V70 var elektriska handbromsen alltid tillgänglig som nödbroms. Visserligen testade jag aldrig att klippa en bromsledning men antar att den ändå hade fungerat som E-Brake.
 
K Kane skrev:
Lite segt bara med automatlåda och elektrisk handbroms.
De flesta kan motorbromsa i sportläget
 
K
Rabbithole Rabbithole skrev:
De flesta kan motorbromsa i sportläget
Låååångt från alla som ens har sportläge.
Ska då dessutom ha närvaro nog och möjlighet att byta till det läget för att kunna motorbromsa, om man inte råkar använda sportläget från början.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
De flesta kan motorbromsa i sportläget
har 2 automatlåda bilar olika märken har inget sportläge?
 
K
M maria01 skrev:
har 2 bilar olika märken har inget sportläge?
Tror att jag hade det på min gamla BMW 525 från -88... 😅
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
RoTe
Folk som bara gasar och bromsar har ingen jävla aning, dom vet inte ens hur man får i neutralen ok? Dagarna när folk visste hur bilen funkade är låååångt förbi.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Tror att jag hade det på min gamla BMW 525 från -88... 😅
Vill minnas att familjens gamla 240 från 70-talet hade både D,2 och 1 att växla ner till om man ville motorbromsa.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R på automater står väl för Räddning? 😉

Åter till tråden. Otroligt dåligt av verkstaden som gjorde första jobbet. Konfrontera dem och få ev utlåtande skriftligt.

Är de ackrediterade på något sätt eller ansluta till kedja skulle jag ta ett samtal med dem också.
 
MultiMan
K Kardan79 skrev:
Tror att jag hade det på min gamla BMW 525 från -88... 😅
Ja, det fungerade riktigt bra. Den 535 -91 jag hade rörde sig bra både framåt och motorbromsade rejält i sportläge. Funkade riktigt bra på kurviga vägar.
 
X
Närmast bisarr utveckling av denna situation.

Man har spolat systemet med totalt 10 liter och det kommer fortfarande skit i slangarna om än avtagande och det är ingen bromsverkan. Notan är uppe i 18k. Nästa föreslagen åtgärd är byte av huvudcylindern som man konstaterat åtminstone inte är en originaldel och inte ens är säkra på om den är korrekt för fordonet och sannolikt nu defekt. Samt fortsatt några spolningar. Då är vi på 27k. Man menar att absen sannolikt är kass och det bytet kostar 24k men att det går att komma ner i pris om man får tag i en begagnad.

Man kommer aldrig kunna lämna långsiktig garanti att det inte uppstår problem med bromsarna men föreslog att man får komma in med några veckors mellanrum för byte av bromsvätska och se att den är klar eller om skit lossnar vid användning, efter att de åtgärdat bilen till körbar och säker enligt deras bedömning.

De är övertygade att det är bromsvätska förorenad av vatten och teorin är att den andra verkstaden haft öppna behållare. Känns helt bisarrt att det kan orsaka såna här skador vid felaktig hantering, måste vara fler än jag som drabbas men aldrig hört om något liknande.

Man la fram alternativet att stoppa här, anse bilen som skrot och stämma den andra verkstaden på bilens värde, detta tycker jag låter smått absurt när bilen är värd 170k. Måste gå att byta hela bromssystemet till en mindre kostnad eller!?

Tänkte ta en second opinion från ytterligare en verkstad.
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Riktigt jobbig och trist situation uppstått kring vår Skoda superb från 2017, 14k mil och utom maskinskadegaranti i försäkringen. Har flera år servat den på en lokal icke auktoriserad verkstad jag fått snabb och vad jag trott bra service.

Årliga servicen gjordes inklusive byte av bromsvätska under sensommaren. Därefter hände det vid enstaka tillfälle att bromsen behövde gå ner djupt innan den tog, för att därefter fungera normalt. Var in till verkstaden som kollade efter läckor men inte såg något och sa att det sannolikt var luft.

Därefter går ganska lång tid där bromspedalen oftast är normal men det enstaka ytterligare gång händer att den går djupt. Temperaturväxlingar verkar påverka bromsen och när kallare väder slår till noteras också att pedalen blir åt det stummare hållet men hela tiden finns bromsverkan som är bra.

I samband med ett annat fel ber jag dem titta åter på bromsarna och att det måste vara något annat än luft. Man felsöker och konstaterar att huvudcylindern är defekt och den byts till originaldel. Man säger att man gjort en genomgående kontroll av bromssystemet. Betalar 5k för åtgärden.

Bilen fungerar normalt i ungefär två veckor med milt väder och nu med jämn bromsverkan. Kommenterar till verkstaden att bilen känns som ny igen. Den går igenom besiktning under denna period. Därefter kommenterar frun första gången hon kör efter servicen att bromspedalen känns konstig och mjukare än vår andra nya bil. Jag tänkte att det nog är bara skillnaden att den är något mjukare innan den biter mot vår andra helt nya bil, här borde jag givetvis kontrollerat bromsarna igen men avfärdade det eftersom den både servats och gått genom besiktning nyss.

Kort efter är frun, gravid i v 39, ute och åker tillsammans med vår tvååring och närmar sig en korsning i låg fart varpå bromsverkan är helt borta. Tack och lov låg fart och uppförslut och hon får stopp på bilen. Man kan pumpa upp bromsverkan men plötsligt försvinner den igen. Bilen bärgas till märkesverkstad.

Man konstaterar att bromsvätskan är som gele, klumpar och vätska. Man misstänker att det är begagnad bromsvätska utblandad med vatten. Det är även stopp i systemet. Man säger att det är svårt att uppskatta kostnad för åtgärd men initial prisuppgift är över 16k, under förutsättning att inget är sönder och behöver bytas.


Det är en sak att bli lurad av bilverkstäder som fuskar men här har man orsakat ren livsfara. Jag ska givetvis konfrontera verkstaden med en fullständig rapport från den åtgärdande verkstaden men undrar lite vad man har för väg framåt här och vad ni hade gjort i min situation. Pengar känns helt sekundärt i detta när familjens liv har varit i fara. Fruktansvärt skärrad och känner skuld över att ha valt denna verkstad men gjorde det ju i god tro…
Är nog vanligare än man tror.
Vår amerikanska Suv köptes 2016 på auktoriserad återförsäljare. I affären ingick besiktning, där blev det tvåa på bromsarna fram, så verkstan bytte beläggen.
Min hustru hämtade bilen och gjorde några ärenden i stan och på väg hem blev det rött i ett trafikljus. Snart grönt och hon försöker köra…. men det går inte, bilen står orubbligt kvar.
Vi kontaktar ”den auktoriserade verkstaden” som hämtar bilen med bärgare. Vad hade hänt undrar man…?

Jo hm hm man hade glömt att skruva fast bromsoket på ena sidan….. Hade kunnat sluta väldigt illa
 
  • Arg
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Närmast bisarr utveckling av denna situation.

Man har spolat systemet med totalt 10 liter och det kommer fortfarande skit i slangarna om än avtagande och det är ingen bromsverkan. Notan är uppe i 18k. Nästa föreslagen åtgärd är byte av huvudcylindern som man konstaterat åtminstone inte är en originaldel och inte ens är säkra på om den är korrekt för fordonet och sannolikt nu defekt. Samt fortsatt några spolningar. Då är vi på 27k. Man menar att absen sannolikt är kass och det bytet kostar 24k men att det går att komma ner i pris om man får tag i en begagnad.

Man kommer aldrig kunna lämna långsiktig garanti att det inte uppstår problem med bromsarna men föreslog att man får komma in med några veckors mellanrum för byte av bromsvätska och se att den är klar eller om skit lossnar vid användning, efter att de åtgärdat bilen till körbar och säker enligt deras bedömning.

De är övertygade att det är bromsvätska förorenad av vatten och teorin är att den andra verkstaden haft öppna behållare. Känns helt bisarrt att det kan orsaka såna här skador vid felaktig hantering, måste vara fler än jag som drabbas men aldrig hört om något liknande.

Man la fram alternativet att stoppa här, anse bilen som skrot och stämma den andra verkstaden på bilens värde, detta tycker jag låter smått absurt när bilen är värd 170k. Måste gå att byta hela bromssystemet till en mindre kostnad eller!?

Tänkte ta en second opinion från ytterligare en verkstad.
Har du kollat vad rättsskydd kan ge och be jurist börja titta på en stämmning?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.