Hej,
jag undrar om någon här har erfarenhet av att använda Biltemas foliebaserade tätskiktssystem F? De var tyvärr inte med i Länsförsäkringars test nu i höstas och jag har inte lyckats hitta någon information online från någon som använt det.

Det blir relativt mycket billigare med Biltema än motsvarande produkter från typ Kiilto, men man vill ju självklart samtidigt att det ska fungera bra och vara rimligt att arbeta med och därav min undran.
 
Skiljer det så mycket i pris? Jag körde med Bostik Pro i mitt badrum och när jag kollar nu är det ca 20-30% dyrare än Biltemas.
För min del är det värt ett par tusen extra för att få en "märkesprodukt" som är godkänd i aktuella tester. Det är ju en relativt liten del av totalkostnaden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det beror ju på vilket system man jämför med och var det köps. Jämfört med Kiilto verkar det för oss skilja uppemot 6-7000 i pris men den summan kan säkert minskas en del om man jagar erbjudanden, Bostik är väl dock lite billigare än Kiilto... Sedan är det ju skönt att kunna åka över och köpa mer saker allteftersom om något skulle visa sig saknas eller inte räcka till, och då är det ju ett plus om det lokala byggvaruhuset inte tar överpriser på grejerna.

Men ja, som du säger är det självklart värt att köpa dyrare om det blir bättre, men om det är samma kvalitet köper jag hellre det billigare :-)
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
P peppepizza skrev:
Sedan är det ju skönt att kunna åka över och köpa mer saker allteftersom om något skulle visa sig saknas eller inte räcka till, och då är det ju ett plus om det lokala byggvaruhuset inte tar överpriser på grejerna.
Jag köpte Bostik-grejerna från en lokal kakelfirma inom Interkakel-kedjan och fick lite rabatt så det blev i paritet med billigaste butikerna på nätet.
 
Ett tips kan vara att du rådgör med ditt försäkringsbolag vad de tycker. Du är ju i händerna på dem om det skulle bli en skada.

Personligen använder jag inte produkter av lågpristyp på ställen där det antingen är svårt att byta eller där det kan ge kostsamma följdskador. Tätskikt tickar båda boxarna, så för min del hade jag valt något annat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P peppepizza skrev:
Hej,
jag undrar om någon här har erfarenhet av att använda Biltemas foliebaserade tätskiktssystem F? De var tyvärr inte med i Länsförsäkringars test nu i höstas och jag har inte lyckats hitta någon information online från någon som använt det.

Det blir relativt mycket billigare med Biltema än motsvarande produkter från typ Kiilto, men man vill ju självklart samtidigt att det ska fungera bra och vara rimligt att arbeta med och därav min undran.
Jag har använt både Kiilto och Biltemas system, men det var för ca 12/15år sedan och då var iaf BT's också godkänt av byggkeramikrådet.
Jag har svårt att tro att någon idag överhuvudtaget försöker sälja ett system som inte är godkänt av BKR men det är väl bara att kolla upp. Bauhouse har väl oxå ett eget system.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Jag har använt både Kiilto och Biltemas system, men det var för ca 12/15år sedan och då var iaf BT's också godkänt av byggkeramikrådet.
Jag har svårt att tro att någon idag överhuvudtaget försöker sälja ett system som inte är godkänt av BKR men det är väl bara att kolla upp. Bauhouse har väl oxå ett eget system.
Ja det är godkänt så allt ser OK ut, men sedan vet man ju inte hur det är att jobba med i praktiken och vilka tester som krävts för att få systemet godkänt. Kanske har BKR själva gjort tester/mätningar och då borde det ju vara OK, men kanske har de bara sett att alla komponenter som krävs för ett godkänt tätskikt ingår i systemet utan att faktiskt själva undersöka funktionen.
 
Läs Länsförsäkringar test av tätskikt. Mycket avslöjande resultat.
 
  • Gilla
tripelj
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Läs Länsförsäkringar test av tätskikt. Mycket avslöjande resultat.
Ja absolut, men där är Biltemas ju inte med. Därav min fråga...
 
  • Gilla
mucklebuckle
  • Laddar…
P peppepizza skrev:
Hej,
jag undrar om någon här har erfarenhet av att använda Biltemas foliebaserade tätskiktssystem F? De var tyvärr inte med i Länsförsäkringars test nu i höstas och jag har inte lyckats hitta någon information online från någon som använt det.

Det blir relativt mycket billigare med Biltema än motsvarande produkter från typ Kiilto, men man vill ju självklart samtidigt att det ska fungera bra och vara rimligt att arbeta med och därav min undran.
Tycker mig hitta informationen smått "gömd"bland menyerna och länkar på deras hemsida.

Se länk.
https://www.biltema.se/nytt-och-nyt...t-tatskiktssystem---renovera-badrummet-sjalv/
 
M mucklebuckle skrev:
Tycker mig hitta informationen smått "gömd"bland menyerna och länkar på deras hemsida.

Se länk.
[länk]
Nej, förlåt - det är jag som inte läser vad du skrivit.

Lyckas nog inte heller hitta testresultat av deras tätskikt.
 
K
M mucklebuckle skrev:
Tycker mig hitta informationen smått "gömd"bland menyerna och länkar på deras hemsida.

Se länk.
[länk]
Verkar inte direkt uppdaterat då de hänvisar till BBV 21:1 när det nu är 26:1 som är senaste versionen.
 
  • Gilla
mucklebuckle
  • Laddar…
P peppepizza skrev:
Ja det är godkänt så allt ser OK ut, men sedan vet man ju inte hur det är att jobba med i praktiken och vilka tester som krävts för att få systemet godkänt. Kanske har BKR själva gjort tester/mätningar och då borde det ju vara OK, men kanske har de bara sett att alla komponenter som krävs för ett godkänt tätskikt ingår i systemet utan att faktiskt själva undersöka funktionen.
...mycket "kanske" i dina antaganden - varför inte ringa till BKR o fråga det du funderar på. Då kan du ju oxå fråga om vad de anser om LF testen du referar till.
Avseende "att jobba med i praktiken" så tyckte jag att både Kiilto o BT var likvärdiga.
 
G G.L. skrev:
Läs Länsförsäkringar test av tätskikt. Mycket avslöjande resultat.
Det stora problemet med "tester" av tätskikt (som gjorts sedan 2 halvan av 80-talet), är att dom "slår olika" hela tiden, fast "samma" funktion "testas".

Jag har jobbat mycket inom badrum & ca 1995 var för ex bara Oybit godkänd, en hel kolsvart sörja som gjorde badrummen mörka trots 500 w lampa & 2 år efter var den förbjuden.
Ungefär så har det hållit på sista 30 åren & "testvinnarna" 1998 finns inte kvar 2 år senare, & "nya/andra" blir istället vinnare.

Känns som att företagen/drakarna som "lobbar" mest i branschen, får deras produkter att bli "det som gäller".
2012 var Bauhaus märke Probau bland dom 3 testvinnarna, för ca halva priset gentemot Bostik, Kilto, Höganäs mf, så ett "billigt märke" säger ingenting om kvalitet & funktion.
 
Jag använde biltemas foliesystem i somras i min sommarstuga lätt att använda inte svårare än att tapetsera. Det nya systemet är utan härdare. Jag har använt det gamla systemet med härdare tidigare det här är ännu enklare att använda.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.