När vi importerade elektriska apparater var vi mycket noggranna med att utrustningen skulle vara testad av ett ackrediterat testföretag, ritningar granskade med mera. Mycket riktigt var det första svaret ofta att "Jodå, vi kan klistra på en etikett. Testning? Näe....".

Produkter som omfattas av vissa EU-direktiv som t.ex. radiodirektivet kräver testning av ackrediterade testorganisationer innan de får CE-märkas och säljas.

Sawsaw skrev:
Och så ska jag förstöra den här tråden med att åter igen påpeka att CE-märkning INTE är detsamma som att produkten är säker ur elsäkerhetssynpunkt.
CE-märkningen är en deklaration som tillverkaren eller importören gör för att visa att produkten är tillverkad enligt vissa specifikationer. CE-märkningen är många gånger ren bluff också och är inte alltid att lita på!
För mig förstör du inget, men CE-märkningen är vad jag förstår det det enda som försäkringsbolagen kan säga något när det gäller elmaterielen. Att sakerna likväl kan brinna upp är en annan sak ;0

Fotografen skrev:
Det är precis det man gör när man CE-märker! Inget fristående kontrollorgan provar produkten utan tillverkaren intygar själv att produkten följer regelverket...
Vilket skall vara dokumenterat. Men självklart finns det fuskare. Det fanns det innan CE-märkningen också. Inte allt för svårt att hacka på ett S-märke på en apparat utan att den varit hos Semko.

Jag tror att generellt så har elsäkerheten inte blivit avsevärt sämre iom att kravet på S-märkning försvann. Däremot så har risken förmodligen ökat att mindre nogräknade tillverkare/importörer 'chansar'. Men att problemet skulle vara stort betvivlar jag med tanke på hur mycket elprodukter det finns på marknaden. Jag har i alla fall inte sett nån statistik som visar att det dör folk som flugor pga att det fuskas med CE-märkningen. Eller?

RoTe
linblekinge skrev:
På tradera finns det 50 resp 100 pack med 5pol snabbkopplingskämmor , brukar finnas där ofta till salu...
[länk]
Ropade in en 100pack för 55:- häromdagen ...
Sen finns dom oranga och lila wago på clas ,samt 3 pol snabbkopplings klämmor med oranga armar på , oxå wago...
Såg dom när ja var på clas förra veckan , kommer nog i nya katalogen ...
// Linblekinge
Av princip handlar jag ingenting på tradera efter att ha blivit lurad på 2000kr där av en säljare.

Men clasohlson var intressant!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.