Byggahus.se
Hade tänkt fästa kabeln till grenuttag under skrivbordet längs med golvlisten för att få det snyggt och enhetligt med de fasta elinstallationerna. Befintliga fasta elinstallationer sitter mer Letti-klammer, men jag såg att det blir rätt dyrt om jag ska sätta upp fler grenuttag på samma sätt i framtiden, både med verktyget och mer klammer.

Såg att Biltema säljer en kopia på lettiklammern med verktyg som ser liknande ut, någon som provat deras klammer och verktyg och vet om de är något att ha?

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är det en skarvkabel du ska klammra så avråder jag, dels ska man inte klamra sladdar och dels blir det fort fult då den mjuka kabeln snart nog börjar "slingra" sig. Ska du ha en sladd så skulle jag rekommendera en kabelkanal/kabelgömma typ [länk].
Hade tänkt byta ut själva kabeln i grendosa mot EKK för att det ska ligga snyggt!

C
Dessutom tenderar letti att sitta som berget och lämna inte alltför diskreta märken om man tar bort dem.

• Gilla
robbs
  • Laddar…
R robbs skrev:
Hade tänkt byta ut själva kabeln i grendosa mot EKK för att det ska ligga snyggt!
Om du ändå ska göra det kan du väl lika gärna sätta riktiga uttag och koppla in fast istället?

Tycker Biletmas Lettikopia är helt ok, mattare lack än orginalet.

• Gilla
robbs och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Om du ändå ska göra det kan du väl lika gärna sätta riktiga uttag och koppla in fast istället?

Tycker Biletmas Lettikopia är helt ok, mattare lack än orginalet.
Då måste jag ju ta in elektriker...

R robbs skrev:
Man får inte koppla en EKK till en grendosa utan den ska kopplas till ett uttag avsett för fast montage. OCH EKK är också dålig på att hålla formen och inte slingra sig, så undvik den i ett bostadshus. Ska det bli snyggt rekommenderar jag EKRK/EQRQ. Klammren däremot har jag ingen åsikt om.

• Gilla
robbs
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man får inte koppla en EKK till en grendosa utan den ska kopplas till ett uttag avsett för fast montage. OCH EKK är också dålig på att hålla formen och inte slingra sig, så undvik den i ett bostadshus. Ska det bli snyggt rekommenderar jag EKRK/EQRQ. Klammren däremot har jag ingen åsikt om.
Det visste jag inte! Varför får man inte använda EKK till apparater? Finns det någon annan stelare kabel som jag får använda till ändamålet istället?

Det är inte kabeln i sig utan grendosan som är "problemet" den är inte godkänd/avsedd för fast montage utan avsedd för en skarvsladd. Använd uttag avsedda för fest installation.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
R robbs skrev:
Då måste jag ju ta in elektriker...
Bättre att göra rätt (trots att du inte får), än fel (fast du inte får).

Redigerat:
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Du kan fästa sladden till grenuttaget lite lätt, men inte klamra den så som man klamrar en installationskabel. En skarvsladd/grenuttag bör kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet.

Om vi pratar som en större möbel kan man med fördel använda normal installationsmateriel, dvs samma uttag och installationskabel som används i den fasta installationen. Det är endast anslutningskabeln till möbeln som behöver vara flexibel. Detta kräver inte behörighet. Men allt "elektriskt" arbete man gör kräver kunskap och färdighet.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.