galento
useless useless skrev:
Billigare batterier till moped och åkgräsklippare däremot ska man vara glad om dom överlever en vinter trots förvaring plussgrader.
Ja det verkar så , Biltema menar att man slarvat med underhållsladdningen
så man har sej själv att skylla enligt kontakt med dom. Nä tror inte det ,
är noga med laddningen speciellt som två hojar står med aktiverade larm hela
vinterhalvåret. Och alla mc har stått förvarade i plusgrader de 40 + år man haft dem.

Kopierar in svaret från Biltema nedan:

Hej,

Blybatterier har på grund av sin konstruktion en egenurladdning och måste därför laddas regelbundet, om detta sker har batteritypen en livslängd med 3-7år beroende på användningsfrekvensen.

Om blybatteriet under perioder utan användande inte underhållsladdas eller underhållsladdas felaktigt och därför laddas ur under 12V, sker en invändig sulfatutfällning vilket skadar batteriet för all framtid.

Av detta skäl ges normalt inte mer än ett års garanti på batterier.

Biltema beklagar att livslängden varit kortare än förväntat men upplever inte en undermålig kvalité hos våra MC-batterier.

Önskar dig en trevlig dag.

Med vänliga hälsningar/Best regards,
Biltema

Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice
Garnisonsgatan 26, 2tr
S-254 66 Helsingborg, Sweden
www.biltema.se

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Har biltemas billigaste mc batteri i kallgarage. Kör underhållsladdning under vintern. Inne på år 4 nu....

C
Har ett Biltema bilbatteri i åkgräsklipparen som står ouppvärmt hela vintern utan underhållsladdning och det har överlevt många säsonger alldeles utmärkt.

Det är nog som någon skrev i någon annan batteritråd att Biltema köper in batterier från flera olika tillverkare, även under ett och samma artikelnummer, och att alla kanske inte håller samma kvalitet.

galento
C cpalm skrev:
Det är nog som någon skrev i någon annan batteritråd att Biltema köper in batterier från flera olika tillverkare, även under ett och samma artikelnummer, och att alla kanske inte håller samma kvalitet.
Ja så kan det nog vara, nu har vi iallafall bytt
till andra märkesbatterier men nåt mer mc
batteri från Biltema blir det inte. Verkar vara
väldigt ojämn kvalité.

• Gilla
1
  • Laddar…
Biltema har batterier från oliks tillverkar ibland från bra och dåliga tillverkare samtidigt på samma artikelnummer. Så att ett batteri är kass behöver inte betyda att ett annat är det.

Att förvara batterier varmt är definitivt inte en fördel.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Verkar vara
väldigt ojämn kvalité.
Biltema i ett nötskal enligt min erfarenhet! finns dock mycket bra grejer där också ska sägas:)

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vore intressant att läsa om era erfarenheter om ni köpt batteri
från Biltema till era fordon. Vi har Biltemas batterier i våra
traktorer och de har fungerat mycket bra.
Men köpte deras batteri till tre mc och det har inte fungerat bra ,
ett pajade strax efter att garantin på 1 år gått ut och nu verkar ett
annat också vara dåligt.
Vet ju att de va dumsnålt men trodde det skulle funka bättre , köpte
ett Yuasa batteri istället till hojen som det första fick bytas på.
Henrik Johansson
En del är riktigt dåliga! det sista som jag köpte blev avbrott i efter 5 månader (vilket de inte klarade av att mäta) De mäter endast volt på deras test! oavsett råkade jag i princip ut för samma sak som de blev fällda för (Se länk). ARN tar numer inte reservdelar under 1500:- så jag kan inte få hjälp av ARN ... Sedan har Biltema lagt sig precis under det priset med flera batterier tex-1499 av någon anledning (SLump?) Men chefen på stället hänvisade mig till ARN vilket han redan visste inte skulle fungera!
https://carup.se/biltema-fallt-i-arn-efter-strid-om.../

• Arg
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.