14 321 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Biltemas fordonsbatteri.
Sida 1 av 2
Vore intressant att läsa om era erfarenheter om ni köpt batteri
från Biltema till era fordon. Vi har Biltemas batterier i våra
traktorer och de har fungerat mycket bra.
Men köpte deras batteri till tre mc och det har inte fungerat bra ,
ett pajade strax efter att garantin på 1 år gått ut och nu verkar ett
annat också vara dåligt.
Vet ju att de va dumsnålt men trodde det skulle funka bättre , köpte
ett Yuasa batteri istället till hojen som det första fick bytas på.
från Biltema till era fordon. Vi har Biltemas batterier i våra
traktorer och de har fungerat mycket bra.
Men köpte deras batteri till tre mc och det har inte fungerat bra ,
ett pajade strax efter att garantin på 1 år gått ut och nu verkar ett
annat också vara dåligt.
Vet ju att de va dumsnålt men trodde det skulle funka bättre , köpte
ett Yuasa batteri istället till hojen som det första fick bytas på.
Har använt deras AGM batteri och de har hållit de ~5-10år som man kan räkna med.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 489 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 489 inlägg
Småbatterier i typ mc och skotrar är löjligt känsliga för att laddas ur och frysa sönder. När dom inte används på en säsong måste man koppla ur dom, gärna underhållsladda någon gång och helst om det går förvara varmt.
En som sålde en polaris till mig påstod att dom (polaris) hade tagit bort batteriet från garantin då dom på många skotrar fick byta det varje år då folk lämnade dom inkopplade på våren och inte rörde skotern förrän sportlovet igen.
Med det ur världen har jag haft bra erfarenhetet av biltemas bilbatterier och fritidsbatteri som är det enda jag testat, och bara standardmodeller då.
En som sålde en polaris till mig påstod att dom (polaris) hade tagit bort batteriet från garantin då dom på många skotrar fick byta det varje år då folk lämnade dom inkopplade på våren och inte rörde skotern förrän sportlovet igen.
Med det ur världen har jag haft bra erfarenhetet av biltemas bilbatterier och fritidsbatteri som är det enda jag testat, och bara standardmodeller då.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 607 inlägg
Bytte på scootern i höstas till ett Biltema Gel. Måste ha gel eftersom montaget är nästan horisontellt. Efter att scootern stått i varmgarage över vintern med en CTEK XS 0.8 inkopplad konstant är batteriet mer eller mindre kass, får byta nästa vår. Det laddar ur sig på en vecka eller två. Räddar sommaren med att ladda konstant.
PS. Våra mc står varmt under vintern med
ctek underhållsladdning , glömde ta med det.
2 av batterierna är av heavy duty modell :
MC-BATTERI 12V 20AH HEAVY DUTY - Biltema.se
köpta i maj -19. ( ett av dessa funkar än )
Det andra var :
MC-BATTERI 12V 10AH 150X87X105 - Biltema.se
köpt i juli -19.
Biltema svarade att de inte kände till några problem
med deras mc batteri när jag mailade dom.
ctek underhållsladdning , glömde ta med det.
2 av batterierna är av heavy duty modell :
MC-BATTERI 12V 20AH HEAVY DUTY - Biltema.se
köpta i maj -19. ( ett av dessa funkar än )
Det andra var :
MC-BATTERI 12V 10AH 150X87X105 - Biltema.se
köpt i juli -19.
Biltema svarade att de inte kände till några problem
med deras mc batteri när jag mailade dom.
Redigerat:
Kör med Biltema gel-batteri sedan många år tillbaka. Har tidigare haft hojen i ett kallgarage utan möjlighet till laddning och då plockade jag ur det för att kunna ladda innan säsongen. Andra år lät jag det sitta kvar och rullade fram hojen till lägenheten där jag kunde ladda.
Nu efter flytt till hus med tillhörande garage så stod hojen hela vintern som jag ställde in den. Lade på laddning ett par dagar innan säsong och sen var det bara ut och köra
SMC rekommenderar underhållsladdning en gång/månad vintertid om det förvaras kallt på grund av självurladdning.
Finns ingen anledning att underhållsladda nya batterier som dessutom förvaras varmt. Laddar det ur så är det antagligen något som ligger och drar tjuvström.
Nu efter flytt till hus med tillhörande garage så stod hojen hela vintern som jag ställde in den. Lade på laddning ett par dagar innan säsong och sen var det bara ut och köra
SMC rekommenderar underhållsladdning en gång/månad vintertid om det förvaras kallt på grund av självurladdning.
Finns ingen anledning att underhållsladda nya batterier som dessutom förvaras varmt. Laddar det ur så är det antagligen något som ligger och drar tjuvström.
Kört med biltema batteri i bilarna senaste 6 åren och kan inte klaga, o som med mycket annat från biltema så är det en annan stor tillverkare som tillverkar åt biltema.
Har ingen erfarenhet av deras batterier till mindre maskiner men dom som har problem med att dom dör under den säsong dom står hade nog lyckats döda ett "märkes" också.
Har ingen erfarenhet av deras batterier till mindre maskiner men dom som har problem med att dom dör under den säsong dom står hade nog lyckats döda ett "märkes" också.
Jag har ett AGM-batteri från biltema i båten. I våras var det helt urladdat trots att ena polskon var bortkopplad. Det var kanske inte fulladdat i höstas heller. Men jag tyckte att det var förvånande.
På den ena hojen funkade batteriet i 11 år .L Lutte skrev:
Anledningen till att man testade Biltema var att det inte finns Harley original i närheten , annars har dessa varit suveräna.
Har inte använt Biltemas batteri sen början på 90 talet . Köpte faktiskt ett Biltema till en bil för längesen men detta tog de tillbaka när det kollat det.
Kanske var ren otur, vet många som byter till biltema på sina fyrhjulingar då originalen pajjar omgående, men då är det riktiga kinabatterier som sitter från fabrik.galento skrev:
Dock är mitt Kinabatteri fortfarande helt efter 3år på hjulingen.
Men kan även vara så att dessa småbatterier är rena dyngan direkt från prc medans bilbatterierna är från en större tillverkare
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Har testat Biltemas Silver - Calcium batterier i tre bilar hittills de senaste två åren. Mycket bra prestanda och hållbarheten är ju svårbedömd efter så kort tid men verkar helt ok. Bra garantier också, 4 år. Vore intressant att veta vilken av våra större batteritillverkare som ligger bakom dessa.
Här är ett exempel på ett batteri jag matade in i gamle volvon: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/batteri-12v-62ah-2000038651
Här är ett exempel på ett batteri jag matade in i gamle volvon: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/batteri-12v-62ah-2000038651
Jag har kört med Biltemas batterier med lite längre garantier i bilarna under flera år och inte haft några problem.
Billigare batterier till moped och åkgräsklippare däremot ska man vara glad om dom överlever en vinter trots förvaring plussgrader.
Billigare batterier till moped och åkgräsklippare däremot ska man vara glad om dom överlever en vinter trots förvaring plussgrader.