Hur har det gått. Har exakt samma problem och ser ut att ha samma domkraft, även om min är köpt på Jula.

Hittade du en o-ring som passade? Jag har nyss beställt på Kullager.se (O-ring 5,6x2,4 NBR)

Man är ju nyfiken om detta löser problemet.

Jula och Biltema säljer i stort sett två identiska modeller. Den ena är billigare (ca 300kr) medan den andra lite dyrare (ca 700kr). När jag var i butik senast så verkar det dock som att designen skiljer sig lite sedan tidigare (modellen som såldes fram till 2020/2021). Bl.a. så är pumpventils-skruven numera kortare än tidigare. Men det är exakt samma o-ring som sitter där. Min bror har en Jula domkraft för 299kr som inköptes förra året. Vi skruvade bort oringen på den och testade att sätta den på min Biltema domkraft. Det löste problemet. Testkörde flera ggr och kunde bekräfta att ingen olja rann ur. Nu har vi dock en Jula domkraft som saknar o-ring istället...

Jag åkte till Hornbach och fick bra hjälp av personalen där. Han öppnade en Gelia påse med alla möjliga o-ringar i och vi letade efter en identisk men fanns inte. Jula själva säljer inte heller en sådan o-ring. Så intressant att veta om den o-ring du beställt på kullager.se passar!

Otroligt dåligt att en o-ring för 50 öre ska tvinga en att köpa ny domkraft.. Jag ska maila Biltema och Jula och fråga efter reservdel. Återkommer med deras svar.

Hej

Jag tog bort o-ringen igår och försökte åka runt för att köpa en ny. Hittade bara en som var tunnare än den jag hade. Försökte med den, men det läckte.

Då satte jag tillbaka den gamla, och igår såg det faktist ut att vara tätt.... så peppar peppar,

Men 2 st nya är ändå på väg hem! 5 sek styck, portot var dyare!

Fundering, om man endast använder domkraften några gånger/år är det då bättre att låta skruven öppen så att o-ringen inte sitter press?

Den är i lika mycket press oavsett.

A avskedsfest skrev:
Hej

Jag tog bort o-ringen igår och försökte åka runt för att köpa en ny. Hittade bara en som var tunnare än den jag hade. Försökte med den, men det läckte.

Då satte jag tillbaka den gamla, och igår såg det faktist ut att vara tätt.... så peppar peppar,

Men 2 st nya är ändå på väg hem! 5 sek styck, portot var dyare!
Hej, löste det sig med ny o-ring i dimension O-ring 5,6x2,4 NBR?

Sitter med exakt samma problem med biltema-domkraften men hittar ingen o-ring i affär som passar, så tänkte om jag skulle beställa en i den dimensionen..

Efter att varit väldigt nära att välta en båt över mig när just en sån domkraft gav vika när svetspunkten för ett av parallellstagen brast är mitt råd att du slänger den snarast. Hade jag inte använt pallbockar hade jag nog inte skrivit detta inlägg.

Lyfte uppskattningsvis dessutom bara 6-700 kg. De domkrafterna är klart undermåliga.

Använder nu en PELA istället och visst var den lite dyrare men det går inte att jämföra med hur mycket bättre den är.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.