När jag bytte däck senaste så såg jag hur det läcker olja från domkraften. På sista däcket fick jag pumpa upp bilen för att få på däcket. Den håller inte kvar trycket. Domkraften är ca 2 år gammal. Finns det något man kan göra? Det kommer ut olja från vridmuttern för att låsa den. Muttern var stängd i kartong, ändå har det runnit ut. Och då stod kartongen rakt också.

• Blå och svart garagedomkraft med gult etikett, på betonggolv, troligen mekanisk utrustning för fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad kartong på rullvagn i ett garage, tejpad, innehåller okänt objekt, personens ben synliga.
    Skapa konto
  • Blå pallbock bredvid kartong och dokument på en betonggolv i ett garage eller förråd.
    Skapa konto
testa med gängtejp

+ använd alltid pallbock!

Googlat Bildexempel
i19009.jpg

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
K
Tokslut Tokslut skrev:
+ använd alltid pallbock!

Googlat Bildexempel
[bild]
För att byta däck? Finns väl ingen som använder pallbock till däckbyte. Ok, nån kanske.
Men nu var det väl läckage det gällde.

K K. L skrev:
För att byta däck? Finns väl ingen som använder pallbock till däckbyte. Ok, nån kanske.
Eftersom man kollar bromsbelägg samtidigt som man byter däck (bland annat) så använder man självklart pallbock

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Sekunder efter jag, med händerna ovanpå, vikit undan däcket for domkraften rätt genom tröskeln. Hade det hänt sekunder tidigare hade jag klippt fingrarna mellan däcket och skärmkanten.

Efter det säkrar jag alltid upp på minst två punkter och sätter aldrig händerna uppe på däcket.

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
K
Alatan Alatan skrev:
Sekunder efter jag, med händerna ovanpå, vikit undan däcket for domkraften rätt genom tröskeln. Hade det hänt sekunder tidigare hade jag klippt fingrarna mellan däcket och skärmkanten.

Efter det säkrar jag alltid upp på minst två punkter och sätter aldrig händerna uppe på däcket.
En sån risig bil har jag aldrig ägt.
Men en undring bara, var säkrar du upp nånstans.
Tycker det verkar vara ont om plats till pallbocken när jag väl fått dit domkraften.

K K. L skrev:
Tycker det verkar vara ont om plats till pallbocken när jag väl fått dit domkraften.
Pallbock kan man alltid trycka in någonstans. Som minimum skjuter man in hjulet man ska byta med under tröskeln...

• Gilla
MagHam och 7 till
  • Laddar…
C
K K. L skrev:
Bra fråga. Många bilar har 2 "officiella" lyftpunkter på varje sida + 1 i mitten fram + bak.
När det går lyfter jag gärna i mitten och pallar de två på sidorna.
Men ofta når inte domkraften in till lyftpunkten i mitten och då "måste" man lyfta i ett hörn.

Många, inklusive mindre varsamma proffs, lyfter/pallar i "sargen" längs med sidorna, och ni ser ju hur snygg den blir när man gör så (lånad bild):
jack_stand.png

Brukar själv fuska lite och inte sänka ner bilen på pallbockarna utan bara rigga dem som extra skydd.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det var en relativt ny bmw, till synes rostfri förutom just i lyftpunkten som jag fick erfara.

Valfri del i upphängningen, dragkroken, ett hjul under tröskeln etc

Jag lyfter under en infästning för hjulupphängningen. Inte i något tröskel.

Det ska definitivt inte användas gängtape. Om du skruvar ut skruven så sitter det en oring på den som sannolikt är skadad. Men de bör inte påverka att den inte håller höjden.

Vem använder pallbock för vanligt däckskifte???

Det är väl bara att reklamera skiten till biltema, de är nog inte omöjliga

alm82 alm82 skrev:
Vem använder pallbock för vanligt däckskifte???

Det är väl bara att reklamera skiten till biltema, de är nog inte omöjliga
Jag använder alltid pallbock efter att en gång brutit tummen när domkraft fallerade i precis fel ögonblick. Snabbare än att lägga in däck under tröskeln tycker jag.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för svar. Det hände inte mycket mer i höstas men nu när det är dags att byta till sommardäck blev det aktuellt igen.
Tyvärr läcker det fortfarande olja från skruven som används för att låsa/sänka domkraften. Är det packningen som är dålig? Jag testade att skruva ut hela skruven. Se bilder. På ritningen är skruven del #5

• Närbild på hand som håller mekanisk del, över blå maskindel, fokus på skruv och fjäder.
    Skapa konto
  • Två personers händer håller i en blå och svart föremål, möjligtvis en del av en verktyg.
    Skapa konto
  • Måttband mäter objekt, cirka 12 millimeter diameter, fokus på liten cirkulär del.
    Skapa konto
  • Explosionsritning av hydraulikkomponent med delar numrerade, beskrivningstabell med kvantiteter.
    Skapa konto
Kan bra hända är item #6 som är bekymmer... testa att byta den blir det bättre är det fridochfröjd... ingen skillnad är det ett måndagsexmplar och hålet är felsvarvet m.m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.