När jag bytte däck senaste så såg jag hur det läcker olja från domkraften. På sista däcket fick jag pumpa upp bilen för att få på däcket. Den håller inte kvar trycket. Domkraften är ca 2 år gammal. Finns det något man kan göra? Det kommer ut olja från vridmuttern för att låsa den. Muttern var stängd i kartong, ändå har det runnit ut. Och då stod kartongen rakt också.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Sekunder efter jag, med händerna ovanpå, vikit undan däcket for domkraften rätt genom tröskeln. Hade det hänt sekunder tidigare hade jag klippt fingrarna mellan däcket och skärmkanten.K K. L skrev:
Efter det säkrar jag alltid upp på minst två punkter och sätter aldrig händerna uppe på däcket.
En sån risig bil har jag aldrig ägt.Alatan skrev:
Men en undring bara, var säkrar du upp nånstans.
Tycker det verkar vara ont om plats till pallbocken när jag väl fått dit domkraften.
Bra fråga. Många bilar har 2 "officiella" lyftpunkter på varje sida + 1 i mitten fram + bak.K K. L skrev:
När det går lyfter jag gärna i mitten och pallar de två på sidorna.
Men ofta når inte domkraften in till lyftpunkten i mitten och då "måste" man lyfta i ett hörn.
Många, inklusive mindre varsamma proffs, lyfter/pallar i "sargen" längs med sidorna, och ni ser ju hur snygg den blir när man gör så (lånad bild):

Brukar själv fuska lite och inte sänka ner bilen på pallbockarna utan bara rigga dem som extra skydd.
Det var en relativt ny bmw, till synes rostfri förutom just i lyftpunkten som jag fick erfara.K K. L skrev:
Valfri del i upphängningen, dragkroken, ett hjul under tröskeln etc
Jag lyfter under en infästning för hjulupphängningen. Inte i något tröskel.
Det ska definitivt inte användas gängtape. Om du skruvar ut skruven så sitter det en oring på den som sannolikt är skadad. Men de bör inte påverka att den inte håller höjden.
Det ska definitivt inte användas gängtape. Om du skruvar ut skruven så sitter det en oring på den som sannolikt är skadad. Men de bör inte påverka att den inte håller höjden.
Jag använder alltid pallbock efter att en gång brutit tummen när domkraft fallerade i precis fel ögonblick. Snabbare än att lägga in däck under tröskeln tycker jag.alm82 skrev:
Tack för svar. Det hände inte mycket mer i höstas men nu när det är dags att byta till sommardäck blev det aktuellt igen.
Tyvärr läcker det fortfarande olja från skruven som används för att låsa/sänka domkraften. Är det packningen som är dålig? Jag testade att skruva ut hela skruven. Se bilder. På ritningen är skruven del #5
Tyvärr läcker det fortfarande olja från skruven som används för att låsa/sänka domkraften. Är det packningen som är dålig? Jag testade att skruva ut hela skruven. Se bilder. På ritningen är skruven del #5