Du borde be om kompensation.
De har givit dig en offert första gången på delar som är hela som du dessutom bytt utan resultat.
De angav även gyrot som felande del men inget om att den var ärgad eftersom de inte ens tittade på den.
Hade de gjort det så hade sett felet och övriga felkoder uteslutas då de säkert triggas av gyrot då de är osannolikt att både hydralpump och givare går sönder samtidigt och som jag sa tidigare inte så vanligt att pumpen går sönder.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ja, tänk om jag litat på dom...

Notan var ju på 20 000 😳

Ska se vad dom svarar imorgon...
Förhoppningsvis så tycker dom att det är pinsamt och tar upp kompensation eller så får jag göra det.
 
D09
Nu landade jag på

felsökning ca 3000
Abs hydralik 2000
Bromstryckgivare 1500
5-56 = 90 kr

Skönt att växellådan inte var skrot men skit med drivknuten, men det bör jag nog kunna fixa.

Vad händer om drivknuten ger upp?

Sen var stolsskenan kass och den läckte servoolja från en retur

Härligt med Peugeot :)
 
När du kommer tillbaka från godkänd besiktning så hade jag provat att göra rent med sprayer avsett för ändamålet.
Oxide clean och sen när det är riktigt rent spraya på contact protect så det inte oxiderar igen 556 gör bara mer skada än nytta.
När du gör rent ta en tandborste och borsta så du kommer åt.
Ibland måste man upprepa rengöringsproceduren flera ggr efter att det har torkat.
Och det har kanske kommit in vatten och då bör man öppna den om man kan.
Men man kan ju börja utvändigt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha nästan så man ska plocka ur gyrometern o spara den till nästa besiktning ;)
 
Vad är det för fel på stolskenan?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
När drivknuten ger upp och kulorna åker ur så stannar bilen...den driver inte längre .;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Andy78 skrev:
Vad är det för fel på stolskenan?
Dom säger att den inte vill låsa, såg en trasig del nu som låg lös. Gissar på någon form av bakre låsning på vänstra skenan. Stolen stannar iofs när man släpper spaken men hur den skulle funka vid en smäll vet jag inte
 
D09
Micro skrev:
När drivknuten ger upp och kulorna åker ur så stannar bilen...den driver inte längre .;)
Ahhh inte värre än så :)

Då väntar jag till löning :)
 
Hmm du har rätt delen ser inte likadan ut som på skissen.
Sökte lite på numrena som står på delen och fick upp på det mittersta.
Och det är nog airbagsensor.
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-3...r-550-90-30-00-9636982680-97-02-/280939434512

http://www.google.se/imgres?um=1&hl...bnh=120&tbnw=120&start=0&ndsp=23&tx=100&ty=46


Gyrot borde ju inte sitta under stolen kan man ju tycka , men det kanske det gör.
Delen du tog loss såg rätt tät ut by the way, jag hade nog gjort rent kontakten ordentligt det räcker i de flesta lägen.
 
Redigerat:
D09
Ops, sidoairbagen

Kanske ska montera tillbaka den då he he
 
D09
Nä, sicken placering... Nu får ungarna skaka av snö o väta innan dom kliver in ;)

Hoppas bilen håller några år till så man kan börja sikta in sig mot nyare modell / fabrikat.
 
Om du sätter dit klamman runt damasken så den inte läcker mer fett i drivknuten är det bara att åka ....
Den rasar inte direkt.. det kan ta allt från 10mil till tusentals mil innan den´rasar.
Om du inte sätter dit klamman kan du däremot få anmärkning på en skadad damask på bilprovningen.:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vad du än gör vrid inte på tändningen med den bortplockad, börjar lampan lysa för airbagen så måste den släckas med dator.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
D09
Andy78 skrev:
Vad du än gör vrid inte på tändningen med den bortplockad, börjar lampan lysa för airbagen så måste den släckas med dator.
He he bra o veta :)

Som tur var vred jag aldrig på nyckeln när jag tog loss kontakten.
Den hänger bara löst nu under mattan.. Trodde den hade med esp o göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.