Hej bilproffs
Detta året ändrar bilprovningen reglerna och inkluderar även esp i bromssystemet
har kört utan i nästan två år men nu blir jag tvungen att laga det om bilen ska bli godkänd.
Esp lampan lyser i kupen,
en data diagnos från bilprovningen sägerABS (System låsningsfria bromsar) MK 60 ESP MT/AT
Felkod Beskrivning
- Bromstryckgivare 1, avbrott Permanent
peugeotverkstaden informerade om en ev skadad jordkabel till systemet, jordas mot växellådan.
bilen är en peugeot 206, griffe 1,6 3d , -04.
om jag ska leta efter en jordkabel, förmodar att den sitter på vänster sida? Vet någon vart denna kan sitta?
tog loss givarna som sitter mot kuggkransen, kan man funktionstesta dessa på något sätt?
vart sitter bromstryckgivare 1? Vänster fram?
vad kan det vara som spökar med systemet?
någon input info som jag borde få med?
Detta året ändrar bilprovningen reglerna och inkluderar även esp i bromssystemet
har kört utan i nästan två år men nu blir jag tvungen att laga det om bilen ska bli godkänd.
Esp lampan lyser i kupen,
en data diagnos från bilprovningen sägerABS (System låsningsfria bromsar) MK 60 ESP MT/AT
Felkod Beskrivning
- Bromstryckgivare 1, avbrott Permanent
peugeotverkstaden informerade om en ev skadad jordkabel till systemet, jordas mot växellådan.
bilen är en peugeot 206, griffe 1,6 3d , -04.
om jag ska leta efter en jordkabel, förmodar att den sitter på vänster sida? Vet någon vart denna kan sitta?
tog loss givarna som sitter mot kuggkransen, kan man funktionstesta dessa på något sätt?
vart sitter bromstryckgivare 1? Vänster fram?
vad kan det vara som spökar med systemet?
någon input info som jag borde få med?
Hur vet man vilken som är huvudbromscylindern? 
ska kolla av kransen imorgon som man iaf ser på framaxeln, läste om en som fått problem efter en kugg gått sönder.
antar att det är avancerade diagnosverktyg som behövs?
ska kolla av kransen imorgon som man iaf ser på framaxeln, läste om en som fått problem efter en kugg gått sönder.
antar att det är avancerade diagnosverktyg som behövs?
Kollade på lite bilder på nätet och det jag trodde var esp givare, visade sig vara abs givare ( läser av kuggkransen ) .
stämmer att abs:en fungerar så jag släpper det med kransarna. Hittade en huvudbromscylinder på skruvat.se men inga reservdelar kring själva esp givarna, är dom inbyggda tro?
stämmer att abs:en fungerar så jag släpper det med kransarna. Hittade en huvudbromscylinder på skruvat.se men inga reservdelar kring själva esp givarna, är dom inbyggda tro?
Går det att släcka esp:n, för min del så känner jag att jag kan framföra bilen säkert ändå. Ångrar näsan det tillvalet på bilen. Men antar att bilprovningen kollar av mot datorn också?
Blir lite mörkrädd när man läser om vilka summor folk fått betala för att laga esp:n
Blir lite mörkrädd när man läser om vilka summor folk fått betala för att laga esp:n
Tror givaren sitter inuti abs enheten , har inte esp i våran peugeot 206 (Vad jag vet).
Diagnostik programmet till peugeot och citroen heter Lexia.
Ta inte fel om du ska fixa program...finns ett svenskt program för dyslexi som heter likadant.
Diagnostik programmet till peugeot och citroen heter Lexia.
Ta inte fel om du ska fixa program...finns ett svenskt program för dyslexi som heter likadant.
Bakom vänster framlykta (förarsidan) sitter abs enheten (på våran 206) kolla kablarna runt den , följ kabelstammarna neråt o titta under motorn om det ser ut som någon kabel är avskavd eller klämd. Har du tur hittar du någon felaktig kabel och felet blir lagat. 
Så här ser abs hydralaggregatet ut och på denna sitter även svarta styrenheten.
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=23212719
Denna styr både esp och abs.
På bmw så brukar det sitta en givare på baksidan som man kan gänga ur och byta lätt men det verkar det inte göra på denna.
Har du bara Esp lampa eller har du ABS också om bara esp så kanske det är en givare.
Bäst svar får du nog genom att ställa frågan här.
http://www.peugeot-sport-club.se/
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=23212719
På bmw så brukar det sitta en givare på baksidan som man kan gänga ur och byta lätt men det verkar det inte göra på denna.
Har du bara Esp lampa eller har du ABS också om bara esp så kanske det är en givare.
http://www.peugeot-sport-club.se/
grymtAndy78 skrev:Så här ser abs hydralaggregatet ut och på denna sitter även svarta styrenheten.
[länk]
[länk]
Bara esp lampan som lyser och displayen säger esp / asr ur funktion
tror att det finns en separat abs lampa men är inte hundra
Så här ser abs hydralaggregatet ut och på denna sitter även svarta styrenheten.<br>http://www.laga.se/visa-produkt?Part=23212719<br>Denna styr både esp och abs.<br>På bmw så brukar det sitta en givare på baksidan som man kan gänga ur och byta lätt men det verkar det inte göra på denna.<br><br>Har du bara Esp lampa eller har du ABS också om bara esp så kanske det är en givare.<br><br><br>Bäst svar får du nog genom att ställa frågan här.<br>http://www.peugeot-sport-club.se/
men jag tippar på att det är en av givarna som har sagt upp sig.
Nu är jag inte hemma på peugeot men på många bilar så mäter den hastigheten på en av givarna, oftast drivhjulen och det borde vara så i detta fallen, så minst en givare fram borde vara hel.
Sedan ska du inte lita på bilprovningens felkoder utan ta den till en auktoriserad verkstad och kolla märkesspecifika koder.
men jag tippar på att det är en av givarna som har sagt upp sig.
Nu är jag inte hemma på peugeot men på många bilar så mäter den hastigheten på en av givarna, oftast drivhjulen och det borde vara så i detta fallen, så minst en givare fram borde vara hel.
Sedan ska du inte lita på bilprovningens felkoder utan ta den till en auktoriserad verkstad och kolla märkesspecifika koder.
Redigerat: