72 916 läst ·
742 svar
73k läst
742 svar
Bilmekanikern hade skulder – då tog Kronofogden Kenneths bil
Om jag vill ha mina köksknivar slipade, tar med till jobbet, lämnar in dem på lunchen, åker med dem hem i arbetsväskan, bryter jag då mot knivlagen? Tänk om jag åker kollektivt? Knivlagen är djupt efterbliven.P pmd skrev:
I fallet som nämns ovan undrar jag helt ärligt vad som är tanken? Ska man buda knivarna hem till sig med UPS?
Lagändring för distansutmätning kom 2022. Utmätningen får utförs av polisen som därmed beslagtar bilen längs vägkanten vid en rutinkontroll om föraren har skulder oavsett vem som är registrerad ägare för bilen.P pmd skrev:
Jag trodde lagen mest skulle göra det svårare för organiserad brottslighet att regga bilen på bilmålvakter etc men lag är lag och i Sverge gäller likhet inför lagen.
Det dras pengar från hennes lön till kronofogden. Jag tänker att om hon verkligen ville ändå skulle klara av att betala mig. Kronofogden kommer inte dras in mer, vänskap och pengar ska inte blandas, det vet jag ju. Så tycker mest att jag får skylla mig själv som tyckte synd om henne och lånade ut.Alfredo skrev:
Kan du inte det då? Skicka en räkning, inled inkassoförfarande och stäm på sedvanligt sätt borde väl fungera om din kompis inte är luspank? Sen kanske du inte vill det men vill och kan är två olika saker.
Men det är ju just det som jag invänder emot. Är det rimligt att man inte ska kunna låna ut bilen till grannen som ska åka till IKEA utan att först göra en kreditupplysning på denne eller kanske, för att vara någorlunda säker, ringa Kronofogden och kolla? Jag tycker faktiskt inte det.
Lagen och förarbeten och efter ett tag även praxis definierar de situationer som det är lämpligt att tillämpa lagen. Det är det som är lika för alla, inte den smala lagtexten. Att börja beslagta bilar där det är uppenbart att grannen lånat ut den för att underlätta en flytt kan definitivt inte varit lagstiftarens intention, så om det händer är det antingen på grund av en pinsamt dåligt beredd lag, eller felaktig tillämpning.blackarrow skrev:
I ditt fall med att ev låna ut bilen till ikeaåkande granne - känner du honom tillräckligt väl för att låna ut bilen?Alfredo skrev:
Kan du inte det då? Skicka en räkning, inled inkassoförfarande och stäm på sedvanligt sätt borde väl fungera om din kompis inte är luspank? Sen kanske du inte vill det men vill och kan är två olika saker.
Men det är ju just det som jag invänder emot. Är det rimligt att man inte ska kunna låna ut bilen till grannen som ska åka till IKEA utan att först göra en kreditupplysning på denne eller kanske, för att vara någorlunda säker, ringa Kronofogden och kolla? Jag tycker faktiskt inte det.
Har polismannen något val att tillämpa eller inte tillämpa lagen?jonmo skrev:
Lagen och förarbeten och efter ett tag även praxis definierar de situationer som det är lämpligt att tillämpa lagen. Det är det som är lika för alla, inte den smala lagtexten. Att börja beslagta bilar där det är uppenbart att grannen lånat ut den för att underlätta en flytt kan definitivt inte varit lagstiftarens intention, så om det händer är det antingen på grund av en pinsamt dåligt beredd lag, eller felaktig tillämpning.
Vill du ha möjlighet att driva in skulden när, om det nu sker, Kronofogden är klar med sin löneutmätning så se till att (skriftligt) kräva skulden regelbundet så att du inte drabbas av preskription. Mitt förslag är att skicka ett krav årligen så borde du var helt säker.NyKarin skrev:
Sen kanske det inte är aktuellt/lämpligt/önskvärt här utan allt hamnar på lärdomskontot, det vet naturligtvis inte jag något om.
Det är få jag känner ur ekonomisk synvinkel på den nivån som motsvarar en kreditupplysning. Jag brukar inte rota i mina bekantas ekonomiska situation men det kanske är så att man måste börja göra det. Tråkig utveckling tycker jag!NyKarin skrev:
Min poäng är att lagen är mer än lagtexten, det är förarbeten, prop och praxis. Det betyder att sammanhanget måste vägas in i tillämpningen, och därmed är det rimligt att inte beslagta den uppenbart utlånade bilen av en person utan koppling till organiserad brottslighet.blackarrow skrev:
Lärdomskontot. Så dum att jag lånar ut pengar jag inte kan avvara är jag inte.Alfredo skrev:
Vill du ha möjlighet att driva in skulden när, om det nu sker, Kronofogden är klar med sin löneutmätning så se till att (skriftligt) kräva skulden regelbundet så att du inte drabbas av preskription. Mitt förslag är att skicka ett krav årligen så borde du var helt säker.
Sen kanske det inte är aktuellt/lämpligt/önskvärt här utan allt hamnar på lärdomskontot, det vet naturligtvis inte jag något om.
Är det samma problem om man hyr ut villan till en skuldsatt under exempelvis vinterhalvåret man bor i spanien, portugal eller var som helst?🤔
Kan fogden säja kåken eftersom den skuldsatte " är i besittning" av kåken??
Kan fogden säja kåken eftersom den skuldsatte " är i besittning" av kåken??
Det går ju inte men det beror nog mest på att det är en speciell lagstiftning som reglerar fastighetsöverlåtelser. Däremot kan de ju bära iväg bohaget om du hyr ut möblerat.D Dilato skrev:
Jag vet inte hur det är om det finns ett skriftligt hyresavtal som reglerar vilket bohag som ingår i hyran. Om det är skriftligt avtalat kanske man får behålla grejorna. Men det finns fall omskrivet i pressen med någon som låtit en skuldsatt vän låna sommarstugan. Då bar de iväg och sålde en del av bohaget.