10 995 läst ·
59 svar
11k läst
59 svar
Billigt innertak som inte är gips?
Började riva idag och det ser ut som att jag ha råspont i hela taket!
En riktig nybörjarfråga nu, är gipset bara för utseendets skull? Kan jag lika gärna behålla råsponten som tak eller är det dåligt på något sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En riktig nybörjarfråga nu, är gipset bara för utseendets skull? Kan jag lika gärna behålla råsponten som tak eller är det dåligt på något sätt?
Vad finns på andra sidan råsponten? Om det ligger lösull direkt på kan det möjligen finnas ställen där det inte blir helt tätt så att det kan läcka förbi lösull som ramlar från taket då och då. Men om det är bostadsrum ovanför är det nog inga konstigheter annars.N naikon skrev:
Har du fortfarande panna som du eldar i?
I så fall bör du absolut behålla gips i taket.
Men om du istället har värmepump eller annat som inte är mer brandfarligt än valfri annan hemelektronik så är det kanske inte lika nödvändigt.
(Dvs kraven kan ha minskat, sedan är det sällan någon nackdel med "för bra" brandskydd...)
Men om du istället har värmepump eller annat som inte är mer brandfarligt än valfri annan hemelektronik så är det kanske inte lika nödvändigt.
(Dvs kraven kan ha minskat, sedan är det sällan någon nackdel med "för bra" brandskydd...)
Nä fjärrvärme. Men har en tanke om att ha en bilen stående.Dowser4711 skrev:
Har du fortfarande panna som du eldar i?
Med tanke på spånen som sipprar emellan samt brandrisken så tror jag planen blir att sätta takgipset med länkades tidigare där man slipper spackla
Fortsättar riva, sitter som hårdast längst med väggen. Går på med en lång platt skruvmejsel och hammare och kofot emellan. Han har spikat gipset för att överleva en apokalyps. Tar lång tid, men gratis gympass samtidigt
Logga in
Skapa konto
Nu använder jag vanligt andningsskydd, ska jag istället använda halvmasken med P3-filter tycker ni?
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Ska du ha en bil stående där är det helt klart bra med gips.
(Hos mig är mitt hobbyrum byggt som alternativt garage, det har dubbelgips i taket för brandskydd)
Det dammet är ju inte det värsta som du kan drabbas av, men inget damm är hälsosamt och min min gissning är att du får ett rätt grynigt snor när du arbetar med det där.
Har du möjlighet att köra med en halvmask så kommer du känna dig piggare efteråt.
(Hos mig är mitt hobbyrum byggt som alternativt garage, det har dubbelgips i taket för brandskydd)
Det dammet är ju inte det värsta som du kan drabbas av, men inget damm är hälsosamt och min min gissning är att du får ett rätt grynigt snor när du arbetar med det där.
Har du möjlighet att köra med en halvmask så kommer du känna dig piggare efteråt.
Okej det som tar absolut längst tid är kanterna. Gamla gipset går in under putsen och är bökigt att få ut.
Hur skulle ni gjort här?
Gått runt med multislipen och fått en rak beskärning, eller försökt få ut allt gips ur hörnen?
Hur skulle ni gjort här?
Gått runt med multislipen och fått en rak beskärning, eller försökt få ut allt gips ur hörnen?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade bara kapat. Antingen med multislipen eller helt enkelt med en kniv och dra det hyfsat.
Du kommer ju inte stå ut med att försöka mecka in skivorna i spalten ändå, så då är det ju bättre att den är fylld med gips och att du sedan sätter upp skivorna kant i kant och spacklar där det blir för fult.
Du kommer ju inte stå ut med att försöka mecka in skivorna i spalten ändå, så då är det ju bättre att den är fylld med gips och att du sedan sätter upp skivorna kant i kant och spacklar där det blir för fult.
Det kan ju uppfattas som överarbetat, men bara för att ha det sagt så om du skall följa någon "systemlösning" som uppfyller EI30 eller EI60 om det nu formellt är det som gäller, så ställs det troligen specifika krav på utförandet av skarven i vägg/tak-vinkeln.
Okej nästan helt klar med rivningen så strax dags att köpa takgips. Synd att Byggmax har stängt i nästa vecka!
Enligt dessa två sidor
https://bygg.se/satta-upp-gipstak/
https://gds.se/hus/innertak/gipstak/ett-perfekt-gipstak
ska jag ha en ångspärr. Är det något som är aktuellt för mig att sätta upp innan gipset?
Logga in
Skapa konto
Enligt dessa två sidor
https://bygg.se/satta-upp-gipstak/
https://gds.se/hus/innertak/gipstak/ett-perfekt-gipstak
ska jag ha en ångspärr. Är det något som är aktuellt för mig att sätta upp innan gipset?
Fanns det inte ångspärr innan så lär du inte behöva det efter heller. Kommer du ändra användningsområdet för garaget på något sätt? T.ex börja dra in mer snö och slask än tidigare?N naikon skrev: