Tjena.
Skulle vilja byta innertak i garaget, det är original gips från 60-talet där alla fogar börjat släppa.
Hade varit gött att slippa takgips med allt vad det innebär. Känns smidigt att använda takpanel som man bara klamrar upp med luftpistolen.
Utseende spelar ingen större roll då det bara är jag som kommer se det
Vilket är den billigaste och enklaste som inte är gips?
Båda dessa kostar 160kr kvm, funderar på det kan vara rätt väg att gå?
https://www.hornbach.se/p/takpanel-moelven-regina-original-vit-12x620x1220mm/8645824/
https://www.byggmax.se/innertak-5-pack
Skulle vilja byta innertak i garaget, det är original gips från 60-talet där alla fogar börjat släppa.
Hade varit gött att slippa takgips med allt vad det innebär. Känns smidigt att använda takpanel som man bara klamrar upp med luftpistolen.
Utseende spelar ingen större roll då det bara är jag som kommer se det
Vilket är den billigaste och enklaste som inte är gips?
Båda dessa kostar 160kr kvm, funderar på det kan vara rätt väg att gå?
https://www.hornbach.se/p/takpanel-moelven-regina-original-vit-12x620x1220mm/8645824/
https://www.byggmax.se/innertak-5-pack
Kanske inte svaret du vill ha men;
Hade liknande utseende i mitt garage, precis innan det började hänga droppar i skarvarna vid kraftiga regnskurar 😕
Hade liknande utseende i mitt garage, precis innan det började hänga droppar i skarvarna vid kraftiga regnskurar 😕
Ja det får väl visa sig när jag fått bort en gipset 😁 Det är dock i bottenplan så isåfall får det regna in från sidan. Tror det är mer sannolikt att det kanske droppar från något kopparrörSkogspromenix skrev:
Skönt, då lär det inte vara sådana bekymmer 👍N naikon skrev:
Ontopic så har jag satt upp byggmax innertaksskivor (släta vita) med gott resultat. Förutsätter ju något att skruva i ovanför såklart
Det borde inte vara några problem att sätta upp de panelerna i taket. Men vad vill du vinna på det? Om det bara är fogar som börjar släppa efter 60 år verkar det mer logiskt att spackla och måla om.
Grymt. Körde du skruv spik eller klammer?Skogspromenix skrev:
Alla fogar håller på att släppa och taket är allmänt rätt slitet. Fuktskadat gips i ena hörnet från tidigare läcka.A Avemo skrev:
Hade också varit gött att plocka ner och ta en titt i bjälklaget och se så att alla rör är hela.
Gjorde lite mer research (ny på det här med renovering) och köper man takgips så heter det kortplank och är fasade kanter och bildar likadant rutmönster som innerpanelen ovan. Och man slipper spackla skarvarna vilket är huvudpoängen
https://www.byggmax.se/takgips-p07212
Då blir kostnaden ca 1700 (exkl färg) vs 3100 för takpanelen (redan målad).
Vilket hade ni valt?
https://www.byggmax.se/takgips-p07212
Vilket hade ni valt?
Jag gissar att det är lite enklare med takpanelen. Men det kan bero på om du måste sätta upp spikläkt också. Det är nog ingen jätteskillnad. Det är en bra idé att inte vara ensam när du skall sätta upp skivorna.
Jag hade nog låtit befintliga skivor sitta kvar. Sitter de dåligt kan man lätt dra i fler skruv eftersom det syns var kanterna är. Är det så fuktskadat att skivan rämnar kan man byta en mindre bit bara där. Sedan är det bara att spackla och måla. Enklare och billigare än att byta allt.
Jag hade nog låtit befintliga skivor sitta kvar. Sitter de dåligt kan man lätt dra i fler skruv eftersom det syns var kanterna är. Är det så fuktskadat att skivan rämnar kan man byta en mindre bit bara där. Sedan är det bara att spackla och måla. Enklare och billigare än att byta allt.
Bra input, kanske värt att överväga.A Avemo skrev:Jag gissar att det är lite enklare med takpanelen. Men det kan bero på om du måste sätta upp spikläkt också. Det är nog ingen jätteskillnad. Det är en bra idé att inte vara ensam när du skall sätta upp skivorna.
Ja varför inte. Vad hamnar du på för kostnad per m2 ungefär?J Joonazz skrev:
Nice, låter bra. Körde du med skivlift eller räcker det om man har en teleskopstötta? Är ensamA A.Barman skrev:
Jag satte sånt gipstak i mitt nybyggda garage. Rätt snabbt och smidigt. Framför allt då läkten bakom var satt med stor omsorg på rätt cc. Skivorna är ju mindre och mer lätthanterliga än vanliga fullstora vägg-skivor. Det är dock ändå drygt att arbeta ovanför huvudet. Framför allt om man vill göra det lugnt och metodiskt och passa in alltsammans bra. Jag gjorde det mesta själv, utan medhjälpare, så jag hyrde en gipshiss över en helg. Några hundralappar har iofs stor påverkan på din kalkyl men jag tyckte det var värt varenda krona. Inga problem att gipsa hela taket i mitt dubbelgarage över en helg, på egen hand.N naikon skrev:Gjorde lite mer research (ny på det här med renovering) och köper man takgips så heter det kortplank och är fasade kanter och bildar likadant rutmönster som innerpanelen ovan. Och man slipper spackla skarvarna vilket är huvudpoängen
[länk]
Vilket hade ni valt?
Spacklade enbart skruvskallarna. Har dock sett dem som inte ens gjord det utan bara måla över alltsammans. Det beror på vilken önskan om finish man har. För vissa kan spackel anses vara överkurs i ett garage.
Toppen jättebra input. Låter nästan som det får luta åt detta.S Stuff skrev:Jag satte sånt gipstak i mitt nybyggda garage. Rätt snabbt och smidigt. Framför allt då läkten bakom var satt med stor omsorg på rätt cc. Skivorna är ju mindre och mer lätthanterliga än vanliga fullstora vägg-skivor. Det är dock ändå drygt att arbeta ovanför huvudet. Framför allt om man vill göra det lugnt och metodiskt och passa in alltsammans bra. Jag gjorde det mesta själv, utan medhjälpare, så jag hyrde en gipshiss över en helg. Några hundralappar har iofs stor påverkan på din kalkyl men jag tyckte det var värt varenda krona. Inga problem att gipsa hela taket i mitt dubbelgarage över en helg, på egen hand.
Spacklade enbart skruvskallarna. Har dock sett dem som inte ens gjord det utan bara måla över alltsammans. Det beror på vilken önskan om finish man har. För vissa kan spackel anses vara överkurs i ett garage.
Men ja ska man hyra en lift blir det lite svårt att beräkna kostnaden, hade gärna gjort detta i lugn och ro när man har tid över.
Som sagt har jag en vanlig takstötta, borde kunna gå att bygga en enklare plattform av lite överblivna reglar att fördela gipsskivan på
Produkter som diskuteras: "takstötta"
Takstötta 1,6-2,9 meter Wolfcraft
Vid enmansjobb eller jobb med större skivor
479 kr inkl moms
Läs mer
Ja det går med stöttor (och en bra kompis) med.N naikon skrev:Toppen jättebra input. Låter nästan som det får luta åt detta.
Men ja ska man hyra en lift blir det lite svårt att beräkna kostnaden, hade gärna gjort detta i lugn och ro när man har tid över.
Som sagt har jag en vanlig takstötta, borde kunna gå att bygga en enklare plattform av lite överblivna reglar att fördela gipsskivan på
Men med en skivlift och en helgs arbete var ingen som helst stress. Det byggde såklart på att allt underarbete med läkt var klart och att all gips och skruv fanns hemma.
Vill man rappa på ännu mer kan man nöja sig med att skruva ganska glest när matar upp skivorna. Sen när liften är återlämnad kan man gå efter och skruva lite tätare