31 773 läst ·
198 svar
32k läst
198 svar
Billigaste värmen är ved???
Jag tror beskattning kommer bli väldigt svår att genomföra. Hur skulle skatteverket veta hur mycket ved jag eldar och hur mycket el patron jag kör?
I såfall skulle man få ta bort all energiskatt på el,olja och sedan beskatta fastigheten efter energi deklarationen.
Jag tror det dröjer länge innan vi får se en sådan omfattande förändring.
Vad som däremot är på gång är höjda miljökrav för pannor/kaminer.
En ändring gjordes för inte så länge sedan.Numera måste alla vedpannor vara miljögodkända.
EU har ett projekt igång för eldning av fasta bränslen
I såfall skulle man få ta bort all energiskatt på el,olja och sedan beskatta fastigheten efter energi deklarationen.
Jag tror det dröjer länge innan vi får se en sådan omfattande förändring.
Vad som däremot är på gång är höjda miljökrav för pannor/kaminer.
En ändring gjordes för inte så länge sedan.Numera måste alla vedpannor vara miljögodkända.
EU har ett projekt igång för eldning av fasta bränslen
Läste i boken för min panna det var där jag hittade värdena.BobLewis skrev:Att diskutera vedvolymer, kvalité och priser är svårt, det finns ju variationer i oändlighet.
Jag påstår i alla fall att det är mer än 1300 kWh i 1 m3 ved av normal kvalité,
Tittar man på björk, som är vanligt, ligger energiinnehållet på ca 2500 kWh per m3 fast.
Det ger 25 [m3] x 2500 [kWh] x 0,8 [verkningsgrad] = 50000 kWh.
En värmepump med den verkningsgrad du anger, 3.5, verkar väl rimlig men slutsatsen blir att veden ger mer energi än de 26000 kWh du anger.
Vedeldning är lite som att köra dieselbil, det lönar sig mer ju mer man förbrukar. Jag tror det är sannolikt att det i framtiden kommer "miljöskatter" på vedeldning som t.ex. baserar sig på fastighetens förbrukning i energideklarationen.
När man kollar på nätet så står det att man mot ack. tank får ut mellan 800-1200kwh . Vi räknar på max värdet 1200x25=30000 kwh. Tror att vi räknade fel båda två
Det var förmånsbeskattning för skogsägare som eldade med ved, om jag inte missminner mig. Förmånsbeskattning finns ju för massor av saker gällandes företagare.
Värmepumpare borde då också skatta för vad pumpen ger, inte vad den tar.
Värmepumpare borde då också skatta för vad pumpen ger, inte vad den tar.
Tyskland har /eller är på gång med hårdare regler enligt nya EU direktiv
-frågan är väl när de kommer att gälla hela EU området
-beskattning av utsläpp görs ju redan (kolkraft osv.)
-om detta är direkt överförbart till fastigheter är tveksamt
biobränsle är ju en del av det naturliga kretsloppet till skillnad från olja och el som inte är producerad i vattenkraftverk
Tycker att många har fantasiskt låg energiförbrukning per år! Vi ligger på ca 800 kWh mitt i sommaren, vilket då inkluderar el och varmvatten. Dvs utan någon värme i huset överhuvudtaget ligger vi på ca 10.000 kWh per år. Med värme landar vi på ca 20.000 kWh (250 m2 med tak lyft till nock övervåningen). Vi har bergvärme - ett fantastiskt smidigt och underhållsfritt sätt att värma upp huset på! 
Man får hålla isär energi producerad med pump och energi producerad med elpatron i pump. Elpatron i pump är till för att klara topparna, dvs för att tillföra energi som inte pumpen orkar ge, typiskt vintertid och kalla nätter. Dessa toppar kan man "elda ner" eftersom man då ersätter direktverkande el, som är dyr, med ved.spaedgris skrev:En kompis till mig funderade på att sätta in bergvärme nu till vintern. Pelletsen hade blivit så dyr sa han. "-Man kan ju sätta in bergvärme och sen köpa mer ved till kaminen och elda i den för att få ner värmekostnaden"
Men varför fortsätter du inte att köra med pellets OCH köper mer ved till kaminen? frågade jag honom. Du ska väl inte investera i bergvärme om du ändå tänker värma huset till stor del med ved?
Eldar man däremot med ved för att ersätta energi som kan produceras med pump så får man belasta vedeldningen även med avskrivningskostnad för värmepump.
Har man små toppar så bör man fundera över om vedeldning som komplement lönar sig alls eftersom eventuella fasta kostnader för sådan eldning i form av avskrivning på panna, sotning, reparationer m.m. också ska räknas med och fördelas på den lilla mängd energi som produceras för att täcka topparna.
Tar man ner topparna med en kamin eller öppen spis som man redan använder för myseldning så kan man typiskt strunta i denna faktor, då är det bara att elda på för att reducera eller ta bort toppar oavsett deras storlek.
Här eldar vi med ved!
Gör av med ca 20-25m²/år.
Köper veden för 4000kr/år levererat hem till tomten.
Elförbrukningen ligger på 8000kwh/år
Billigt o enkelt att vara vedeldare.
Det tar 10min att tända i pannan, efter 2-3 timmar fyller man på. För övrigt klarar sig pannan helt själv.
Detta gör vi varannan dag när utetemp är under 10-15plusgrader.
Varje dag när det är några minus eller kallare.
Sotning kostar 391kr/gång och görs av sotare 3ggr/år.
Vi har kompletterat med solfångare så mellan april och oktober behöver vi inte röra veden.
Så med sotning kostar värmen till vår villa (22grader året om) + garaget (18grader året om) ca 5000kr/år
Kommer glatt elda vidare många år till!
Tidigare ägaren körde enbart på el-värme och sista året innan vi flyttade hit gjorde dom av med 28.800kwh på ett år. (utan värme i garage)
Gör av med ca 20-25m²/år.
Köper veden för 4000kr/år levererat hem till tomten.
Elförbrukningen ligger på 8000kwh/år
Billigt o enkelt att vara vedeldare.
Det tar 10min att tända i pannan, efter 2-3 timmar fyller man på. För övrigt klarar sig pannan helt själv.
Detta gör vi varannan dag när utetemp är under 10-15plusgrader.
Varje dag när det är några minus eller kallare.
Sotning kostar 391kr/gång och görs av sotare 3ggr/år.
Vi har kompletterat med solfångare så mellan april och oktober behöver vi inte röra veden.
Så med sotning kostar värmen till vår villa (22grader året om) + garaget (18grader året om) ca 5000kr/år
Kommer glatt elda vidare många år till!
Tidigare ägaren körde enbart på el-värme och sista året innan vi flyttade hit gjorde dom av med 28.800kwh på ett år. (utan värme i garage)
Jag har jordvärme och vattenburen golvvärme och ligger på en årsförbrukning på 9500kwh. Huset är 135m2. Vi snålar inget och ligger betydligt lägre än våra grannar som t.ex. har luft-vatten. Att påstå att det är billigare med vedeldning är väl lite "kortsynt". Det kräver ju en hel del arbete med ved (Få tag på, hugga, klyva, förvara, torka, bära, elda mm mm) jämfört med t.ex. jordvärme som inte kräver det minsta. För mig är tid värt mycket pengar. Att elda med kamin kan ju vara mysigt men ger ju en väldigt ojämn värme, det blir väldigt varm intill osv. Golvärmen är ju jämn och fin i hela huset.
Men slit på ni med eran ved, som vill tjäna era korvören, så gör jag annat..
Hade du installerat en modern vedanläggning istället för jordvärme hade det blivit billigare i längden. Även om du köpte färdigklyven ved.markusronnblad skrev:Jag har jordvärme och vattenburen golvvärme och ligger på en årsförbrukning på 9500kwh. Huset är 135m2. Vi snålar inget och ligger betydligt lägre än våra grannar som t.ex. har luft-vatten. Att påstå att det är billigare med vedeldning är väl lite "kortsynt". Det kräver ju en hel del arbete med ved (Få tag på, hugga, klyva, förvara, torka, bära, elda mm mm) jämfört med t.ex. jordvärme som inte kräver det minsta. För mig är tid värt mycket pengar. Att elda med kamin kan ju vara mysigt men ger ju en väldigt ojämn värme, det blir väldigt varm intill osv. Golvärmen är ju jämn och fin i hela huset.
Golvvärme kan man ju ha även med vedeldning.
Folk verkar tro att förbrukningen ändras med uppvärmningsmetod.
Jag har också funderat en del på ved. Har möjlighet att gallra lite i skogen och få gratis ved. Har även möjlighet till billigt spannmål eller halm. Sen har vi arbetsinsatsen.
Men jag vet inte idag om en del av min fritid ska bestå av att hantera ved eller något annat.
Jorvärme kom in på en första plats som det ser ut nu. Behöver sitta i grävmaskinen några timmar, ute med lite slang sen in med en jordvärmepump som bör tuffa och gå några år.
Tror att när pumpen går ur tiden om 15-20år kommer det finnas ännu effektivare pumpar. Skulle jag ha fel och vilja byta uppvärmning är det ju bara att ställa in en panna istället för jordvärmepumpen, men.....
Att stå och elda upp skog då tror jag inte staten kommer anse vara det mest ekonomiska och miljövänliga så då blir det att straffa dessa smitare med SKATT!
Men jag vet inte idag om en del av min fritid ska bestå av att hantera ved eller något annat.
Jorvärme kom in på en första plats som det ser ut nu. Behöver sitta i grävmaskinen några timmar, ute med lite slang sen in med en jordvärmepump som bör tuffa och gå några år.
Tror att när pumpen går ur tiden om 15-20år kommer det finnas ännu effektivare pumpar. Skulle jag ha fel och vilja byta uppvärmning är det ju bara att ställa in en panna istället för jordvärmepumpen, men.....
Att stå och elda upp skog då tror jag inte staten kommer anse vara det mest ekonomiska och miljövänliga så då blir det att straffa dessa smitare med SKATT!
funderar ju på att byta till en ny vedpanna osv. folk kan inte fatta att jag väljer att hålla på med det. dem tycker jag borde satsa på typ luft/vatten etc...men ved är ändå ved...blir inga snordyra elräkningar..förbrukar nu cirkus 600-700 kwh per mån. undra vad det blir om man stoppar in en luft/vatten istället...ändå 190kvm gammalt hus o värma upp hehe
Även om jag köpte färdigkluven ved var jag tvungen att göra den handlingen och sen förvara det (vilket jag inte har plats med) och den tiden värdesätter jag med annat, så dom korvörena tänker inte jag spara. Med tanke på vad jag debiterar per timme som egenföretagare så blir det dyrt med att lägga dessa timmar på ved, och då blir nog vedeldning dyrare. (Obs jag är inte dyr dockNugent skrev: