Hu vad dyrt det är med flexibel gummi-massa till badrummet. Jem o fix tar 799kr för 12kg. Och åtgången är 1,5kg/m2 på golv.
Mitt badrum skulle alltså kosta 5000kr i bara gummi-massa. (50m2 varav 16m2 golv)

Har kollat lite i England och Tyskland, lite bättre priser där. Men hade ju helst köpt allt i Sverige.

Min fråga är alltså var man köper billigaste, tätskickten och fix?

Sen undrar jag om det är så att jag måste armera flytspacklet med rostfri tråd och om det är 12mm minst som gäller då jag lagt golvspån.
Vad skall jag armera med för tråd isåfall?

Till att börja med så skall du nog kolla nu gällande regler för tätskikt, lite beroende på omständigheter så skall du troligen inte ha gummimassa, utan foliebaserat tätskikt.

Och om du skall optimera på pris så måste du titta på hela systemet, du skall ha folie, ngn. form av lim eller massa för att fästa folien, tätremsor osv. Och allt måste vara av samma fabrikat och det skall vara exakt den vara som nämns i det fabrikatets monteringsinstruktioner.

Om du väljer att köpa utomlands så måste du kolla att det är exakt samma vara (samma artikelnummer) som är typgodkänd i Sverige.

OK själva frågan, jag har god erfarenhet av att handla på nätet, har köpt tätskikt på Sigro.se och då hade även kakelplattan.se bra priser (kakelplattan.se, väldigt bra på flytspackel), detta är dock typ 2 år sedan. Dessa sålde då kända märken till bra priser.

Många hävdar att Biltema har lägst priser, men där bör man kolla väldigt noga om typgodkännande. Under en tid sålde de ett system som de hävdade var typgodkänt, men det var bara godkänt för betongunderlag eller ngt. sådant. Tror att de reparerat just den skadan nu, men som sagt kolla noga.

Vad gäller armering så skall du strikt följa spackeltillverkarens instruktioner, har inte full koll själv, men om man skall armera, och med vad beror på saker som tjocklek, hur stor yta, och om det skall vara golvvärme.

Såvitt jag vet så är det aldrig fel att armera, kolla med din elektriker innan, armeringen skall i många fall anslutas till skyddsutjämmning (jordning).

Armeringen görs antingen med relativt finmaskiga nätmattor, eller i vissa fall med "vanliga" armeringsmattor (med typ 5 eller 6mm diamter och 10 eller 15 cm maskor).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.