Efter moget övervägande beslutade jag mig för att slipa mitt gamla trägolv, istället för att lägga nytt.
På vissa ställen behövdes dock golvet "lappas ihop" lite, där det saknades en brädbit eller så, exempelvis i dörröppningar. Mina hantverkare, som verkar vara toppen, sa att de skulle sätta dit trä där så behövdes, inför golvslipningen längre fram. Jag har nu sett att de lappat på vissa ställen och upptäcker dessutom en planka som de lämnat kvar på golvet i huset. Konstaterar snabbt att det är gammalt trä och hantverkarna hade även föreslagit mig att använda äldre trä, för att behålla känslan även på de bitar de skulle laga med.

Plankan de lämnat kvar liggandes på mitt köksgolv ser ut som följer av bilderna nedan.
Vad tänker ni när ni ser dessa?
Personligen kände jag en viss olust och började genast tänka på hussvamp etc.

Vad tror ni detta är för angrepp?
Och, om det är tidigare hussvampangrepp på detta trä, kan det ha spridits sporer till min inomhusmiljö?
Och värst av allt, hur skulle ni ha agerat kring de bitar de redan satt dit? Tänk om de såg likadana ut?
Eller, tror ni att det är helt lugnt?

Hur skulle ni agera om ni var jag?
Får lite halvpanik...

Tacksam för synpunkter!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

ser faktiskt ut som hussvamp, bild 2 visar typisk brunröta

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Även bild tre tyder på svampangrepp. Jag skulle då definitivt INTE vilja ha in de plankorna i mitt hus!

Hussvamp kan vara "inaktiv" (typ i dvala) i många år även om den saknar fukt att livnära sig på så även om den ser torr ut kan den vara vid liv...

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
Äkta hussvamp behöver väl ingen fukttillförsel för att spridas? Min uppfattning är att den tillgodoser sina behov från luftfuktigheten även om den är väldigt torr.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja, jo, det är ju sant men det är mer ett "stilla" klimat den behöver, inte ventilation t.ex. Får den inte fukt tillräckligt kan den "vila" under lång tid så att tro att bara för att den torkat så är den död är fel. Det var mer det jag menade...

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det är en myt att hussvampen inte behöver fukttillförsel. Torkar virket ut och hålls torrt håller sig svampen sig lugn. Mitt torp är fullt med gammal hussvamp, men inget har hänt på 50 år.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
fossilen skrev:
Det är en myt att hussvampen inte behöver fukttillförsel. Torkar virket ut och hålls torrt håller sig svampen sig lugn. Mitt torp är fullt med gammal hussvamp, men inget har hänt på 50 år.
Ja, då är den redan "död" om det gått så lång tid. Dock kan den vara i dvala flera år så att ta in angripna plankor i ett hus som inte har hussvamp sedan tidigare verkar mycket, mycket dumt.

Hussvamp behöver fukt, ja, men det räcker med hög luftfuktighet i luften och stillastånde luft, under t.ex. golv. Det behöver inte vara någon vattenläcka eller tillskjutande markfukt för att hussvamp ska kunna växa (eller vakna ur dvalan).

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag tänkte att:

Bild 1 visar lite rostfläckar, inget att bry sig om.
Bild 2 visar lite röta från gammal fukt, den delen kapar jag av eller vänder så jag slipper se den om det är ytligt.
Bild 3 visar lite svamp, det tar jag död på med klorin eller Mögelfri eller Boracol innan jag monterar plankan.

• Gilla
LinneaochJohan och 3 till
  • Laddar…
Tack alla! :)

Ja, hur sjutton gör jag nu..
Hantverkarna har förmodligen redan lappat med bitar av denna planka och dessutom har plankan som sådan legat löst på mitt köksgolv i nästan en vecka, innan jag slängde ut den igår..

Måste mitt underliggande trägolv saneras för ev fibrer som spridits i inomhusluften och på själva golvet där den låg?
Och hur gör jag med bitarna de redan satt fast...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Inte sjutton lägger man in gamla redan skadade brädor för att laga ett golv med!

Då tänker jag speciellt på bild 2 och 3.
Skall man lägga rötskadan neråt, mot den fuktiga krypgrunden, och låtsas som att den inte finns?

Nej, det måste väl finnas oskadat "gammalt" trä att få tag i?

För övrigt ser väl gammalt och nytt trä likadant ut när det är slipat ändå?
(Om träslaget och ådringen är lika förstås)

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vara det minsta orolig och skulle gjort precis som Mathias.

De "angrepp" och skador som du visar skulle jag säga är högst normala på lite äldre golvvirke. Snarast ganska små skador. Den typen av mögel/svamp som finns på bild 3 uppstår lätt om det kommer in fukt i en trave virke där det inte är luftat mellan varje planka. Tvivlar starkt på att det är äkta hussvamp. Tvätta eller såga bort skadorna/angreppen och var glad.

Som sagt finns det mycket myter och överdrifter kring hussvamp. Sporerna finns överallt redan i luften så du har inte fört in något som inte redan fanns i luften. Det avgörande för om svampen börjar växa är om det finns en fuktig miljö där den kan trivas. Är det torrt kan den varken växa eller få fäste.

Redigerat:
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Stina71 skrev:
...
Måste mitt underliggande trägolv saneras för ev fibrer som spridits i inomhusluften och på själva golvet där den låg?
...
Det skall du inte vara bekymrad över.
I stort sett alla slags svampsporer och mögelpartiklar finns ändå över allt i luften.
Vid rätt betingelser (vatten, näring, värme) börjar de växa, annars inte.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
bild 2 och 3 skulle jag nästan våga sätta en slant på att det är äkta hussvamp...

har själv renoverat hela huset efter hussvampsangrepp..

dock stämmer det som de skriver.. sporer finns överallt... se till att den inte får förutsättningar för att växa så är det lugnt

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ta en bild där dom lagat istället. Så får vi se hur det ser ut.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.