Hemmakatten skrev bl.a. : "Vi har också byggt litet, 115 kvm boarea. 1 sovrum för dubbelsäng och 1 rum som kontor/gästrum (plats för enkelsäng)."

Det beror väl mycket på hur det övriga ser ut? Om vi räknar bort 15m2 för sovrum 1 och 9m2 för sovrum 2, så tar alltså kök+vardagsrum+ hall o.dyl. upp 91 m2 !!!

Jag har totalt bara 124 m2, men har 3 fullstora (12-15m2) + 1 litet (7m2) sovrum , stort kök och ett vardagsrum på 25m2 och min typ av hus är mycket eftertraktat av barnfamiljer, alltså spelar det antagligen stor roll hur huset är disponerat.

Hemmakatten
Jo, vi har en öppen planlösning med 66 kvm stort rum för kök, matplats och vardagsrum. Sen är det badrum, gästtoaletten, hall, teknikutveckling mm.

Vi är inte så oroliga för marknadsvärdet även fast barnfamiljerna går bort även om jag tror att priset dras ned en del. Vi har mkt stor södervänd sjötomt med bastu/gäststuga nere vid sjön, 35 min från Sthlm. Förhoppningsvis finns det tillräckligt många ändå som tycker detta är attraktivt.

Vi byggde verkligen bara för oss själva (+gäststugan för barnen). Kom från ett stort hus med 6 sovrum, allrum, kontor, bibliotek, stort vardagsrum mm och kände att ett litet hus passar oss bra. Ändå blev huset 15 kvm större än vad vi tänkte från början.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Om jag får vara lite filosofisk och titta i backspegeln ett tag...

Förr, i det gamla bondesamhället, fick ett av barnen, oftast äldste sonen, ta över skötseln av gården när de gamla inte orkade eller kunde längre.
Och så byggde man en undantagsstuga, om det inte redan fanns en på gården, dit de gamla flyttade, medan sonen och sonhustrun tog över gårdens drift.

Undantagsstugan var liten och enkel, anpassad för de gamlas behov.

Om vi översätter detta till dagens situation, så finns det ju massor med gamlingar, med utflyttade barn, som borde flytta till "undantagsstugan". Alltså lämna sina 200 m2 villor och flytta till något i storleken 60 m2.
Om man varit någorlunda försiktig med pengarna, så borde det väl bli lite över när man byter ner sig från sexrumsvillan till en tvårummare, och samtidigt nöjer sig med att bo lite mer ocentralt.

Visserligen får man betala 22% i reavinstskatt när man säljer,
men det borde ändå bli ett ordentligt netto när man trappar ner.
Om man har varit försiktig med pengarna och hyfsat sparsam naturligtvis.

Hemmakatten
60 kvm hade säkert räckt för oss två men inte för besök av alla barn. Vi bodde över en vinter i 7 månader (medans vi byggde) i en 55kvm stor timmerstuga. Inga som helst problem och vi trivdes mycket bra. Trots det blev vårt nya hus dubbelt så stort, delvis pga att vi ville ha middagsplats för alla barn med familjer (+gäststugan då förstås). Inte hade vi direkt nån lysande ekonomi när alla fem barnen var i tonårstiden, men som KOW skrev så blev det lite pengar över när vi sålde vårt nästan 300 kvm stora hus i attraktiv Sthlmsförort (tyvärr innan priserna gick upp så väldigt) Att tänka att alla föräldrar i Sverige gjort en bostadskarriär och kunnat spara pengar har definitivt inte skett. Tänk på alla med en urusel pension idag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.