Eftersom vår Comfort Aire avfuktare klappade ihop och vi inte får nån ny i och med Silvans konkurs måste det inhandlas en ny.

Om man inte är intresserad av att lägga en massa pengar - var får man mest "bang for the buck"? Eller rättare sagt flest liter vatten bort per krona.

Jula har ju nån variant för dryga tusenlappen som påstås ta 20 liter per dygn. Är de skräp eller funkar de OK?

Tempen i källaren är oftast över 20 grader även vintertid eftersom pannrummet ligger där nere och det finns ett par vattenradiatorer.

Vet inte exakt vad Jula har, men jag har ett par 1000-kronorsavfuktare som jobbat på fint i flera år, så det behöver inte nödvändigtvis vara något fel på dem bara för att de är billiga.

Kika på Blocket efter begagnade Woods DS12 eller liknande. Jag fyndade en för 750 spänn i höstas och det är garanterat mest pang för pengarna. Har även en tusenkronorsavfuktare inhandlad på Coop och den gör väl sitt jobb. Problemet är att plastchassit kommer i självsvängning och det låter rätt mycket om den.

Oväsen gör inte så mkt eftersom den ska stå i källaren.

Oj, den var ju riktigt billig. Funkar den helt OK med andra ord? Följer det med slang för vattnet eller kan man bara köra med uppsamlingsbehållare?

Absolut, den funkar helt ok. Egentligen är den underdimensionerad för att stå i min krypgrund, men jag tänkte testa (för att i värsta fall skaffa en till). Men som sagt, den funkar även i krypgrunden (har rel. varmt krypgrund, fortfarande cirka 13°C).

Det följer inte med slang, det funkar med en vanlig trädgårdsslang

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Tester/Luftavfuktare/?tab=2

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.