45 801 läst ·
92 svar
46k läst
92 svar
Billig frekvensomriktare för att köra 3fas elmotor långsamt?
I detta fallet funkar det nästan helt säkert med en JFB standard typ A, inga långa kablar eller stora effekter på motorsidan. Det enda är att den inte kan detektera och lösa för en del mindre sannolika närmast exotiska fel och då kommer säkringen med stor säkerhet skydda ändå. Som alternativ och komplement står som alltid en noggrann och sorgfälligt utförd installation och lite extern utjämning, så kan man simma lugnt.
Det där visar om inte annat att en lämplig jfb inte behöver kosta skjortan och slipsen. Dock är ju dessa lite stora även om man inkluderar hela elanläggningen relaterad till poolen. Nu sitter där en 25A fyrpolig jfb.Bo.Siltberg skrev:
Är det specifikt typ U som passar med frekvensomriktare i installationen?
mlkjhr skrev:Om enda skälet att installera en FRO är kostnadsminskning så kan det ju vara värt att räkna lite på det. Jag köpte själv en FRO för att styra en motor i den storleken och han som byggde manicken (en riktig klippare på detta) sa att om man kör motorn på lågvarv längre stunder så får man vara lite uppmärksam på värmeutvecklingen i FRO´n. Kan det vara så att energiförbrukningsminskningen (långt ord) är så pass lite så att det är bortkastade pengar?
Detta handlar om 3 saker.
1. Driftsekonomi. Kontinuerlig drift MAJ-SEPT ger 3600 driftstimmar per år. Med styrning skulle man kunna halvera farten på pumpen.
2. En poolpump dimensioneras delvis för att kunna backspola sandfiltret vilket gör att den i normal drift spolar vatten alldeles för fort genom filtret för att optimal rening skall uppnås. Det finns alltså fördelar med att köra pumpen i reducerad hastighet i normalläget.
3. Det är roligt att "optimera" eller om man så vill, mecka med saker....
Jag ska alltså tolka er (dig och Bo) som att en typ A borde fungera pga att applikationen i detta fall har låg effekt och i övrigt gynsamma förhållanden map kabellängd etc?GK100 skrev:I detta fallet funkar det nästan helt säkert med en JFB standard typ A, inga långa kablar eller stora effekter på motorsidan. Det enda är att den inte kan detektera och lösa för en del mindre sannolika närmast exotiska fel och då kommer säkringen med stor säkerhet skydda ändå. Som alternativ och komplement står som alltid en noggrann och sorgfälligt utförd installation och lite extern utjämning, så kan man simma lugnt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Du kan ju prova med en typ A. Det är alltså två risker:
- Att den tjyvlöser pga högfrekvent brus i kombination med avstörningsfilter. De relativt låga märkeffekter på pump vi pratar om här kan ju underlätta för att hålla ned dessa strömmar.
- Att den inte löser vid fel i frekvensomriktaren som ger högfrekvent brus överlagrat på DC. Risken för dessa fel och att en JFB typ A inte löser är tydligen låg.
En typ B har en kontrollerad (och högre) utlösningsström vid högre frekvenser. Moellers typ U har antagligen liknande egenskaper. Typ A har däremot ett odefinierat beteende här.
- Att den tjyvlöser pga högfrekvent brus i kombination med avstörningsfilter. De relativt låga märkeffekter på pump vi pratar om här kan ju underlätta för att hålla ned dessa strömmar.
- Att den inte löser vid fel i frekvensomriktaren som ger högfrekvent brus överlagrat på DC. Risken för dessa fel och att en JFB typ A inte löser är tydligen låg.
En typ B har en kontrollerad (och högre) utlösningsström vid högre frekvenser. Moellers typ U har antagligen liknande egenskaper. Typ A har däremot ett odefinierat beteende här.
Två hastigheter på en Tre-fasmotor, det är väl det man gör med en Y-D-koppling? Eller har jag missat något grundläggande kring den kopplingen?
En YD-koppling är ett sätt att minska startströmmen på stora maskiner som inte belastas från start. Du kan inte ändra varvtalet på det viset.Mellanbarn skrev:
Då var det som jag trodde, jag hade missat något grundläggande. 
Tack för infon
Tack för infon
Kort svar: Ja.Mellanbarn skrev:
En asynkronmotor går alltid med ett varvtal som är något lägre än det synkrona varvtalet, n=f*60/(p/2).
Om en motor Y eller D kopplas beror av vilken spänning lindningarna är gjorda för.
Det du tänker på är förmodligen den idag något gammalmodiga starttekniken Y/D start. I det handlar om att en motor lindad för 400V (D) eller 690V (Y) först startas med Y-koppling på 400V. Den kommer då att få en mindre startström på grund av den lägre spänningen. Det gör också motorn svag vid starten. Utmärkt för att dra igång saker som inte kräver full kraft på låga varv, såsom stora fläktar eller svänghjul. Skulle man lämna motorn Y-kopplad så skulle den närma sig sitt synkrona varvtal ändå om lasten är exempelvis ett svänghjul. Är det exempelvis en fläkt eller en pump skulle varvtalet förvisso bli lägre än om man kopplar om till D på grund av att motorn är svag i Y-koppling. Men det är ett mycket olämpligt sätt att varvtalsreglera en asynkronmotor.
Så hur göra då?
Svaret finns i ekvationen ovan, endera reglerar vi frekvensen (f) så som TS är inne på med en frekvensomriktare. Eller så ändrar vi antalet poler (p). P kan bara vara ett jämt heltal, så det ger bara möjlighet att reglera varvtalet i fasta steg. Dessutom måste ju motorn från början vara utförd med flera olika lindningar, och det är inte motorn i en poolpump för att återknyta till tråden.
Vill man ut på riktigt förhistorisk reglerteknik så går det även att varvtalsreglera en asynkronmotor genom att införa extra resistans i rotorlindningen, men det är en mycket ineffektiv reglering som bygger på att man ökar förlusterna i motorn. Dessutom återigen inget som går att göra med vilken motor som helst.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Helt rätt, avledningsströmmarna på motorsidan blir små om du inte har långa ledningar och/eller stora effekter. En annan sak som kan tjuvlösa är uppladdningen av kondingarna i mellanledet, men med din lilla omformare brukar det inte vara problem om det inte ligger ett antal parallellt. Ett alternativ är ju även som sagt att sätta en selektiv JFB, de ligger bättre till än de svindyra men helt korrekta typ B. Men testa en vanlig A det funkar säkert bra.MathiasS skrev:
Utan att ha läst tråden vill jag bara upplysa att inte alla frekvensomvandlare går att få igång via en jordfelsbrytare då det ligger störningsfiler och andra uppladdningsbara komponenter som vid uppstart får jordfelsbrytaren att lösa.
Detta gäller vissa märken med en viss konstruktion.
Detta gäller vissa märken med en viss konstruktion.
Hej tillbaka till grund frågan.
Att stänga av pumpen periodvis är inte att rekommendera (oftast eller i större poolanläggningar stannar doseringen av kem via tryckgivare eller tryckvakt) vilket kan leda till utebliven doseing.
Om tryckgivare ej är inkopplad eller inte funkar kan doseringen i värsta fall gå för fullt vid avstängd pump vilket kan leda till hälsorisker. (beroende på var doseringen tillsätts.)
Därför avråder jag skarpt från att laborera med avstängningsfunktion.
En frekvensomriktare ser jag som enda alternatv.
Risken är att flödet blir för lågt vid hög belastning i poolen.
Det finns automatik som styr flödet automatskt via ev 0-10V eller 4-20 mA för att styra cirkulationspumpen.
Denna automatik mäter PH, klor samt redox som i sin tur skickar signal till cirkulationspumpen.
Jag ha själv byggt en del automatik till poolsystem och vill säga att det kan lätt bli fel med doseringen om man inte tänker sig för i uppbyggnaden av systemt.
Det är iof små doser som pumpas in men på längre tid kan det vara skadligt.
Mitt förslag är absolut att rådgöra med tillverkaren innan någon hobbylösning på pumpstyrning monteras.
Tyvärr är dessa system dyra. så jag skulle nog köra med pumpen på fullt, alltid för en sådan vital del som cirkulations/doserings systemet ändå är.
Att stänga av pumpen periodvis är inte att rekommendera (oftast eller i större poolanläggningar stannar doseringen av kem via tryckgivare eller tryckvakt) vilket kan leda till utebliven doseing.
Om tryckgivare ej är inkopplad eller inte funkar kan doseringen i värsta fall gå för fullt vid avstängd pump vilket kan leda till hälsorisker. (beroende på var doseringen tillsätts.)
Därför avråder jag skarpt från att laborera med avstängningsfunktion.
En frekvensomriktare ser jag som enda alternatv.
Risken är att flödet blir för lågt vid hög belastning i poolen.
Det finns automatik som styr flödet automatskt via ev 0-10V eller 4-20 mA för att styra cirkulationspumpen.
Denna automatik mäter PH, klor samt redox som i sin tur skickar signal till cirkulationspumpen.
Jag ha själv byggt en del automatik till poolsystem och vill säga att det kan lätt bli fel med doseringen om man inte tänker sig för i uppbyggnaden av systemt.
Det är iof små doser som pumpas in men på längre tid kan det vara skadligt.
Mitt förslag är absolut att rådgöra med tillverkaren innan någon hobbylösning på pumpstyrning monteras.
Tyvärr är dessa system dyra. så jag skulle nog köra med pumpen på fullt, alltid för en sådan vital del som cirkulations/doserings systemet ändå är.
Jag har kopplat kedoseringen så att den stannar så snart pumpen stannat, oavsett skäl, så det finns ingen risk för överdosering eller olämplig blandning av kemikalier. Att koppla vattenpumpens fartkontroll till någon redoxmätare skulle förstås vara möjligt (kan tex byggas med en Arduino), men jag är tveksam till att det är nödvändigt i en privatpool som ju har en mycket blygsam belastning. Oavsett fartkontroller eller inte är min avsikt att mäta alla parametrar regelbundet så risken för att några parametrar når ohälsosamma nivåer ser jag som väldigt låg. Kalibreringen av den dosering jag använder (Pahlens Minimaster) sker också mot externt instrument så risken för mätfel är låg. Dock tycker jag du har en bra poäng i att man ska reflektera över om mätningen/doseringen fungerar likartat oavsett fart på pumpen.
Det känns som du har koll på läget!
kolla med Drivhuset vad en Vacon frekvensomformare kostar.
Vacon ligger oftast bra i pris.
Tyvärr är det oftast så att man får vad man betalar för.
Det räcker säkert att styra den med ett vridmotstånd.
kolla med Drivhuset vad en Vacon frekvensomformare kostar.
Vacon ligger oftast bra i pris.
Tyvärr är det oftast så att man får vad man betalar för.
Det räcker säkert att styra den med ett vridmotstånd.