Har elbil en ID4 och nu sedan 3 veckor fungerar inte laddningen från min Charge Amp. Den installerades för 1,5 år sedan och är en Halo 1. Enligt tillverkaren är den numera uppdaterad och allt fungerar .
Tibber som är min elleverantör säger att denna modell är för gammal och inte längre går att ansluta till dem och att det därför ger felanmälningar. Medans tillverkaren säger att dom har massvis av kunder med samma laddare som är anslutna till Tibber. Lite moment 22.
Är det någon annan som har liknande erfarenheter?
Tibber som är min elleverantör säger att denna modell är för gammal och inte längre går att ansluta till dem och att det därför ger felanmälningar. Medans tillverkaren säger att dom har massvis av kunder med samma laddare som är anslutna till Tibber. Lite moment 22.
Är det någon annan som har liknande erfarenheter?
Jo förvisso men jag vet om liksom Charge att många använder ju samma laddare via Tibber!
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Men funkat den om du kopplar bort den från zTibber ?
Vi har många kunder som kör en Halo, men vet inte om någon av dem kör ihop med tibbet. Jag har inte hört om några problem och när jag tittar i portalen så är alla online.
Vi har många kunder som kör en Halo, men vet inte om någon av dem kör ihop med tibbet. Jag har inte hört om några problem och när jag tittar i portalen så är alla online.
Tack för ditt svar! I och med att den inte är tillkopplad till Tibbler då appen inte vill acceptera laddaren så har jag testat att ladda bilen men det händer inget med laddningen. Enligt tillverkare av appen så är den korrekt installerad!E Elajomannen skrev:
Vet du någon annan försäljare av el som jag skulle kunna testa?
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
En laddbox behöver inte vara kopplad mot ett specifikt elförsäljningsbolag. Vi säljer olåsta boxar som kunden har full åtkomst till.J Jonas Gerdle skrev:Tack för ditt svar! I och med att den inte är tillkopplad till Tibbler då appen inte vill acceptera laddaren så har jag testat att ladda bilen men det händer inget med laddningen. Enligt tillverkare av appen så är den korrekt installerad!
Vet du någon annan försäljare av el som jag skulle kunna testa?
Det går i mjukvaran ställa in så att du har tillgång utan tibber. Frågan är om de vill släppa den kontrollen. Troligen vill dr sälja en ny låst box till dig.
Jo jag tror mig förstå vad du menar men har jag beställt en laddbox så vill jag ju kunna använda den för den jag handlar elen. Först funkade den utmärkt mot Fortum innan den blev ”utslängd” från dem och sedan blir det liknande inför Tribber. Vill kunna ladda när det är som billigast!E Elajomannen skrev:
Ärligt talat funderar jag på att reklamera laddaren till elfirman som rekommenderade o installerade den!
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jo du kan reklamera.J Jonas Gerdle skrev:Jo jag tror mig förstå vad du menar men har jag beställt en laddbox så vill jag ju kunna använda den för den jag handlar elen. Först funkade den utmärkt mot Fortum innan den blev ”utslängd” från dem och sedan blir det liknande inför Tribber. Vill kunna ladda när det är som billigast!
Ärligt talat funderar jag på att reklamera laddaren till elfirman som rekommenderade o installerade den!
Enligt vår kunskap så brukar sådant där börja krångla förr eller senare. Därför brukar jag säga att "du kanske kan lägga den mot elleverantör men inget vi tar ansvar för. Och kan " inte rekommendera det.
Vad som fungerar idag behöver nödvändigtvis inte fungera i morgon.
Det visar sig ju med förskräckelse nu när flera biltillverkare säljer bilar med modem som snart slocknar.
Trots att jag jobbar med detta och haft boxar och elbilar i många år nu så använder jag mig själv av Garo glb, som manövreras lokalt.
Vänta inte för länge med att reklamera. Även om vi fick längre tid utan bevisbörda i nya lagen (tidigare 6 månader, nu 2 år) så har jag för mig att man måste klaga inom 2 månader för att inte förlora den rätten.
Man brukar också göra en egen tråd för sina frågeställningar. Nu har det blivit en trådkapning här 🙂
Man brukar också göra en egen tråd för sina frågeställningar. Nu har det blivit en trådkapning här 🙂
Jag tror mig förstå men som konsument där el installatören valde laddbox skall ju inte vara för gammal efter 1,5 år eller…?E Elajomannen skrev:Jo du kan reklamera.
Enligt vår kunskap så brukar sådant där börja krångla förr eller senare. Därför brukar jag säga att "du kanske kan lägga den mot elleverantör men inget vi tar ansvar för. Och kan " inte rekommendera det.
Vad som fungerar idag behöver nödvändigtvis inte fungera i morgon.
Det visar sig ju med förskräckelse nu när flera biltillverkare säljer bilar med modem som snart slocknar.
Trots att jag jobbar med detta och haft boxar och elbilar i många år nu så använder jag mig själv av Garo glb, som manövreras lokalt.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jag tror visst att den fungerar bara man låser upp den. Kolla också att det inte hänt något med uppkopplingen ( vanligt konsumentmisstag)J Jonas Gerdle skrev:
Nu stänger jag ner här och koncentrerar mig på vad som händer i Basel.
Klicka här för att svara