98 362 läst ·
283 svar
98k läst
283 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
Ta en titt på https://lagen.nu/1998:1276#K10P1S1 p.16. Antar att det finns en lokal trafikföreskrift som tillåter parkering där och att det är utmärkt med vägmärken.K Kane skrev:
Om det är en T korsning så får man stå på den "raka" sidan förutsatt att du kan stå där och fortfarande ha minst 3 meter till vägens mitt. Dvs den blå bilen i 184 skulle få stå där helt lagligt om det är minst 3 meter till mittlinjen. Är det mindre än 3 meter till mittlinjen så får man inte stå där.Alfredo skrev:
Eftersom det inte verkar vara några linjer på vägen så räknar man till vägens mitt. Dvs till en tänkt mittlinje.
Sen är det frågan om fronten på bilen står så att den inkräktar på cykelvägen. Cykelvägen räknas ju nämligen som en utfart och man får inte stå så att någon del av bilen blockerar en utfart.
Det är lite svårt att se men jag skulle säga att det är på gränsen att det fronten går in på cykelutfarten och det därigenom är en felparkering.
Huruvida vägen är så bred att det är 32 meter till mitten är också extremt svårt att avgöra.
Tyvärr är det inte så enkelt.MathiasS skrev:
Huvudregeln är att du skall meddela fordonsägaren som sedan har ett antal dagar på sig att flytta bilen.
Jag har själv varit i den situationen där en bil parkerat framför mitt garage så att det inte gick att få ut min bil.
Polisen hävdade att dom inte kunde flytta bilen innan dom meddelat fordonsägaren och den fått tid på sig att flytta bilen. Men dom avslöjade att personen var känd av polisen. Och att inte heller markägaren kan göra så.
Tursamt nog så hade han lämnat bilen olåst och inget rattlås så den råkade rulla några meter åt sidan så det gick att komma in och ut ur garagen.
Undantaget är om en bil står trafikfarligt. Då flyttas den omgående.
Eller om det uttryckligen står i de lokala föreskrifterna att biler som parkeras otillåtet inom ett visst område får transporteras bort. Men generellt på privat mark där inga uttryckliga regler som säger att fordon kan komma att flyttas så kan man inte flytta runt dom hur som helst.
Eftersom han också meddelar att varken polis eller p-vakt gör något så skulle ett antagande kanske kunna vara att båda dessa har gjort medvetna om situationen, den förekommer regelbundet och ÄNDÅ gör de absolut inget. Då skulle åtminstone jag dra slutsatsen att antingen är både poliser och p-vakter helt ointresserade av felparkeringar (vilket åtminstone de senare inte borde vara) eller så kanske man kan tänka sig att det finns en lokal trafikförordning som tillåter parkering där.Alfredo skrev:
Men återigen, antagande blir det ju bara så länge inte @boped klämmer fram adressen
Jo, det kan jag också tycka. Men tyvärr är min erfarenhet av lokala trafikförordningar att kommunerna inte alltid har torrt på fötterna med vad de gör. Lokala föreskrifter saknas trots att skyltar eller märkning finns och tvärt om. Mycket är rätt men mycket lämnas därhän. Svaret jag fick på en sådan fråga från ansvarig på kommunen var att "i grannkommunen har de haft en sådan lösning och det verkar fungera så vi gjorde likadant". Utan att själva reflektera om det är korrekt eller ej...Alfredo skrev:
Så om man har något som verkar konstigt hemmavid så rekommenderar jag att besöka nedan:
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/defaultstfs.aspx
Så är det säkert. Tvivlar inte ett dugg på att det kan vara rörigt. Tänker mest att de allra flesta enbart tittar på skyltar innan de parkerar och att det är väldigt få som faktiskt läser de lokala trafikföreskrifterna. Gemene man litar nog på att skyltningen har beslutats på korrekt sätt.Tomtom79 skrev:
Tanken har slagit mig så gjorde man förr knuffade fram jobb-kollegor liten bit vid rödljus 🙄😂MathiasS skrev:
Redigerat av moderator: