K Kane skrev:
Nja, undantag måste finnas annars skulle det väl inte se ut så här?
Ta en titt på https://lagen.nu/1998:1276#K10P1S1 p.16. Antar att det finns en lokal trafikföreskrift som tillåter parkering där och att det är utmärkt med vägmärken.

Alfredo Alfredo skrev:
Ta en titt på [länk] p.16. Antar att det finns en lokal trafikföreskrift som tillåter parkering där och att det är utmärkt med vägmärken.
Ja, möjlighet till undantag således.
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ju mitt i korsningen så nej!

Fast då @boped tog upp korsningen som ett problem kan vi väl anta att det inte finns utmärkt parkering i den?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då @boped tog upp korsningen som ett problem kan vi väl anta att det inte finns utmärkt parkering i den?
Antar ingenting. Assumption is the.......🤓

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det gör jag inte. Tolkade bara bilden som en "normal" T-korsning och då finns det väl inga undantag från "tiometersregeln"?
[bild]
Om det är en T korsning så får man stå på den "raka" sidan förutsatt att du kan stå där och fortfarande ha minst 3 meter till vägens mitt. Dvs den blå bilen i 184 skulle få stå där helt lagligt om det är minst 3 meter till mittlinjen. Är det mindre än 3 meter till mittlinjen så får man inte stå där.
Eftersom det inte verkar vara några linjer på vägen så räknar man till vägens mitt. Dvs till en tänkt mittlinje.
Sen är det frågan om fronten på bilen står så att den inkräktar på cykelvägen. Cykelvägen räknas ju nämligen som en utfart och man får inte stå så att någon del av bilen blockerar en utfart.
Det är lite svårt att se men jag skulle säga att det är på gränsen att det fronten går in på cykelutfarten och det därigenom är en felparkering.
Huruvida vägen är så bred att det är 32 meter till mitten är också extremt svårt att avgöra.

S steffo_b skrev:
Om det är en T korsning så får man stå på den "raka" sidan förutsatt att du kan stå där och fortfarande ha minst 3 meter till vägens mitt.
Var hittar man den regeln?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Står den framför din uppfart och regelvidrigt så kommer den flyttas på tämligen omgående. Står den fel men inte så den blockerar din uppfart så kommer det ta längre tid.
Tyvärr är det inte så enkelt.
Huvudregeln är att du skall meddela fordonsägaren som sedan har ett antal dagar på sig att flytta bilen.
Jag har själv varit i den situationen där en bil parkerat framför mitt garage så att det inte gick att få ut min bil.
Polisen hävdade att dom inte kunde flytta bilen innan dom meddelat fordonsägaren och den fått tid på sig att flytta bilen. Men dom avslöjade att personen var känd av polisen. Och att inte heller markägaren kan göra så.
Tursamt nog så hade han lämnat bilen olåst och inget rattlås så den råkade rulla några meter åt sidan så det gick att komma in och ut ur garagen.

Undantaget är om en bil står trafikfarligt. Då flyttas den omgående.
Eller om det uttryckligen står i de lokala föreskrifterna att biler som parkeras otillåtet inom ett visst område får transporteras bort. Men generellt på privat mark där inga uttryckliga regler som säger att fordon kan komma att flyttas så kan man inte flytta runt dom hur som helst.

Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom han också meddelar att varken polis eller p-vakt gör något så skulle ett antagande kanske kunna vara att båda dessa har gjort medvetna om situationen, den förekommer regelbundet och ÄNDÅ gör de absolut inget. Då skulle åtminstone jag dra slutsatsen att antingen är både poliser och p-vakter helt ointresserade av felparkeringar (vilket åtminstone de senare inte borde vara) eller så kanske man kan tänka sig att det finns en lokal trafikförordning som tillåter parkering där.

Men återigen, antagande blir det ju bara så länge inte @boped klämmer fram adressen :-)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
eller så kanske man kan tänka sig att det finns en lokal trafikförordning som tillåter parkering där.
Men visst borde det i så fall vara skyltat? Och är det skyltat med parkering tillåten förstår jag inte riktigt problemet... 🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Men visst borde det i så fall vara skyltat? Och är det skyltat med parkering tillåten förstår jag inte riktigt problemet... 🤔
Jo, det kan jag också tycka. Men tyvärr är min erfarenhet av lokala trafikförordningar att kommunerna inte alltid har torrt på fötterna med vad de gör. Lokala föreskrifter saknas trots att skyltar eller märkning finns och tvärt om. Mycket är rätt men mycket lämnas därhän. Svaret jag fick på en sådan fråga från ansvarig på kommunen var att "i grannkommunen har de haft en sådan lösning och det verkar fungera så vi gjorde likadant". Utan att själva reflektera om det är korrekt eller ej...

Så om man har något som verkar konstigt hemmavid så rekommenderar jag att besöka nedan:

https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/defaultstfs.aspx

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lokala föreskrifter saknas trots att skyltar eller märkning finns och tvärt om.
Så är det säkert. Tvivlar inte ett dugg på att det kan vara rörigt. Tänker mest att de allra flesta enbart tittar på skyltar innan de parkerar och att det är väldigt få som faktiskt läser de lokala trafikföreskrifterna. Gemene man litar nog på att skyltningen har beslutats på korrekt sätt.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Är det inte tillåtet att stå där då?
Mitt i en korsning och 0 meter ifrån en gångbana skymma sikten nä det är inte tillåtet!

P
MathiasS MathiasS skrev:
Som sagt, det behövs lite mer än att bilarna står fel för att de ska hämtas. Knuffa fram en så den blockerar cykelbanan så ska du se att den försvinner snabbt när du anmäler….
Tanken har slagit mig så gjorde man förr knuffade fram jobb-kollegor liten bit vid rödljus 🙄😂

Redigerat av moderator:
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns till och med en skylt som anvisar en gästparkering ca 150m längre bort så läsförståelse är 0

boped skrev:
Det finns till och med en skylt som anvisar en gästparkering ca 150m längre bort så läsförståelse är 0
Men vad heter gatan i fråga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.