AndersKM AndersKM skrev:
annars heter det parkeringsavgift
Nej det heter "felparkeringsavgift" alternativt "kontrollavgift" beroende på var man parkerar felaktigt.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Jag läser, med skräckblandad förtjusning alla kreativa förslag här vad man kan göra i stället för att informera ägaren till bilen om att det ett är ett mindre bra ställe att parkera bilen på.

Ts, har du testat det enkla förslaget?

Det är inte konstigt att världen ser ut som den gör...

• Älska
Solvide
  • Laddar…
H Hans-Georg skrev:
Fråga och fråga kan å kan. Säker person. Kan du flytta den felparkerade bilen också, så den inte kommer tillbaka.
Ja.

J jliljeha skrev:
När jag jobbade i innerstan i min ungdom så hade vi ett gäng firmabilar. När det var dåligt med parkeringar nära jobbets lokal så parkerades de (inte av mig, hade inget körkort då) ute i körbanan med varningsblinkers på tills det blev ledigt nånstans i närheten.

Enligt chefens utsago kunde inte lapplisorna lappa då, bara polisen. Vet inte om det stämmer men de fick aldrig böter när jag jobbade där:)
Näe så funkar det inte längre.

3 307an skrev:
Lättas är väl att utifrån regummerat kolla vem som äger bilen. Skriv ett brev, Hej Kalle xxxx och sätt på bilen, förklarar att detta inte är en allmän parkering, för mig har det alltid funkat.
Va va e regummerat?

K kentauren skrev:
Va va e regummerat?
Lär vara felstavning och/eller autokorrigering.
Man bör förstå att det i det aktuella sammanhanget ska stå "regnummret".

Däck kan vara regummerade.

J
Får man parkera framför sin egen utfart?
Hur vet isf pvakten det?

Nej; det var just det som skrevs om tidigare; man får inte ens blockera sin egen infart.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
J Jarlen skrev:
Jo det handlar om att man som bilist bör ta hänsyn, så att man inte skymmer sikten för människor och bilar. Ett markerat övergångsställe i en obevakad vägkorsnning bör enligt praxis vara minst två meter brett. Alltså är tre meter en god marginal till korsningen. Jag jämförde en garageuppfart med en korsning och att dessa kunde jämföra en garageuppfart med en gatukorsning och att samma regler borde tillämpas för utfarten. Det renderade i att en viss person försökte göra sig lustiga på min bekostnad och hävdade att min kompetens på området var bristfällig och undrade hur jag fått körkort eftersom jag hävdade att tre meters avstånd behövdes lämnas till bakomvarande av och påfart. Det antyddes att det inte fanns lagrum för detta påstående. Personen ja avser är Mr Dizzy. Han läser tydligen lagboken som djävulen läser bibeln. Saken är den att om allt skulle i står i lagboken så skulle den vara flera meter tjock. Utan man får gå till bilagor i detta fall biltrafikförordningen. Inte ens en gång där kan man direkt utläsa vad som gäller, utan man måste gå till rättspraxis för att utröna vad som gäller och hur lagarna tillämpas. Men jag skickade i mitt föregående inlägg ett utdrag av vad man lär ut i körskolorna. Det borde räcka. Jag kan tillägga att jag under många år varit och fortfarande är ledamot av kommunala och tekniska och byggnadsnämnder som handlägger dyliga frågor. Och haft körkort med abc (trafikkort och taxi ) behörighet sen 1968.
Men om handlagt dylika frågor så borde du veta att det inte är godtyckliga åsikter och jämförelser med andra situationer som är intressant. Det är endast de relevanta lagar som berör denna situation som är intressanta.

När man kör ut från en utfart har man skyldighet att visa företräde för de som befinner sig på vägen så det ligger på den som kör ut att göra det försiktigt och säkert om sikten inte skulle vara ideal, vilken den sällan är.

P
Lite märkligt på detta forum att det ej finns en p-vakt här som kan hjälpa till med svar??

boped skrev:
Lite märkligt på detta forum att det ej finns en p-vakt här som kan hjälpa till med svar??
Vad saknar du svar på? reglerna är inte otydliga.

Redigerat:
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Svenskt sätt: Sätt en lapp i rutan med någon passivt aggressiv text

Sydligare breddgrader: nycklar ger en viss effekt på dörrlacken. Blir även svårt att köra utan luft i däcken

P
MathiasS MathiasS skrev:
Vad saknar du svar på? reglerna är inte otydliga.
Jag saknar inga svar men det är väldigt många här som talar om vad som gäller och är hjälpsamma men sen att få bort en felparkerad bil de är inte lätt

boped skrev:
Jag saknar inga svar men det är väldigt många här som talar om vad som gäller och är hjälpsamma men sen att få bort en felparkerad bil de är inte lätt
Problemet är att TS vill ha bort en bil som med största sannolikhet inte är felparkerad.

boped skrev:
är den felparkerad är det inte så svårt, är den inte felparkerad så ska det vara svårt....

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.