nino nino skrev:
Felkoder visar ju att det är den, bilfirman sa att jag skulle byta själv...
Mjae... Varierar ju med vad det är för system, vad det är för sensor, vad det är för felkod och så vidare, men det är inte idiotsäkert att det är en sensor bara för att en felkod pekar åt det hållet. Styrdatorn sätter felkoden för att den känner av att något relaterat till sensorn inte är som datorn förväntar sig, men det kan vara svårt eller omöjligt för datorn att avgöra exakt var felet ligger. Ett kabelbrott eller avskavd isolering så kabeln ligger mot jord eller mot en annan kabel är några få simpla exempel som kan göra att datorn inte får någon begriplig signal från sensorn trots att sensorn är helt frisk.
 
I Gsssson skrev:
Mjae... Varierar ju med vad det är för system, vad det är för sensor, vad det är för felkod och så vidare, men det är inte idiotsäkert att det är en sensor bara för att en felkod pekar åt det hållet. Styrdatorn sätter felkoden för att den känner av att något relaterat till sensorn inte är som datorn förväntar sig, men det kan vara svårt eller omöjligt för datorn att avgöra exakt var felet ligger. Ett kabelbrott eller avskavd isolering så kabeln ligger mot jord eller mot en annan kabel är några få simpla exempel som kan göra att datorn inte får någon begriplig signal från sensorn trots att sensorn är helt frisk.
Har köpt egen kabel och programvara nu, där finns det tydligen diagnostik för alla givare och sensorer så bilen ändrar själv för att kolla funktion
Ska köra den innan jag packar upp givaren så jag är säker, ja jag får väl även kontrollera kablar och sånt men det var ett inte helt ovanligt fel
 
Kan ju återkoppla lite.. mer fel har dykt upp och man har nu sagt att man kan köpa tillbaka bilen mot ett nyttjandeavdrag vilket verkar vara 13:-/mil vilket känns helt ok.

Frågan är vad som ingår i de 13:- är det endast värdeminskning eller ingår normalt slitage?
Bulor repor stenskott ?
Vad jag vet så är bilen i samma skick, nu är inte jag någon som nagelfar bilarna när jag köper så jag vet inte riktigt vad som fanns på den innan och vad som eventuellt tillkommit
 
Kan bara tänka mig att de räknar värdeminskning. Eventuellt att de tar med visst slitage också. Jag menar att bilen är ju lite närmar nästa service.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bilen återlämnad nu.
Funderar på om jag ska skicka in till ARN?
Ja visst är det en värdeminskning men frågan är ju om man kan komma undan med den, jag har velat ha bilen fixad men dom vill inte göra det... Jag hade gärna haft kvar bilen om dom hade fixat den.

Är det någon idé att dra det vidare?
Firman har inte gjort några avdrag för förlorad arbetsinkomst, räntor osv.
Dom tyckte att vi skulle åka med en olaglig bil...
 
nino nino skrev:
Bilen återlämnad nu.
Funderar på om jag ska skicka in till ARN?
Ja visst är det en värdeminskning men frågan är ju om man kan komma undan med den, jag har velat ha bilen fixad men dom vill inte göra det... Jag hade gärna haft kvar bilen om dom hade fixat den.

Är det någon idé att dra det vidare?
Firman har inte gjort några avdrag för förlorad arbetsinkomst, räntor osv.
Dom tyckte att vi skulle åka med en olaglig bil...
Om du fått häva köpet med lite avdrag för mil skulle jag släppa det. Tar bara massa energi att fortsätta bråka. Om det inte rör sig om stora summor för t.ex. förlorad arbetsförtjänst inkomst.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
V
nino nino skrev:
Bilen återlämnad nu.
Funderar på om jag ska skicka in till ARN?
Ja visst är det en värdeminskning men frågan är ju om man kan komma undan med den, jag har velat ha bilen fixad men dom vill inte göra det... Jag hade gärna haft kvar bilen om dom hade fixat den.

Är det någon idé att dra det vidare?
Firman har inte gjort några avdrag för förlorad arbetsinkomst, räntor osv.
Dom tyckte att vi skulle åka med en olaglig bil...
Nu får du väl ge dig.
Klart du ska betala för dem nyttjade milen.

Oavsett om dem inte tog tillbaka den från början så skall heller inte du förvärra felet. Så har du kört, kört o kört så kan du gott stå för den lilla värdeminskningen o betala för dig

Kostnaden hade du haft oavsett vilken bil du haft
 
Nja stora summor vet jag inte men det är iaf 2 dagar jag har varit ledig.
13:- mil har man dragit, visst är det ju en värde minskning på milen men samtidigt så hade det ju aldrig blivit så här om man skött sig från start...

Lite tråkigt när man som bilfirma gör en delete på adBlue utan att meddela kunden utan man säger att det är lagat...
Med nya förslagen från transportstyrelsen? så finns fängelse i straffskalan om man manipulerar bilen.
Det tycker man alltså som bilfirma att kunden ska åka ovetandes med
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.