Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kan ju tillägga att bilfirman som fick renovera hela motorn på min bil pga för hög oljeförbrukning helt slutade att ta in vissa modeller av VAG-bilar efteråt då de hade för höga reklammationskostnader på dessa. Det står ju alltså fritt för en bilhandlare att inte ta in modeller med typfel eller kända svagheter. De har ofta kolla på detta och vet om riskerna.
Det är ju lite det man betalar extra för hos en bilhandlare. Vaför ska man annars köpa en bil dyrare hos en handlare än privat om man ändå inte får något tryggare köp?
Det är ju lite det man betalar extra för hos en bilhandlare. Vaför ska man annars köpa en bil dyrare hos en handlare än privat om man ändå inte får något tryggare köp?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
förvisso men en del resonerar ju ungefär som att så länge inte bilfirman kan bevisa nåt så är det klart.........Jag menar hur många bilar går inte sönder? Det är helt naturligt. Finns ingen bilfirma i världen som skruvar isär bilarna och byter allt och kan garantera felfri drift i sex månader. De rekondar, provkör, läser felkoder och lagar det mest uppenbara om man har tur. Sen kan det ju dyka upp fel för det på vägen..........Som inte bilhandlaren kan lastas för eller har ignorerat på nåt vis. Stora firmor tar såklart normala grejer på goodwill för att ha nöjda kunder men det kan ju inte vara lätt att vara liten handlare om kkl per automatik betyder att alla fel som dyker upp är ursprungliga trots att de inte fanns vid försäljningen. Bilen fungerade perfekt vid försäljningen, växellådan rasar månad fyra. Man hoppas ju verkligen att kkl då betyder att köparen minsann också får bevisa att växellådan nog har fört missljud från start eller nåt sånt. Bevisbördan kan rimligen inte enbart ligga på försäljaren..........S Styrman_jansson skrev:Nja, i kkl är konsumenten väldigt stark i förhållande till ett företag. Den är nog skriven med tanken att det ska generellt vara ett tryggare köp att handla via bilfirma än privat och därför är företagens ansvar ganska långtgående. Som bilhandlare bör man därför gå igenom sina beggade bilar väldigt noga samt även lägga ett något högre pris än privat (vilket de ofta gör). M.a.o. så har en smart bilhandlare med en lite riskpeng inbakad i alla beggade bilar som täcker ev. surdegar som återkommer inom 6 månader.
Sedan kan man tycka detta är orimligt, omöjligt att bevisa, orättvist m.m, men så är lagen.
Med det sagt är det som alltid med juridik. Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt.
För ts del är det såklart tråkigt men ja...
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jo bevisbördan ligger på försäljaren. Du får tycka det är hur orimligt som helst, så är lagen skriven, och det finns gott om prejudicerande rättsfall.S Stefan1972 skrev:förvisso men en del resonerar ju ungefär som att så länge inte bilfirman kan bevisa nåt så är det klart.........Jag menar hur många bilar går inte sönder? Det är helt naturligt. Finns ingen bilfirma i världen som skruvar isär bilarna och byter allt och kan garantera felfri drift i sex månader. De rekondar, provkör, läser felkoder och lagar det mest uppenbara om man har tur. Sen kan det ju dyka upp fel för det på vägen..........Som inte bilhandlaren kan lastas för eller har ignorerat på nåt vis. Stora firmor tar såklart normala grejer på goodwill för att ha nöjda kunder men det kan ju inte vara lätt att vara liten handlare om kkl per automatik betyder att alla fel som dyker upp är ursprungliga trots att de inte fanns vid försäljningen. Bilen fungerade perfekt vid försäljningen, växellådan rasar månad fyra. Man hoppas ju verkligen att kkl då betyder att köparen minsann också får bevisa att växellådan nog har fört missljud från start eller nåt sånt. Bevisbördan kan rimligen inte enbart ligga på försäljaren..........
Bilhandlaren får ta med en riskpeng i priset. Det är bl.a. därför det är dyrare att handla bil på firma.
Sedan är det väl kanske inte alla som orkar ta den rättsliga fighten med en bilfirma om de trilskas. Det är alltid en risk med rätten.
Bilfirman måste sedan inte laga felet om jag minns rätt utan de kan även välja att göra ett återtag av bilen och betala tillbaka köpeskillingen (minus ev. slitage som köparen gjort på bilen).
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
jo men hur ska man bevisa det? Det skulle ju isåfall betyda att kkl är tillämplig i samtliga fall av trasiga saker inom sex månader. Vad jag vet så är det inte så illa än.....Isåfall skulle det inte ens finnas små bilhandlare för så stora marginaler har de inte..........Förutom de riktigt stora då som säljer många bilar.
Det är ju därför man betalar 20-40' extra på firma (i mitt fall) just för att ha en garanti om det händer nåt.S Stefan1972 skrev:jo men hur ska man bevisa det? Det skulle ju isåfall betyda att kkl är tillämplig i samtliga fall av trasiga saker inom sex månader. Vad jag vet så är det inte så illa än.....Isåfall skulle det inte ens finnas små bilhandlare för så stora marginaler har de inte..........Förutom de riktigt stora då som säljer många bilar.
Man har ju även 3års!! reklamationsrätt, men där ligger bevisbördan på köparen efter 6mån.
I mitt fall kan det vara så enkelt som en rengöring av agr ventilen, kostar 3000 att byta på märkesverkstad men det kan även vara nåt mycket dyrare, man erbjuder sig inte ens att felsöka eller plocka ut koder åt mig.
Hade man varit smidig så hade jag också varit det, nu är jag förbannad och kommer dra det här så långt jag kan
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det gäller ju inte slitdelar om de inte är direkt trafikfarligt slitna. Så slitna bromsbelägg/däck och kanske även multiremmar med bytesintervall omfattas inte.S Stefan1972 skrev:jo men hur ska man bevisa det? Det skulle ju isåfall betyda att kkl är tillämplig i samtliga fall av trasiga saker inom sex månader. Vad jag vet så är det inte så illa än.....Isåfall skulle det inte ens finnas små bilhandlare för så stora marginaler har de inte..........Förutom de riktigt stora då som säljer många bilar.
Nej precis slitgrejer gäller det så klart inte.S Styrman_jansson skrev:
Man måste ju ha det här med kkl klart för sig innan man ger sig in i branschen, precis som i alla andra branscher
"De rekondar, provkör, läser felkoder och lagar det mest uppenbara om man har tur."S Stefan1972 skrev:förvisso men en del resonerar ju ungefär som att så länge inte bilfirman kan bevisa nåt så är det klart.........Jag menar hur många bilar går inte sönder? Det är helt naturligt. Finns ingen bilfirma i världen som skruvar isär bilarna och byter allt och kan garantera felfri drift i sex månader. De rekondar, provkör, läser felkoder och lagar det mest uppenbara om man har tur. Sen kan det ju dyka upp fel för det på vägen..........Som inte bilhandlaren kan lastas för eller har ignorerat på nåt vis. Stora firmor tar såklart normala grejer på goodwill för att ha nöjda kunder men det kan ju inte vara lätt att vara liten handlare om kkl per automatik betyder att alla fel som dyker upp är ursprungliga trots att de inte fanns vid försäljningen. Bilen fungerade perfekt vid försäljningen, växellådan rasar månad fyra. Man hoppas ju verkligen att kkl då betyder att köparen minsann också får bevisa att växellådan nog har fört missljud från start eller nåt sånt. Bevisbördan kan rimligen inte enbart ligga på försäljaren..........
Det är vad man kan förvänta sig att en privatperson presterar vid en bilförsäljning. Snyggar till den, fixar det viktigaste eller meddelar vad som är fel och provkör med köparen så de är överens om att den funkar.
En bilhandlare ska man kunna kräva mer av dock! De ska ha koll på bilar i allmänhet, veta vad som behöver kontrolleras, vilka typfel de modeller de säljer har osv osv. Det är verkligen ingen raketforskning att som kunnig bilmekaniker gå igenom en bil och bedöma vilka fel och slitage den har!
Om de har gjort sina kontroller och dokumenterat dem så är det inte heller några problem för dem att bevisa att fel inte förekommit vid försäljningen. Sannolikheten att exempelvis en växellåda utan kända typfel, felkoder eller missljud rasar inom några hundra mil eller några månader är obefintlig. Åtminstone för bilar som gått ett antal tusen mil. Måndagsexemplar finns ju alltid men som med så mycket annat så antingen rasar det mer eller mindre direkt eller så håller det den förväntade livslängden.
Får de exempelvis in en bil där äldsta felkoden är 2 dagar gammal är de säkra på att den nyligen nollats och behöver kontrolleras noga. Har den däremot 300 felkoder i minnet från flera år tillbaka är det bara att spara informationen och sortera ut vilka som är allvarliga och kräver åtgärd.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Ja men hur skulle du själv resonera som bilhandlare då? Samma scenario som du beskrivit, en bil vars växellåda sällan går sönder. Du har inte gjort mer än att kolla service och oljor och du har ingen anledning att tro att nåt är fel. Du säljer bilen och månad fyra rasar lådan. Du tar alltså in den utan knot och byter växellåda för du vet att kkl säger att du ska bevisa att den var felfri?Tomtom79 skrev:
"De rekondar, provkör, läser felkoder och lagar det mest uppenbara om man har tur."
Det är vad man kan förvänta sig att en privatperson presterar vid en bilförsäljning. Snyggar till den, fixar det viktigaste eller meddelar vad som är fel och provkör med köparen så de är överens om att den funkar.
En bilhandlare ska man kunna kräva mer av dock! De ska ha koll på bilar i allmänhet, veta vad som behöver kontrolleras, vilka typfel de modeller de säljer har osv osv. Det är verkligen ingen raketforskning att som kunnig bilmekaniker gå igenom en bil och bedöma vilka fel och slitage den har!
Om de har gjort sina kontroller och dokumenterat dem så är det inte heller några problem för dem att bevisa att fel inte förekommit vid försäljningen. Sannolikheten att exempelvis en växellåda utan kända typfel, felkoder eller missljud rasar inom några hundra mil eller några månader är obefintlig. Åtminstone för bilar som gått ett antal tusen mil. Måndagsexemplar finns ju alltid men som med så mycket annat så antingen rasar det mer eller mindre direkt eller så håller det den förväntade livslängden.
Får de exempelvis in en bil där äldsta felkoden är 2 dagar gammal är de säkra på att den nyligen nollats och behöver kontrolleras noga. Har den däremot 300 felkoder i minnet från flera år tillbaka är det bara att spara informationen och sortera ut vilka som är allvarliga och kräver åtgärd.
Klart att det är surt som fn men det är så lagen är skriven.S Stefan1972 skrev:Ja men hur skulle du själv resonera som bilhandlare då? Samma scenario som du beskrivit, en bil vars växellåda sällan går sönder. Du har inte gjort mer än att kolla service och oljor och du har ingen anledning att tro att nåt är fel. Du säljer bilen och månad fyra rasar lådan. Du tar alltså in den utan knot och byter växellåda för du vet att kkl säger att du ska bevisa att den var felfri?
Men det är ju en risk man är villig att ta eftersom man startat bilförsäljning, oftast så går det ju bra och då har man en skaplig vinst som både ska täcka omkostnader och ev garantijobb.
Vore ju enkelt att bara sälja bilar och aldrig behöva fixa dom
Det finns försäkring för sådant, eller så löser firman det internt genom att ha marginaler att ta av när något sådant här inträffar.S Stefan1972 skrev:jo men hur ska man bevisa det? Det skulle ju isåfall betyda att kkl är tillämplig i samtliga fall av trasiga saker inom sex månader. Vad jag vet så är det inte så illa än.....Isåfall skulle det inte ens finnas små bilhandlare för så stora marginaler har de inte..........Förutom de riktigt stora då som säljer många bilar.
När jag köpte beg bil hos större märkeshandlare uppstod ett fel kort efter jag köpt. Min försäkring, den extra garanti jag fått samt firmans interna återförsäkring för sådant visade sig ligga i samma försäkringsbolag. Den garanti som man ibland får är inte värd mycket eftersom man redan har skydd. Det är väl därför de så frikostigt erbjuder detta.
OM jag bara kollar service och oljor och säljer bilen vidare har jag absolut inte gjort vad som förväntas av en bilhandlare. Jag är då förstås en småfifflare och knotar och försöker komma undan mitt ansvar så gott jag kan.S Stefan1972 skrev:Ja men hur skulle du själv resonera som bilhandlare då? Samma scenario som du beskrivit, en bil vars växellåda sällan går sönder. Du har inte gjort mer än att kolla service och oljor och du har ingen anledning att tro att nåt är fel. Du säljer bilen och månad fyra rasar lådan. Du tar alltså in den utan knot och byter växellåda för du vet att kkl säger att du ska bevisa att den var felfri?
MEN jag får stå mitt kast och fixa växellådan om jag inte har gjort det jobb min kund och lagen förväntar sig av mig som professionell handlare.
Möjligen lär jag mig av händelsen och ser till att åtminstone kontrollera viktiga dyra saker på bilarna i framtiden såsom drivlina mm och ser till att dokumentera mina kontroller. HADE jag gjort en kontroll av växellådan, dokumenterat det noga med datum, kommentarer och signering så hade jag kunnat påvisa detta idag och haft bevis så jag slapp idag.
EDIT. Hade jag dessutom gjort dessa kontroller noga innan försäljning, bifogat protokoll och dokument vid försäljningen så hade kanske inte ens kunden reklamerat eftersom han redan har beviset i sin hand. Står det dessutom i protokollet att "missljud i växellåda" så har kunden köpt bilen med känt fel eller slitage och har en svårt uppförsbacke (och kan möjligen pruta ner bilen någon tusing pga det).
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
jo men hur dokumenterar man en kontroll? Är det inte det de gör i det dokument som finns idag? Nån speciell kontroll av växellådan har jag svårt att se någon göra annat än oljenivå och provkörning. Vad mer förväntas man göra? Och nej jag behöver inget tekniskt ingående. Jag är själv bilmek sen 35år så jag vet hur det fungerar.
Bilen ts köpte kan ju vara kontrollerad? Och tyst och felfri vid köpet? Eller krävs det dokument på en växellådskontroll för att fungera som bevis?
Jag vet inte, jag bara spånar men med tanke på att det fortfarande inte sker mer kontroller än vadd et gör så har jag svårt att tro att kkl betyder att samtliga fel åtgärdas utan knot. Det borde ju innebära att handlarna får rätt ibland också. Annars skulle det som sagt krävas mer utökade kontroller på ett bättre sätt.
De flesta bilhandlare drar jag över en kam. Alla arbetar på samma sätt. De vill tjäna så mycket som möjligt med minsta insats. Har själv köpt bil där allt var tipptopp enligt protokoll. Stor bilhandlare dessutom........när jag bytte till sommarhjul hemma själv två dagar efter köpet så glappade ena styrleden jättemycket. De hade nog inte kontrollerat den bilen särskilt mycket.....
Bilen ts köpte kan ju vara kontrollerad? Och tyst och felfri vid köpet? Eller krävs det dokument på en växellådskontroll för att fungera som bevis?
Jag vet inte, jag bara spånar men med tanke på att det fortfarande inte sker mer kontroller än vadd et gör så har jag svårt att tro att kkl betyder att samtliga fel åtgärdas utan knot. Det borde ju innebära att handlarna får rätt ibland också. Annars skulle det som sagt krävas mer utökade kontroller på ett bättre sätt.
De flesta bilhandlare drar jag över en kam. Alla arbetar på samma sätt. De vill tjäna så mycket som möjligt med minsta insats. Har själv köpt bil där allt var tipptopp enligt protokoll. Stor bilhandlare dessutom........när jag bytte till sommarhjul hemma själv två dagar efter köpet så glappade ena styrleden jättemycket. De hade nog inte kontrollerat den bilen särskilt mycket.....
Bilen går som den ska i mina ögon men det kommer upp en varning kanske varannan gång man åker iväg.
I bilens inbyggda status finns inga felkoder utan man måste på med dator.
Om det nu är ett enkelt fel, tex agr ventil, och jag fixar det själv vad händer då med resterande garanti?
Har även ett glapp i framvagnen, troligen övre bärarmsbussningar som verkar vara vanligt fel...
Tänkte besikta innan mina 6mån gått ut, är dom glappa så det blir 2a bör det ju vara ett ursprungligt fel?
I bilens inbyggda status finns inga felkoder utan man måste på med dator.
Om det nu är ett enkelt fel, tex agr ventil, och jag fixar det själv vad händer då med resterande garanti?
Har även ett glapp i framvagnen, troligen övre bärarmsbussningar som verkar vara vanligt fel...
Tänkte besikta innan mina 6mån gått ut, är dom glappa så det blir 2a bör det ju vara ett ursprungligt fel?