Köpte en vad man väl säger premium bil, begagnad 2014 med strax under 20'mil på mätaren för ett 6 siffrigt belopp på firma för 3 månader sen

Nu har jag fått varningar vid ett flertal tillfällen på drivlina och firman avsäger sig allt ansvar pga att bilen nu gått 300mil över 20'
Antar att man då lutar sig mot att ARN skriver att en bils tekniska livslängd är ca 20-25' mil

I min värld så är ursprungsfel inom 6 månader.

Frågan är kommer dom nån vart med att hänvisa till att den gått över 20'?
Garantin som dom lämnade var 6mån trafiksäkerhetsgaranti men jag anser ju att kkl trumfar det
 
Stå på dig.

Hänvisa till konsumentköpslagen.
Fel som visar sig inom 6 månader åligger firman om de inte kan påvisa att felet inte var ursprungligt. Såhär skriver dem;
"Fel som visar sig det första halvåret
Om konsumenten klagar på ett fel under det första halvåret antas det ha funnits vid köpet. Det är då upp till dig som säljare att visa varför ett sådant antagande inte kan stämma, exempelvis om konsumenten använt fordonet på fel sätt."

Läs mer på;
https://www.konsumentverket.se/for-...bil-bat-och-motorcykel/forsaljning-av-fordon/

Jag fick hela motorn renoverad på en beggad bil som gått 12k av en bilfirma. Den drog 1 liter olja på 100mil vilket var väl över rekommendation. Men man fick stå på sig.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
En bil som har gått 20000mil vet man att den har slitage. Så om varningarna kom efter 3månader och 300mil lär det vara svårt att påstå att det fanns redan vid försäljningen. Att den är sliten är ju inte ett fel.
 
D Daniel 109 skrev:
En bil som har gått 20000mil vet man att den har slitage. Så om varningarna kom efter 3månader och 300mil lär det vara svårt att påstå att det fanns redan vid försäljningen. Att den är sliten är ju inte ett fel.
Spelar ingen roll i lagens mening. För fel som uppkommer inom 6 månader är det upp till bilfirman att bevisa att de inte är ursprungliga.

I mitt fall kunde de hävdat att den ökade oljeförbrukningen uppkommit efter köp, men då hade de också varit tvungna att bevisa att bilen inte hade hög oljeförbrukning innan köp, vilket de inte kunde.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Oljeförbrukningen bör ju inte har kommit plötsligt efter försäljningen. Men dessa felmeddelanden har ju kommit efter försäljningen.
 
Samma fel kom tidigare, men då kom det en gång sen tog det kanske 1mån
Så vem vet det kanske fanns där innan vi köpte också men att det blivit värre med tiden, precis som med oljeförbrukningen.
 
Vad är det för fel på drivlinan?
 
Z ZipLock skrev:
Vad är det för fel på drivlinan?
Ingen aning, det är massor med grejer det kan vara. Inget som känns i bilen iaf.
Bla kan det vara en egr som behöver rengöring
 
D Daniel 109 skrev:
Oljeförbrukningen bör ju inte har kommit plötsligt efter försäljningen. Men dessa felmeddelanden har ju kommit efter försäljningen.
Återigen. Uppkommer det inom 6 månader är det upp till bilfirman att bevisa att felet inte är ursprungligt. De får i så fall t.ex. bevisa att felmeddelanden inte förekom innan köp.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Har man raderat felkoder så är dom väl borta "för alltid" eller kan man se tidigare raderade felkoder?
 
Du kanske kan få tag i tidigare ägare och hoppas han är villig att svara på några frågor.
 
B
Bilfirman kan ta sig i brasan, som redan påpekats. KKL nämner inget om att bil anses vara slut vid ett visst miltal, dock kan ARN anse vissa fel vara normala för bilar som gått långt vilket kan reducera säljarens ansvar. Bilfirman borde inte sålt bilen om de trodde sig vara utan ansvar för fel som uppkommer inom tre-fyra månader, då ska de syssla med något annat. Jag gissar att du inte blir en återkommande kund, precis som jag inte blir en återkommande kund på stället jag köpte bil senast.

Testa att googla reg- och chassienumren, har du otur kommer det fram en massa nedslående information om tidigare skador.

Stå på dig!
 
  • Gilla
hemma-byggare och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har man raderat felkoder så är dom väl borta "för alltid" eller kan man se tidigare raderade felkoder?
Det varierar, vissa system sparar det mer eller mindre permanent, men i många försvinner det helt vid radering. Kan tänka mig att man behöver något bättre än billiga universella kodläsare för att komma åt någon utförlig information i alla fall.
 
Fast det måste ju ändå finnas gränser? Annars skulle man ju kunna få bilen lagad för vilka fel som helst inom en sexmånaders period ? Bara hänvisa till kkl så är det klart ?
Hur ska en bilfirma kunna bevisa att ett fel som dök upp månad fem inte fanns där vid köp? Jag tror inte per automatik att man kan luta sig tillbaka och använda kkl i samtliga fall och tro att det ska åtgärdas utan krångel. Det har ändå passerat 3månader utan krångel.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det måste ju ändå finnas gränser? Annars skulle man ju kunna få bilen lagad för vilka fel som helst inom en sexmånaders period ? Bara hänvisa till kkl så är det klart ?
Hur ska en bilfirma kunna bevisa att ett fel som dök upp månad fem inte fanns där vid köp? Jag tror inte per automatik att man kan luta sig tillbaka och använda kkl i samtliga fall och tro att det ska åtgärdas utan krångel. Det har ändå passerat 3månader utan krångel.
Nja, i kkl är konsumenten väldigt stark i förhållande till ett företag. Den är nog skriven med tanken att det ska generellt vara ett tryggare köp att handla via bilfirma än privat och därför är företagens ansvar ganska långtgående. Som bilhandlare bör man därför gå igenom sina beggade bilar väldigt noga samt även lägga ett något högre pris än privat (vilket de ofta gör). M.a.o. så har en smart bilhandlare med en lite riskpeng inbakad i alla beggade bilar som täcker ev. surdegar som återkommer inom 6 månader.

Sedan kan man tycka detta är orimligt, omöjligt att bevisa, orättvist m.m, men så är lagen.

Med det sagt är det som alltid med juridik. Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.