Handlar mest om att skriva ner vilka kontroller man gör. Och att göra detta systematiskt. Hur man gör själva kontrollen kan du säkert bättre än mig men just att dokumentera det är det viktiga. En polis kan vittna i en rättegång och hans ord betyder mycket. Men har han dessutom vid tillfället skrivit "NN erkänner fortkörning 54km/h" i sitt anteckningsblock och vid rättegång säger samma sak så är den anteckningen värd oerhört mycket.S Stefan1972 skrev:jo men hur dokumenterar man en kontroll? Är det inte det de gör i det dokument som finns idag? Nån speciell kontroll av växellådan har jag svårt att se någon göra annat än oljenivå och provkörning. Vad mer förväntas man göra? Och nej jag behöver inget tekniskt ingående. Jag är själv bilmek sen 35år så jag vet hur det fungerar.
Bilen ts köpte kan ju vara kontrollerad? Och tyst och felfri vid köpet? Eller krävs det dokument på en växellådskontroll för att fungera som bevis?
Jag vet inte, jag bara spånar men med tanke på att det fortfarande inte sker mer kontroller än vadd et gör så har jag svårt att tro att kkl betyder att samtliga fel åtgärdas utan knot. Det borde ju innebära att handlarna får rätt ibland också. Annars skulle det som sagt krävas mer utökade kontroller på ett bättre sätt.
De flesta bilhandlare drar jag över en kam. Alla arbetar på samma sätt. De vill tjäna så mycket som möjligt med minsta insats. Har själv köpt bil där allt var tipptopp enligt protokoll. Stor bilhandlare dessutom........när jag bytte till sommarhjul hemma själv två dagar efter köpet så glappade ena styrleden jättemycket. De hade nog inte kontrollerat den bilen särskilt mycket.....
Sen är ju ett protokoll med enbart ikryssade rutor "Utan anmärkning" värt klart mindre än ett med korta kommentarer vid varje post såsom "inga missljud, växlar mjukt, olja normal färg och kondition".
Sen om inte säljaren kontrollerar bilen så får de stå för de fel som finns. Som styrleden ovan. Enda sättet de kan slippa är att kontrollera vad som är rimligt och dokumentera vad de gjort. Börjar de skriva att något är kontrollerat OK och intygar det i protokoll trots att de inte gjort så kommer man in på brottsliga handlingar så det bör man ju hålla sig undan.
Jag brukar besiktiga bilar kort efter inköp så jag får den kollen gjord. Ju närmre inpå köpet man testar desto enklare är det att få firman att åtgärda. Gör du det veckan innan 6mån lär de bara vägra åtgärd och förväntar sig att du inte kommer orka bråka om småsummor. Hittar man fel måste man ju dessutom meddela det direkt så det inte förvärras, ett slitet bromsbelägg kan ju på ett halvår bli både förstörda bromsskivor och mer.nino skrev:
Bilen går som den ska i mina ögon men det kommer upp en varning kanske varannan gång man åker iväg.
I bilens inbyggda status finns inga felkoder utan man måste på med dator.
Om det nu är ett enkelt fel, tex agr ventil, och jag fixar det själv vad händer då med resterande garanti?
Har även ett glapp i framvagnen, troligen övre bärarmsbussningar som verkar vara vanligt fel...
Tänkte besikta innan mina 6mån gått ut, är dom glappa så det blir 2a bör det ju vara ett ursprungligt fel?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Från första maj gäller för övrigt en ny konsumentköplag. Då förlängs den bevisbörda som ligger på näringsidkaren från sex till 24 månader. Då får man väl ännu sämre betalt för en inbytesbil, eller borde få redan nu.
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2022-04/SFS2022-260.pdf
Se 4 kap. 17 §
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2022-04/SFS2022-260.pdf
Se 4 kap. 17 §
Enl hallå konsument så med en så pass ny och dyr bil så var det inget snack om några 20.000 mil
Blir att läsa ut felkoder till veckan och sen ta ställning till hur jag ska göra, återköp eller laga själv sen blir det ARN
Blir att läsa ut felkoder till veckan och sen ta ställning till hur jag ska göra, återköp eller laga själv sen blir det ARN
Nej nu överdriver du rejält. Skador som bilägaren uppenbart är skyldig till faller naturligtvis inte på säljaren. Inte heller slitagedelar som redan nämnts.S Stefan1972 skrev:
Jag skulle resonera som så att vissa affärer blir förlustaffärer. Så är det att driva företag.S Stefan1972 skrev:
Sen när det gäller tex kkl och begagnade bilar, så ska ju även bilens övriga skick, ålder, mil och pris tas med i beräkningen om man kan få fel åtgärdade av firman eller inte.
Köper du en 20år gammal risig bil för 6 tusen som gått 40k mil och motorn rasar efter 5 månader så kommer du ha väldigt svårt att få felet reparerat av firman, då bilens skick, pris osv är så lågt, så du borde räknat med att den kan gå sönder.
Köper du en 20år gammal risig bil för 6 tusen som gått 40k mil och motorn rasar efter 5 månader så kommer du ha väldigt svårt att få felet reparerat av firman, då bilens skick, pris osv är så lågt, så du borde räknat med att den kan gå sönder.
Jag skulle vara vaksam mot att byta den där givaren själv. Vad händer om felet kvarstår eller ännu värre ett följdes inträffar? Då har du plötsligt varit där och petat.
Kanske målar jag fan på väggen här men om de var svåra från början så finns kanske risken att de blir ännu svårare då.
Kanske målar jag fan på väggen här men om de var svåra från början så finns kanske risken att de blir ännu svårare då.
Felkoder visar ju att det är den, bilfirman sa att jag skulle byta själv...j.f.s skrev:
Kanske ska fråga vad en bilmek ska ha för att byta den