18 490 läst ·
55 svar
18k läst
55 svar
Biledare och ifö-kopplingsdosor i porslin
Jag förstår till fullo principen kring detta, men sen kombinerar man detta med något så o-tidstypiskt som Renovaprylar... q(;^Eric-Anders skrev:Har man kostat på sig handhyvlad panel, handhyvlade lister, linoljefärg, lerklinad vägg och gjort en byggnadsvårdsgärning tror jag att man lägger ner lite extra på att få till en elinstallation som är estetiskt snygg och för tankarna till en äldre installation. Jag tror att de flesta i en sådan situation betalar elektiken för mertiden för att få till den där speciella installationen med riktigt snyggt dragen EKRK.
Jag har fortfarande inte sett något exempel på gamla prylar som faktiskt ser ut som Renova-prylarna
Att de här dosorna ser ut som de gör beror nog på att man grävt fram orginal-gjutverktygen från anno dazumal, åtminstone för den runda typen.Eric-Anders skrev:
Det finns ju liksom ingen vettig anledning till att inte ha en snygg porslinskapslad dosa men som är modern på insidan. IFÖ borde kanske överväga att åtminstone producera varianter helt utan de där sunkiga skruvarna.
Den där varianten med fem skruvar är väl däremot en nykonstruktion, eller fanns sådana förr?
Förvisso är nästan alla dosor i min stuga av den där runda porslinstypen, men strömbrytare och uttag av hårdplast/bakelit har hållt färgen i 40 år.Fotografen skrev:
Om plast gulnar så är det "bara" att bada i väteperoxid eller nåt sånt (googla mer exakt på det, det finns bilder på en Commodore-64 som nån "tvättat" halva).
För övrigt så finns/fanns det faktiskt en typ av dosa som också är rund och har fyra skruvar men har lite större diameter. Jag har ett par sådana där nån elektriker dessutom kopplat en femte funktion med sockerbit, och för att få plats tagit bort isoleringen runt sockerbiten och lindat in allt i eltejp... fint...
Min erfarenhet är också att om man rör sånadär dosor så är det stor risk att man inte lyckas skruva på klämmorna igen. Jag har däremot i stort sett ingen erfarenhet av plintar i mätarskåp, fast de är väl oftast grövre doningar?Bo.Siltberg skrev:En majoritet av dessa mantelklämmor i gamla dosor som jag skruvat i har inte gått att återanvända. Och när man ser dessa i fördelningsplinten i ett mätarskåp ser det inte så betryggande ut. Är kvalitén bättre idag?
För visst är dom trevliga - att kunna lägga dit ledaren istället för att stoppa i den i ett skruvhål - lättare att koppla. Bara man inte lägger för många ledaren under dem så att det blir för lite gänga.
I dessa små kulodosor antar jag att man får hålla ledarna korta, ingen extra "sling" för framtida omkopplingar.
Jag tycker inte det är trevligt att trava ledare och sen trycka på skruvklämman ovanpå, då måste man hålla alla ledarna på plats till man fått fram den sista ledaren. I vanliga skruvplintar kan man välja att sticka in en ledare i taget och sen dra åt.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Man försöker att inte skruva av den där "hatten" helt på produkter som har såna skruvplintar, utan tar näbbtången och försöker pilla in tråden i hålet. Då behöver man inte oroa sig för att gänga snett.
Nu är väl just de där runda dosorna kanske lite små för att det ska funka, men..
//Patrik
Nu är väl just de där runda dosorna kanske lite små för att det ska funka, men..
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Att kunna lägga ledaren i plinten är hela grejen, speciellt i trånga dosor! Mycket lättare än att trä in den, och spetstång förstör bara isoleringen. Har aldrig haft problem med att dom inte ligger kvar, eller gängat snett. Men gör man som fruntimmer och drar åt utan att fundera på varför det går trögt så går det ju illa.
I många gamla dosor har dock antingen gängan varit borta, plinten lossnat från dosa eller ena benet gått av.
I många gamla dosor har dock antingen gängan varit borta, plinten lossnat från dosa eller ena benet gått av.
gissade på 1 meter, så helt ute och cyklade va ja inte. ja lägg ut den på blocket du. sålänge det inte är den sorten med tjärpapper så skulle jag inte ha dåligt samvete att sälja den.elmont skrev:
Uttag, brytare och dosor i plast från 80-talet börjar bli rikigt pissgula och har solen kommit åt den börjar de blir lite spröda också, var nog bättre kvalla tidigare.yxis skrev:Förvisso är nästan alla dosor i min stuga av den där runda porslinstypen, men strömbrytare och uttag av hårdplast/bakelit har hållt färgen i 40 år.
Om plast gulnar så är det "bara" att bada i väteperoxid eller nåt sånt (googla mer exakt på det, det finns bilder på en Commodore-64 som nån "tvättat" halva).
Peroxidtrixet ska jag prova.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Pratar vi om den gamla kulon med falsad metallmantel? Den drog jag för 40 år sedan, men jag minns inte att rullarna var så stora?elmont skrev:
Den g:a var blank och falsad och mycket styv den kunde man inte göra en tvär böj på utan att den skadades, nån gång på 60 talet kom en som var falsad men mycket mjukare den kunde man böja utan verktyg. Om jag inte mins fel var den redan från början vitlackad, jag vet med säkerhet att den på slutet av 60 talet var vitlackad. Det var den "nya" kulon som blev kulotångens undergång, tången behövdes helt enkelt inte längre. Den "nya" kulon kom i betydligt mindre ringar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är väldigt intressant att höra på elektriker som är i 60-års åldern och som kan berätta om materialutveckling och sånt som hänt långt innan man själv ens var påtänkt. Har en kollega som brukar berätta en del ibland.
En sak han berättat var att hans brorsa hade egen elfirma och skjutsade ut honom till ett stuga i början av hans yrkeskarriär för att låta honom göra en kuloinstallation. När han var klar så kom hans brorsa och skulle hämta honom, men när han såg min kollegas installation och såg att det inte var helt spikrakt så rev han ner allt och sa åt honom att göra om. Min kollega var flyförbannad på sin brorsa då, har han berättat. Ganska förståligt.
//Patrik
En sak han berättat var att hans brorsa hade egen elfirma och skjutsade ut honom till ett stuga i början av hans yrkeskarriär för att låta honom göra en kuloinstallation. När han var klar så kom hans brorsa och skulle hämta honom, men när han såg min kollegas installation och såg att det inte var helt spikrakt så rev han ner allt och sa åt honom att göra om. Min kollega var flyförbannad på sin brorsa då, har han berättat. Ganska förståligt.
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det stämmer, den jag installerade var vit och gick att böja någorlunda lätt. I kinkiga böjar tog jag hammaren och bankade till formen, men det gillade inte farbror elektrikern.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
När fick kulo ge plats för dagens EKRK? Hur många olika kulo har det funnits genom tiderna? Hur såg kulon ut på 70-talet? Hade ni långt hår och skägg på 70-talet? 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Och utsvängda arbetsbyxor? De första snickersbyxorna var väl ämnade för elektriker?
Fast även den där modernare med plastisolerade kablar sakar väl biledare och är därmed rätt så förbjuden att nyinstallera?electrocuted skrev: