Går det inte rymma några wago/hellerman om man bryter bort dessa oisolerade skruvkopplingar? Syns ju inte utåt.

Alternativt kan man bara koppla biledarna mot jord i uttag/brytare istället, där de är bättre om plats.

Alternativt använda EKX/EQX istället för "kulo". Den går få nästan lika snyggt/rakt och då slipper man biledaren.

Kom ihåg att säga åt elektrikern att inte använda TKK klammer, utan istället Letti (mer likt klammren som fanns förr).

Rrrrr skrev:
Alternativt använda EKX/EQX istället för "kulo". Den går få nästan lika snyggt/rakt och då slipper man biledaren.
Om du klamrar med 15 cm mellanrum ja...

//Patrik

det går ju att bryta bort skruvklämmorna och använda Ubåtar istället, men jag tycker inte originalklämmorna är så farliga om man bara är uppmärksam på att inte gänga hatten snett, men man kan ju ta skruvmejseln och försöka dra i trådarna lite så märker man ju om dom sitter fast eller ej.
håller med om att dosorna är trånga att koppla i men man får väl göra kunden införstådd i att det är på 20-talsnivå man får hålla sig med elen, en lampa, en strömbrytare och ett uttag i varje rum, i princip.
de flesta som vill ha såna dosor och värnar om utseendet brukar ju nöja sig med en enkel dragning tror jag.

electrocuted skrev:
det går ju att bryta bort skruvklämmorna och använda Ubåtar istället, men jag tycker inte originalklämmorna är så farliga om man bara är uppmärksam på att inte gänga hatten snett, men man kan ju ta skruvmejseln och försöka dra i trådarna lite så märker man ju om dom sitter fast eller ej.
håller med om att dosorna är trånga att koppla i men man får väl göra kunden införstådd i att det är på 20-talsnivå man får hålla sig med elen, en lampa, en strömbrytare och ett uttag i varje rum, i princip.
de flesta som vill ha såna dosor och värnar om utseendet brukar ju nöja sig med en enkel dragning tror jag.
Jag förstår inte vad man skulle ha emot mantelklämmorna, rätt använda är det bland det bästa man kan tänka sig i en dosa. Om de som vanligt dessutom befinner sig i en IFÖ porslinsdosa eller en kraftig kapslad dosa i metall kan det knappast bli mycket bättre.

Kanske skulle det införas som en form av modern "åsnebrygga" att koppla en sån kulodosa på ett korrekt, snabbt och invändningsfritt sätt för att öht syssla med elinstallationer. Av svaren här att döma skulle det bli stort manfall. Vart har den skicklighet och yrkesstolthet som jag som liten grabb fann genom att söka och titta hur såna installationer var utförda av "mästare" 30 år före min tid tagit vägen?:)

• Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
håller till fullo med dig GK100, det är en väldigt bra och säker kontaktering i dessa klämmor om man gör rätt. yrkesstoltheten idag ligger väl i hur avancerad PLC, dataskåp eller liknande man klarar av att begripa.

bifogar lite av mitt hemmapul..

• DSC00208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vinkelvolten
  • Laddar…
Ska man hugga ur lite hur taklisten när man sätter runda dosor? När man rivit gammal el så har man sett att de gjort så på den tiden i alla fall.'

//Patrik

ja, dom gjorde så av den anledningen att der ser snyggare ut när kabeln går rakt in i dosan, och inte böjd som i min bild ovanför, men det är ju bara en estetisk grej, så om kunden vill ha det så, varför inte... men det tar ju då ännu längre tid, men förr var inte tid en bristvara.
kanske kan man använda en hålsåg med nån millimeter mindre dia. än dosan till detta ändamål? det borde ju bli en snygg urskärning i listen iaf.

Antar att det blev snyggare och kanske enklare (?) än att göra böjar på plåtkulon.

ja plåtkulon hade man väl ett speciellt verktyg för att göra dom där snygga veckade böjarna med? jag har aldrig sett ett sånt verktyg i verkligheten men jag har stor respekt för dåtidens elektriker som fick till det såpass snygt utan att sabba kabeln, jag har tagit ner gammal plåtkulo och sen försökt få till böjar för hand men den spricker alltid i plåten då. jag undrar också hur stora rullarna som kaneln kom på måste ha varit för att inte få fula veck på den när man rullade ut den och spikade upp.
att se en gammal installation som är orörd är en njutning, man kan tänka sig tillbaka och försöka föreställa sig hur elektrikern, som var klädd i kostym, bemästrade sina verktyg och lade ner sig ganska mycket i att få det snyggt.

En majoritet av dessa mantelklämmor i gamla dosor som jag skruvat i har inte gått att återanvända. Och när man ser dessa i fördelningsplinten i ett mätarskåp ser det inte så betryggande ut. Är kvalitén bättre idag?
För visst är dom trevliga - att kunna lägga dit ledaren istället för att stoppa i den i ett skruvhål - lättare att koppla. Bara man inte lägger för många ledaren under dem så att det blir för lite gänga.
I dessa små kulodosor antar jag att man får hålla ledarna korta, ingen extra "sling" för framtida omkopplingar.

electrocuted skrev:
ja plåtkulon hade man väl ett speciellt verktyg för att göra dom där snygga veckade böjarna med? jag har aldrig sett ett sånt verktyg i verkligheten
Ramlade på en kulotång på loppis för nåt år sedan, tjufem spänn!:D

Fotografen skrev:
Ramlade på en kulotång på loppis för nåt år sedan, tjufem spänn!:D
Har du testat böja EKRK med den?

//Patrik

Visst gör den små jack i plåtmanteln för att den inte ska vecka sig för mycket ?

Den gör små veck på ena sidan av manteln så att kulon böjer sig, den gamla kulon var så styv att den inte gick att böja tvärt utan att det blev ett veck och ledarnas isolering skadades. Att försöka vika tillbaka vecket resulterade i att manteln brast. Det krävdes rätt mycket träning innan man kunde lägga kulo snyggt. Tack och lov är jag inte så gammal men jag har fått prova och jag kan lova att det är/var inte lätt.

elmont: hur stor diameter hade rullarna med plåtkulon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.