J Grisbacka skrev:
problemet är ju att medlemmarna i en BRF har ett solidariskt betalningsansvar.
För vad? Förstår inte detta.
 
J Grisbacka skrev:
För föreningens kostnader, även de oförutsedda.
Jag förstår vad du menar med att riskerna ökar i små föreningar. Jag vänder mig dock mot uttrycket "att medlemmarna i en BRF har ett solidariskt betalningsansvar" för det tolkar jag som att en borgenär kan vända sig mot valfri enskild medlem och kräva betalning för vad helst föreningen är skyldig och så är det inte. Som vanlig medlem (ej styrelsemedlem) har jag svårt att se att man riskerar mer än insatsen, vilket i och för sig är illa nog. Något solidariskt betalningsansvar för (föreningens) kostnader/skulder/åtagande har jag dock svårt att se att det finns.

Edit: En vanlig missuppfattning är att "solidariskt betalningsansvar" betyder att man svarar för sin del av skulden. Så är det inte utan begreppet innebär att en borgenär valfritt kan kräva betalning av hela skulden från någon av de med solidariskt betalningsansvar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K
En jätteintressant idé men med den info du ger här verkar du ha startat projektet utan att riktigt undersöka förutsättningarna?

Ett inreda ytterligare en bostad kräver bara en anmälan men ändå ett startbesked och slutbesked. Att inreda 5 till bostäder är garanterat bygglovspliktigt och det räcker säkert inte med att bara meddela kommunen när det är klart.

När du har inrett lägenheterna - har du säkerställt att de har uppfyllt t ex tillgänglighetskrav och brandskyddskrav?

Jag är också intresserad av ett liknande projekt och skulle börja med att söka bygglov och genom den processen får säkerställt att lägenheterna uppfyller alla myndigheternas krav. Att börja ändra i efterhand för att uppfylla kraven kan bli besvärligt och dyrt.

När det gäller frågan om BR kanske det är bättre med ägarlägenheter istället?

/Krille
 
Det känns som att du gjort en tankevurpa med ekonomin också. Säljer du fastigheten till föreningen äger ju föreningen fastigheten och kan sedan sälja lägenheterna. Du får ju bara betalt när du säljer fastigheten. Det mer rimliga är ju att bilda en förening och att du säljer lägenheterna till denne efter hand. Dock behöver du ju ha folk som vill bo där först och att din och deras banker går med på detta.

Att du saknar bygglov för detta är nog dock största hindret här.
 
F falkn skrev:
Det känns som att du gjort en tankevurpa med ekonomin också. Säljer du fastigheten till föreningen äger ju föreningen fastigheten och kan sedan sälja lägenheterna. Du får ju bara betalt när du säljer fastigheten. Det mer rimliga är ju att bilda en förening och att du säljer lägenheterna till denne efter hand. Dock behöver du ju ha folk som vill bo där först och att din och deras banker går med på detta.

Att du saknar bygglov för detta är nog dock största hindret här.
Jag uppfattar att TS tänkt sälja till sin nybildade förening, och sedan sälja bostadsrätterna. Har för mig att du måste ha ett visst antal medlemmar klara innan det går att bilda föreningen.
 
Hur gick det för TS I denna tråd?
Vad sade kommunen? Blev det någon BRF? Avgifter för VA?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.